Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Mercedes E 63 AMG možná dorazí jen s pohonem 4x4, zájem o 4x2 je malý
20.2.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Na domácím trhu se vrcholné modely s pohonem zadních kol prakticky neprodávají. V budoucnu by se tak jedna hnaná náprava vůbec nemusela objevit.
Snad celý automobilový svět se v současné době řídí tím, že tradice jsou tu od toho, aby se porušovaly. Co tedy v minulosti bylo adorováno a nikdy se neukázalo být zcela překonaným, dnes mizí do propadliště dějin. Prim v tomto směru hraje BMW, které se odklonem od letitých zvyklostí snaží konkurovat těm, kteří se s ním o zákazníky nikdy neprali. Tím sice mnichovská značka loví nové klienty, zároveň se však od ní odvracejí ti dosud loajální. Dosud přitom vzestup registrací naznačoval, že „pravdu má náčelník“, letos ale dost možná bude potvrzeno, že daná strategie nemusí být tak zcela bezchybná.
Proč zde ale o tom hovoříme? Z jednoho prostého důvodu. V Affalterbachu, kde sídlí AMG, se totiž rýsuje nová generace modelu E 63, která by na směřování divize BMW M mohla mít značný vliv. Šéf AMG Tobias Moers totiž uvedl, že jeho oddělení zvažuje, že by u novinky zcela upustilo od pohonu zadních kol. K mání by tedy byl pouze systém 4Matic, který měl být původně nabízen jen jako doplňková varianta a ještě nedávno vůbec nepřipadal v úvahu.
Z vedlejší linie se ovšem vyklubala ta hlavní, neboť zatímco verzi s pohonem zadní nápravy může pohánět maximálně 557 koní, model se systémem 4x4 dostal k dispozici rovněž silnější naladění 5,5litrového přeplňovaného osmiválce, jež produkuje koní 585. A poté jsou tu prodeje, které čtyřkolku více než favorizují. Po takto vybaveném modelu (či po spřízněném CLS 63 AMG 4x4) totiž sáhlo 95 % všech zákazníků.
Z výše uvedeného je tedy zřejmé, že minimálně na domácím trhu vyvíjí AMG verzi s pohonem zadní nápravy pouze pro pět procent všech kupujících, což není zrovna extrémně početná skupina. Na druhou stranu se právě z ní (a na jiných trzích půjde o vyšší číslo, třeba s pravostranným řízením 4Matic nekoupíte) se rekrutuje řada tradičních zákazníků, na které není dobré zapomínat.
Záměrům šéfa AMG se tedy divíme, a to i ve světle chystané rošády v motorovém prostoru. Nová generace vrcholného Éčka a čtyřdveřového kupé by totiž měla stávající 5,5litrový osmiválec M157 vyměnit za čtyřlitrové twin-turbo V8 M177. Tato pohonná jednotka aktuálně již pohání C 63 AMG, kde produkuje 510 koní. E 63 AMG by jich však mělo dostat k dobru o sto více. S takovým výkonem se logicky všechna čtyři kola vypořádají mnohém lépe než dvě, existují ale i silnější dvoukolky.
Vrátíme-li se k verzi s pohonem 4x4, u té je dle Moerse prostor k dalšímu navyšování výkonu. Systém 4Matic přitom má být naladěn jako třeba u Porsche 911 Turbo a objeví se i v dalších modelech divize. V jakých? V případě CLS 63 je situace samozřejmě jasná, co ale takové vrcholné Céčko? To si prý zatím má ponechat jen pohon zadní nápravy, neboť v hierarchii firmy je považováno za rozevlátého chuligána.
Dá se ovšem předpokládat, že jakmile se jednou mašinérie spustí, již zastavena nebude. Do budoucna tedy asi můžeme očekávat, že systém 4Matic se nejprve rozšíří jakožto doplňková varianta, než zcela ovládne prodeje a jednu hnanou nápravu vytlačí do zapomnění. Zpočátku přitom bude favorizovat zadní nápravu, posléze ale třeba přepřáhne hlavně na předek kvůli snížení spotřeby.
Pokud se přitom taková strategie stane realitou (a není vlastně důvod si myslet, že by vše dopadlo jinak), pak bude mít takový vývoj stoprocentně vliv na v úvodu zmíněné BMW, které ostatně již nyní zvažuje, že příští M5 osadí pohonem všech kol. Zatím sice půjde jen o verzi doplňkovou, ovšem pokud xDrive bude stejně žádaný jako 4Matic, pak jedna poháněná náprava nejspíše zmizí i z programu M divize. Takový je dnešní vývoj automobilového světa...
Mercedes-Benz E 63 AMG je aktuálně nabízen s pohonem zadních nebo všech čtyř kol. V příští generaci však zřejmě bude zastoupena pouze druhá zmíněná varianta
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva