Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový nejlevnější Mercedes nechce skoro nikdo. Je to propadák, i když stojí podobné peníze jako Octavia
16.10.2022 | Petr Miler
Mercedes nikdy nenabízel levná auta. A dvojnásob to platí dnes, kdy se rozhodl postupně rezignovat na obyčejnější třídy a zaměřit se jen na modely s vysokými maržemi. Jeden z dozvuků dřívějšího přístupu loni vtrhl do prodeje, navzdory nízké ceně to ale úspěch rozhodně není.
Ceny nových aut v posledních letech míří rychle nahoru. Výjimkou nejsou ani drahé značky, třebaže relativně obvykle nezdražily tak moc jako ty levnější. Za všechny zmiňme Mercedes-Benz, který podlehl elektrické ideologii, do budoucna nesází na nic jiného než elektromobily a prakticky všechny dostupné modely se rozhodl odpískat. Není s nimi neúspěšný, s drahým elektrickým pohonem jsou ale rozumně neslučitelné.
Než se tak stane (a nebo nestane, protože zůstáváme přesvědčeni, že automobilky tyto strategie po konfrontaci s realitou dříve nebo později přehodnotí), u Mercedesu dál vládnou dozvuky dřívějšího přístupu, kdy značce levnější modely cizí naopak nebyly. Jedním z takových je druhá generace modelu Citan, která přišla na trh loni a cenově šlo o příjemné překvapení.
Tohle auto mezigeneračně nejenže nezdražilo, ono dokonce zlevnilo, když za základní provedení Base 108 CDI bylo třeba dát jen 418 tisíc korun bez daně z přidané hodnoty. To je srovnatelná částka s tou, kterou tehdy Škoda žádala za nejlevnější Octavii (410 tisíc Kč bez DPH). Pochopitelně, nešlo o srovnatelná auta, za cenu Octavie si ale u Mercedesu nekoupíte obvykle nic.
Od té doby vůz nepřekvapivě podražil, 448 500 Kč za základní provedení užitkové verze a 561 500 Kč (pořád bez DPH) za nejlevnější osobní verzi ale pořád není tolik, ostatně i Octavie dnes stojí víc (od 430 tisíc bez daně). Navíc je to velmi praktické auto. Dovnitř naložíte dvě europalety v tandemu za sebou či předměty dlouhé až 3,05 metru, příjemná je i nízko umístěná nakládací hrana ve výšce 590 milimetrů nad zemí. Mimo to můžete počítat s tažnou kapacitou až 1,5 tuny. Základní pohonná jednotka v podobě 1,5litrového turbodieselu produkuje 75 koní v základu, k dispozici je ale také s 95 nebo 116 koňmi, stejně jako můžete vsadit na 1,3litrový benzinový čtyřválec doplněný turbem.
Už motory naznačují, že nový Citan opět vychází z Renaultu Kangoo a ať už se rozhodnete pro jakoukoli variantu, počítat můžete s jedněmi nebo dvěma bočními posuvnými dveřmi. Užitkové verze pak mají dvoudílné křídlové víko zavazadelníku, jež může být u osobního provedení za příplatek nahrazeno jednodílným výklopným. Auto není jen převlečený Renault, Mercedes mu dodal specifické pružiny a tlumiče, stejně jako stabilizátory. Uvnitř pak disponuje specifickou palubní deskou, do které byl zasazen 7palcový displej multimediálního systému MBUX. Nic z toho ale k úspěchu nevedlo.
Více jak rok po spuštění prodejů můžeme bez okolků říci, že auto nechce skoro nikdo. V celé Evropě si letos připsal jen 3 225 prodejů a bilanci vozu nezlepšuje ani ryze osobní třída T, kterou chtělo pouhých 101 lidí. To je tak málo, že Citan sotva překonává nejdražší modely v nabídce značky jako sporťák AMG GT (letos 2 188 aut) nebo velké SUV GLS (2 432 aut). Dokonce i drahé obytné Marco Polo (2 938 aut) jde Citanu po krku.
To je skutečně propadák. A výjimkou nejsou ani české prodeje - zde letos prodaných 56 Citanů odbyt AMGT GT dokonce ani nevyrovnává (57 aut) a i takové třídy S se prodalo skoro šestkrát víc. Pokud tedy někdo dříve mohl přemítat nad tím, zda aspoň tento model coby levný vůz nepřežije čistky v nabídce Mercedesu, pak už nemusí. Kdo ví, jestli dožije konce svého výrobního cyklu...
Nový Mercedes Citan je k mání až překvapivě levně, přesto ho nechce skoro nikdo. Je jedním z nejhůře prodávaných Mercedesů vůbec, i drahé speciality značky jdou na odbyt jen o málo hůř. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Mercedes-Benz, JATO Dynamics
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Nové pohádky o brzkém nasazení baterií s tuhým elektrolytem ukazují, jak moc se automobilky chytají každého stébla
25.10.2024 - Rozplývající se elektrický sen Mercedesu poslal finance firmy ke dnu, zisky z prodeje aut se zhroutily o 64 procent
26.10.2024 - Nové vrcholné Ferrari vzniklo původně jako jednomístné, tak moc mu tvůrci chtěli dát extrémní proporce
26.10.2024 - Neuvěřitelný obrat Porsche. S elektromobily narazilo tak moc, že slibuje vrátit spalovací motory i dřív jen elektrickým modelům
26.10.2024 - Číňané dokazují, že ať už dnes evropské automobilky přijdou skoro s čímkoli, oni to hned udělají lépe a levněji
26.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva