Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový koncept od Audi, A3 TDI clubsport quattro
17.5.2008 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Stalo se tradicí, že Audi i Volkswagen připravují pro každoroční setkání svých fandů u jezera Wörther v Rakousku nějakou specialitu. Audi tentokráte "vytunila" A3.
Je zvláštní shodou náhod, že sotva se objeví snímky produkční verze konceptu uvedeného na loňském Wörthersee, už tu máme koncept další.
Audi A3 TDI clubsport quattro je mixem majícím za úkol připomenout všechny možné úspěchy Audi v motoristickém sportu. Karoserie odkazuje na DTM, vyladěný dieselový motor pod kapotou na účinkování Audi R10 TDI v sérii Le Mans. A právě kolem možností motorů TDI se celá studie točí.
Koncept je prezentován jako nekompromisní sportovní nástroj ve všech aspektech. Výkonný motor, šestistupňová převodovka, pohon všech kol, 20" kola, uhlíkokeramické brzdy, speciálně upravený kontrolní systém umožňující nastavení reakce plynu, zvuku výfuku, charakteristiky posilovače řízení, citlivosti ESP a chování tlumičů podle přání řidiče.
Základem je samozřejmě třídveřové Audi A3, jenže jeho karoserie byla řádně upravena. Gril masky je mírně širší a jeho žebra mají vysoce lesklý černěný povrch. Přední nárazník dostal velmi agresivní tvar zvýrazňující "drsný" výraz auta. Na bocích vidíme rozšiřující lemy blatníků a prahové nástavce a zádi dominuje velké přítlačné křídlo (stejné, jako má Audi A4 jezdící v DTM) a dvě velké koncovky výfuku. Celkově je auto mírně delší, o 36 mm nižší a montáží velkých kol (9 J x 20", pneu 265/30 ZR 20) došlo i k rozšíření rozchodu na obou nápravách.
Uvnitř jsou umístěna skořepinová sedadla pro řidiče a spolujezdce vpředu a lavice vytvarovaná do podoby individuálních sedadel pro další dva pasažéry vzadu. Veškeré palubní přístroje mají bílé pozadí, volant i část středové konzoly s navigací byly převzaty z R8.
O pohon se stará upravený doulitrový diesel, který velmi dobře známe z nabídky koncernových značek. Bylo na něj naroubováno větší turbodmychadlo a jeho výkon je 165 kW (224 koní) a krouticí moment 450 Nm v 1750 ot/min. To umožňuje cca 1500 kilo těžkému vozu zrychlit z nuly na sto za 6,6 sekundy a pokračovat až do 240 km/h.
Auto je vybaveno speciálním výfukovým systémem s nastavovatelnými rezonančními komorami na obou větvích, které umožňují dosáhnout "hutného" zvuku.
Na motor navazuje kompaktní 6° manuální převodovka s krátkou řadicí pákou a otevřenou hliníkovou kulisou. O přenos výkonu na silnici se stará starý známý systém s Haldexem, kdy za normálních podmínek jde většina výkonu na přední nápravu a až v případě nutnosti se připojuje ta zadní.
Zadní brzdy jsou standardní, na přední nápravě jsou šestipístkové brzdiče kombinované s uhlíko-keramickými kotouči.
Osobně si myslím, že tento koncept svou cestu do výroby nenajde. Svým způsobem ho lze považovat za něco jako R8 TDI pro "chudé", ale v reálném světě takové auto moc smysl nemá. Audi se touto cestou podle mého názoru snaží "prodat" veškeré úsilí věnované vývoji dieselových motorů.
V jedné části tiskové zprávy provázející představení A3 TDI CS se píše, že pro tak vyladěný TDI motor, jaký má toto auto, nelze najít benzínový ekvivalent. Doslova tam stojí "The ultra-efficient two-liter engine attains a power-to-displacement ratio of 83.8 kW (113.8 hp) per liter, and torque-to-displacement ratio of 228.7 Nm (168.68 lb-ft) per liter - figures which comparable gasoline engines are simply unable to match." Sám netuším, co si o tom myslet, jen snad, že se autor nadýchal zplodin jeho milovaného TDI. Vždyť samo Audi např. do S3 montuje benzínový přeplňovaný dvoulitr o výkonu 270 koní, který by zajisté slušel i představované kreaci.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 10 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie