Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový McLaren P1 nebude elektromobil, čtyřmístný vůz ale Britové nevylučují
4.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britové již odstartovali vývoj elektrického hypersportu, ten ale bude tím druhým v řadě. Příchod absolutního vrcholu je podmíněn pokrokem techniky.
Tento víkend jsme si mohli probrat některá dříve neprezentovaná fakta týkající se McLarenu P1. Ten je vskutku unikátním strojem, který sice na některých okruzích není tak rychlý jako Porsche 918 Spyder a někdo po stránce vzhledové favorizuje spíše Ferrari LaFerrari, nicméně řada lidí jej bere jako nejlepší vůz planety. Není proto divu, že Britové mají poněkud problémy s jeho nástupcem, který jednoduše musí pozdvihnout laťku o stupeň výše.
V tomto směru je zde ovšem problém, který víceméně spočívá v absenci dostupných technologií. Ačkoliv se totiž dosud spekulovalo o tom, že nástupce z řady Ultimate Series bude ryzím elektromobilem, není to tak docela pravda. Tedy, takový model se skutečně má objevit, přímým nástupcem McLarenu P1 však nebude. Podle šéfa globální korporátní komunikace Duncana Forrestera půjde pouze o typově podobný vůz.
„Do konce roku 2022 se stanou dvě věci. Tou první je, že minimálně polovina našich aut bude osazena určitou formou hybridní techniky. Zadruhé postavíme - a již jsme s tím začali - zcela elektrický supersport jako součást řady Ultimate Series. Nebude to ale nástupce P1," říká Forrester. A zároveň dodává, že úkolem tohoto vozu je především snaha McLarenu „pochopit, jaké mohou být budoucí elektromobily“.
„Musíme být pragmatici a realisté a pochopit, že jednou budeme všichni řídit elektrické vozy. Podstatou značky je, abychom nabídli aktivní zapojení řidiče, vášeň i hlučnost, dnešní elektromobily jsou však oproti tomu nevýrazné. To je výzva, jakou jsme předložili našim technikům - pokud se elektrifikace jednou stane budoucností, doručíte nám řidičsky natolik pohlcující vůz jako P1, ovšem s plně elektrickým ústrojím?“
To je ovšem pouze jeden úkol, kterým se inženýrské oddělení McLarenu momentálně zabývá. Tím druhým je právě přímý nástupce P1. Forrester ovšem vysvětluje, že jeho příchod je podmíněn právě revolučním pokrokem technologie. „To je role vozu z řady Ultimate Series - je to výkladní skříň dostupné techniky.“ Britové tak aktuálně teprve začínají zjišťovat, jakým způsobem, kam a nakolik se mohou posunout.
„Pokud tato technologie nedorazí do pěti let, pak další takový vůz (tedy nástupce P1 - pozn. red.) nevyrobíme po dalších pět let. Nemusí přitom nezbytně jít o technologii motorů. Může jít o odlehčování, přeplňování, o cokoliv,“ dodává Forrester. Zároveň přitom zmiňuje, že ačkoliv tato novinka nejspíše bude stát dvojnásobek toho, co současný P1, značka na něm stejně nevydělá ani haléř.
Úkolem vozu tohoto typu totiž není zisk, spíše vylepšuje image značky a navyšuje povědomí o ni. I z tohoto důvodu jsou náklady na jeho vývoj vždy důkladně probírány, neboť McLaren se na rozdíl od Porsche či Lamborghini nemůže spoléhat na velký automobilový koncern stojící v pozadí. Stejně tak se značka nemůže obrátit ani na investory, aby na novinku přispěli penězi navíc. Vše si zkrátka musí vydělat sama jinými vozy či dalšími aktivitami.
Mnohý by proto možná očekával, že Britové schválí projekt SUV, jenž by velmi pravděpodobně generoval nemalé zisky. Nicméně Forrester potvrdil, tak jako mnoho výše postavených manažerů značky před ním, že nic takového se realitou nestane. McLaren je dle něj striktně sportovní značkou, a tak jej zákazníci vnímají. SUV by proto ve výsledku ani nechtěli, pročež by se investice do něj jevily prodělečným.
O čem automobilka ale přemýšlí, je model s více než dvěma sedadly. Může jít i o sedan čtyřmístné kupé, zopakováno ale také může být téma McLarenu F1. Tedy koncepce sedadla řidiče vpředu uprostřed, jenž je ve druhé řadě doprovázeno dvěma místy pro spolujezdce. „Dokážeme to ale dnes udělat? A chceme to vůbec udělat?“ ptá se Forrester.
Odpověď ale momentálně nepřichází a není jisté, zda se jí v nejbližší době dočkáme. Stejně tak je vlastně sporné, zda během příštích let dorazí skutečný nástupce McLarenu P1. Podstatné ovšem je, že Britové nehodlají jít s davem a nepřijdou s dalším naprosto nesmyslným SUV, které ve výsledku vlastně nikdo nepotřebuje.
McLaren P1 je absolutním vrcholem britské techniky. Jeho nástupce proto musí pozdvihnout laťku výše, jinak nedorazí
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva