Nový král ztráty hodnoty připravil majitele o 70 procent ceny a 1,1 milionu Kč za pouhé dva měsíce a 6 800 km

Už jsme poznali různé cenové padáky, ale tohle je snad i víc než nový král, to je hotový císař. Přijít o víc než 1 milion korun během pouhého dvouměsíčního vlastnictví auta je opravdu soda, ale přesně tak tomu dnes v případě Fiskerů Ocean je.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nový král ztráty hodnoty připravil majitele o 70 procent ceny a 1,1 milionu Kč za pouhé dva měsíce a 6 800 km

2.4.2024 | Petr Miler

Nový král ztráty hodnoty připravil majitele o 70 procent ceny a 1,1 milionu Kč za pouhé dva měsíce a 6 800 km

/

Foto: Fisker

Už jsme poznali různé cenové padáky, ale tohle je snad i víc než nový král, to je hotový císař. Přijít o víc než 1 milion korun během pouhého dvouměsíčního vlastnictví auta je opravdu soda, ale přesně tak tomu dnes v případě Fiskerů Ocean je.

Koupě nového auta je málokdy dobrou investicí. Pokud nemáte možnost zařadit se mezi kupce limitovaných Bugatti, Ferrari, Pagani, Porsche a podobných exotů, jen zřídka se vám vydané peníze tímto směrem vrátí jinak než v podobě poutavých jízdních zážitků. Na druhou stranu realita nebývá zase tak zlá, jak se někteří automobilovým světem nepolíbení finanční analytici pokouší tvrdit.

Ačkoli formulky definující ztrátu hodnoty auta stylem „20 procent za první rok, 10 procent za každý další” bývají technicky správné, obvykle ignorují, že za ceníkové ceny se téměř žádné auto neprodává. Minulé roky byly výjimkou, jinak je ale sleva mezi 10 a 20 procenty z ceny udávané na webech automobilek standardem. Naopak neznalost tohoto stavu kolikrát dělá uměle výhodné nabídky z ročních vozů, které jsou třeba o 20 procent levnější oproti ceníku, ale někdo je koupil o 15 procent levněji a pak s nimi rok jezdil.

Ani zmíněné ale nemění nic na tom, že hodnota vozu v průběhu času klesá. A u některých modelů se tak děje opravdu výrazně. V minulosti jsme si do škatulky „králové ztráty hodnoty” mohli zařadit hlavně luxusní a výkonné sedany či SUV ne zase tak prestižních značek jako Audi, BMW a Mercedes, které trpí ne snad ani tím, že by byly špatné, ale svou vysokou pořizovací cenou, drahým provozem, potenciálně vysokými náklady provozu staršího auta a z toho všeho vyplývající omezené poptávce na trhu ojetin. Elektromobily kvůli své nižší životnosti dané hlavně akumulátory měřítka přepsaly, to ony jsou teď „děla ztráty hodnoty”, mezi jednookými se ale najde také jeden úplně slepý. A má jméno: Fisker Ocean.

První a zřejmě také poslední sériový model dnes krachující automobilky nebyl levným zbožím, jak už to u elektromobilů bývá. Kolegové z Edmunds si vůz pro vlastní testování koupili letos v lednu za 69 012 USD, tedy asi 1,62 milionu Kč. Vystavili mu podobně jako jiní zdrcující hodnocení, které nepochybně pomohlo ke kolapsu firmy, takže si za to můžou i tak trochu sami, ale to berte s nadsázkou. Buď jak buď, auto schytalo řadu negativních recenzí, firma za ním stojící se rozpadá a v zoufalosti vůz zlevnila až pod cenu základní Octavie. Všechny tyto faktory logicky poslaly cenu existujících aut mohutně dolů.

Někteří (jako třeba Tesla) s nimi už úplně odmítají obchodovat kvůli vysokému riziku právě ztráty hodnoty, americký CarMax ale jedná podle starých obchodních zásad: „Ne” se zákazníkovi neříká a každé zboží má svou cenu, maximálně musí reflektovat adekvátní situaci na trhu. Právě do CarMaxu (jakési AAA Auto v americkém podání) tak právě kolegové z Edmunds odvezli svůj vůz na ocenění a dočkali se opravdu luxusní nabídky: 21 000 dolarů za okamžitý výkup. To je asi 495 tisíc Kč.

Matematika vám moc jít nemusela, přesto si snadno spočítáte, že vůz ztratil za pouhé dva měsíce od koupě skoro 70 procent své ceny, nominálně jde o víc jak 1,1 milionu Kč. My jsme ti poslední, kteří by od pořízení vozu očekávali přímé finanční zhodnocení, hodnotu automobilu spatřujeme v něčem jiném, ale platit přes 550 tisíc za měsíc ježdění? A optikou necelých 6 800 najetých km asi 166 Kč za ujetý kilometr? To je vážně luxus, cesta z Prahy do Brna a zpět s takovým vozem vás vyjde na víc než 68 tisíc Kč jen na ztrátě hodnoty. Za pár hodin je po všem a vy na to pak budete vydělávat klidně měsíce...

K tomuto stavu pochopitelně došlo vlivem kombinace faktorů, která se hned tak nebude opakovat, přesto nemáme problém s přitakáním citovat kolegy z Edmunds: „Nejde to říct dost důrazně: Nekupujte si nový Fisker Ocean.” Tak to bohužel je, pořízení tohoto auta bude dnes hrou se záporným součtem, i kdybyste se rozkrájeli na kousky.


Nový král ztráty hodnoty připravil majitele o 70 procent ceny a 1,1 milionu Kč za pouhé dva měsíce a 6 800 km - 1 - Fisker Ocean 2024 oficialni problemy 01Nový král ztráty hodnoty připravil majitele o 70 procent ceny a 1,1 milionu Kč za pouhé dva měsíce a 6 800 km - 2 - Fisker Ocean 2024 oficialni problemy 02Nový král ztráty hodnoty připravil majitele o 70 procent ceny a 1,1 milionu Kč za pouhé dva měsíce a 6 800 km - 3 - Fisker Ocean 2024 oficialni problemy 03
Osud Fiskeru Ocean je smutný, to si snad tohle auto ani nezasloužilo. Bankrot bude zřejmě vysvobozením pro všechny, to už si můžeme říci. Foto: Fisker

Zdroj: Edmunds

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.