Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Rolls-Royce posouvá luxus na jinou úroveň, používá řešení dveří jako nikdo jiný
2.9.2020 | Petr Prokopec
Na první pohled může být tohle auto zklamáním, vizuálně se toho změnilo jen velmi málo. Technicky a funkčně ale nezůstal kámen na kameni, a tak nový Ghost již dveře elektronicky jen nezavírá, ale i otevírá.
Se začátkem září nebyla dlouho spojována pouze premiéra Škody Enyaq, představen byl rovněž Rolls-Royce Ghost druhé generace. Většina lidí sice bude potřebovat návod, aby novinku od jejího předchůdce rozpoznala, fakticky je ale změn opravdu hodně. Britové se tedy pod taktovkou mateřského BMW vydali v případě vzhledu spíše evolučním než revolučním směrem, o to více ale změnil v nitru novinky.
Nový Ghost je tedy zaoblenější a vlastně i větší než generace první, ovšem jeho silueta se příliš nezměnila. Rolls-Royce dal vozu celohliníkovou modulární platformu, jež již podpírá nový Phantom a také SUV Cullinan. Ghost se tím zbavil architektury sdílené s BMW řady 7, což část klientů odrazovalo. Došlo tedy i na změnu dimenzí, neboť při délce 5 546 milimetrů a šířce 1 978 mm je novinka o 89 mm delší a o 30 mm širší než předchůdce. Uvnitř lze tedy čekat více místa a komfortu, o což se stará více než 100 kilogramů tlumících materiálů. Britové v rámci vnitřního odhlučnění dosáhli takové úrovně, že následně museli začít hluk v kabině uměle vytvářet, aby se zákazníci necítili nepatřičně.
Není to samozřejmě jediná inovace, obecně lze totiž říci, že Rolls-Royce znovuobjevil rovněž otevírání dveří. S onou změnou rozměrů totiž došlo také k jejich prodloužení a všechny jsou osazeny elektromotorem. Nyní tedy majitelům stačí, aby sáhli za kliku. V té chvíli je aktivována elektrická pomoc, která v podstatě tlačí dveře od karoserie. Jakmile je přitom úhel jejich otevření dost široký, stačí kliku pustit a aktivuje se brzda. K zavření pak kromě klasického tlačítka zevnitř stačí zvenčí do dveří jen lehce ťuknout a zmiňované elektromotory zařídí zbytek. Něco takového dosud nikdo nenabídl.
O další navyšování komfortu se stará rovněž nové zavěšení zvané Planar. Britové vývojem a testováním tohoto systému strávili deset let, přičemž nově užívají kamery snímající povrch vozovky před vozem. Vzduchový podvozek je tedy na veškeré nerovnosti připraven již předem a v podstatě činí protipohyby. Zároveň ovšem dokáže spolupracovat také s pohonem všech kol, řízením zadní nápravy, stabilizační kontrolou a dokonce se systémy, jež se starají o automatické vysoušení brzd. Kromě komfortu tak byla umocněna i bezpečnost.
V tomto ohledu lze zmínit rovněž systém nočního vidění, který dokáže detekovat zvěř či osoby na setmělé vozovce. Sada čtyř kamer se pak stará o monitoring veškerého okolí, zároveň se ale můžete dočkat i tzv. ptačího pohledu, který ovšem Rolls-Royce tituluje jako helikoptérový - ptáci asi ve vyšší společnosti nejsou dost nóbl. Dále pak nechybí třeba aktivní tempomat, přednárazový systém s automatickými brzdami, monitoring jízdních pruhů či automatické parkování. Opomenout nesmíme ani monitoring tlaku v pneumatikách, jež standardně počítají s 21palcovým rozměrem vpředu i vzadu.
Přesunout se můžeme k pohonné jednotce, tedy k 6,75litrovému dvanáctiválci twin-turbo, jenž produkuje 571 koní a 850 Nm točivého momentu, které skrze osmistupňovou automatickou převodovku putují na obě nápravy. Sprint na stovku zařídí za 4,8 sekundy, nejvíce vůz rozjede na omezených 250 km/h. Jízdní dynamika na úrovni supersportů ale nejspíše nebude pro zákazníky prioritou. Dostupnost veškerého točivého momentu již od 1 600 otáček, jenž zaručuje naprosto nenucenou jízdu, by však již prioritou být mohla.
Uvnitř pak jde o přehlídku opulence a hlavně skutečných drahých materiálů. Kovové dekory jsou tedy kovové, dřevo pak již na omak nepůsobí jako laciný plast, čehož Rolls-Royce docílil za pomoci otevřenějších pórů. Nechybí samozřejmě kožené čalounění, nad kterým se vznáší optickými vlákny podsvícený strop. Ten pak věrně imituje palubní deska před spolujezdcem, která taktéž vytváří dojem hvězdného nebe. Zároveň může být i ozdobena vašimi iniciály nebo jakýmkoliv emblémem, za který si připlatíte.
Nový Rolls-Royce Ghost možná na první pohled vypadá velmi podobně jako předchůdce, změněno však bylo prakticky vše včetně platformy či motoru. Foto: Rolls-Royce
Zdroj: Rolls-Royce
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024 - Automobilka založená mistrem světa Formule 1 vyhlásila bankrot, její prvotina asi ohromila jen nás
25.10.2024 - Přehlížené MPV Fordu dnes v bazarech koupíte za pakatel, i když patří mezi hvězdy spolehlivosti a je jen pár let staré
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva