Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový futuristický tahač Volva plní „zelený plán” na 134 procent, i když má pořád pod kapotou diesel
13.10.2023 | Petr Prokopec
Jde o výsledek sedm let trvajícího vývoje, který proběhl na popud amerického ministerstva s jasnými cílem na výslednou efektivitu. Ten byl nakonec překonán podobně jako za „starých časů”.
Prakticky pokaždé, když někde zazní zmínka o plánu splněném na 100 či ještě více procent, vzpomínáme na éru komunistické normalizace. Tehdy se jelo na pětiletky, které bylo třeba splnit, i kdyby to mělo trvat deset let. A pokud jste to zvládli dříve, čekalo vás minimálně udělení řádu práce. Nebo zlaté vařečky či něčeho podobného. Právě takové ocenění by si aktuálně zasloužilo i Volvo, v jehož případě ale žertujeme jen napůl. I švédská automobilka se totiž chlubí splněním plánu na 134 procent.
Středobodem celé věci je nový kamion SuperTruck2, který je vyústěním výzvy zadané americkým ministerstvem pro energetiku. To v roce 2016 oslovilo automobilku s tím, aby vytvořila tahač s přívěsem, u kterých dojde na 100procentní zlepšení efektivity vůči výchozímu prostředku, jímž byl kamion Volva z roku 2009. Sami Švédové se přitom rozhodli, že zadání splní na 120 procent, ve finále se jim ovšem povedlo překonat i tento interní závazek. A dodávají, že veškeré zkušenosti přetaví v produkční verzi.
Polovina veškerých benefitů připadá na design, zatímco o zbytek se postaraly modifikace hnacího ústrojí a příchod nových odlehčených materiálů. Otázkou nicméně je, zda řidiči kamionů veškeré změny uvítají s otevřenou náručí. Spíše kontraproduktivně se totiž jeví zmenšení kabiny, což Volvo vysvětluje zlepšením aerodynamiky i redukcí materiálů potřebných k výrobě. Pohled dovnitř nám ale zatím zůstává odepřen, načež nelze s jistotou říci, jak je tomu třeba s prostorem na odpočinek.
Spory budou jistě spojené také s nahrazením klasických zpětných zrcátek kamerami, k digitalizaci totiž kamioňáci měli dosud spíše výhrady. Zakrytí všech kol s výjimkou těch předních, u nichž to kvůli zatáčení není možné, ale již bude vnímáno kladně. Byť takové přezouvání pneumatik díky tomu zabere více času. Zlepšení aerodynamiky má nicméně jakákoli negativa vykompenzovat. Potěšeni pak budou i ostatní řidiči kvůli menším cákancům od kol.
Volvo se s podrobnostmi hodlá vytasit během výstavy a konference, jíž pořádá americká asociace kamionové dopravy v texaském Austinu během tohoto víkendu. Zvědavi jsme hlavně na data týkající se pohonného ústrojí, neboť zatím byl zmíněn pouze spalovací, jistě dieselový motor s mild-hybridním 48voltovým systémem počítající s integrovaným startérem-generátorem. Roztáčena je jím přitom pouze přední náprava, přičemž Volvo kvůli úsporám zvolilo v zámoří neobvyklou konfiguraci 4x2.
Tahač je nicméně navržen jako modulární, pročež není problém dodat dozadu dvě nápravy místo jedné - jedna z nich navíc může být i poháněná. I když nicméně zákazníci zůstanou u základní konfigurace, nemá to omezit nákladní kapacitu návěsu. Ten byl navíc vyroben z odlehčených materiálů (hliníková konstrukce, hřídel z kompozitu), pobrat tak souprava dokáže 30 tun nákladu. Volvo vše otestovalo rovněž v reálu, zejména na horských průsmycích.
Mise tedy byla více než splněna, nyní nezbývá nic jiného, než sedmiletý program přetavit v produkční modely. Tento projekt nám dává mnohem větší smysl, než třeba chystaný elektrický tahač VNR Electric 6x2 Day Cab Tractor, který se v Austinu ukáže rovněž. Švédové mu totiž sice dodali ústrojí naladěné na 461 koní a 5 492 Nm, ovšem s bateriemi o kapacitě 565 kWh udávaný dojezd činí jen 442 km. To jsou ve světě kamionů směšná čísla, a to ani raději nezačneme mluvit o době potřebné k dobijí akumulátorů a dalších nepříjemných aspektech, ostatně o nich nedávno byla řeč při představení elektrického tahače Mercedesu.
Kamion SuperTruck2 se pyšní o 134 procent lepší efektivitou než tahač švédské značky z roku 2009. Polovina zlepšení jde na konto aerodynamiky, o zbytek se starají odlehčené materiály a mild-hybridní ústrojí. Foto: Volvo Trucks
Zdroj: Volvo Trucks
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
včera - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- SUV Alfy Romeo ukázalo cenu hybridizace. Jen s benzinovým motorem je o statisíce levnější, u nás se potichu prodává i s dieselem
5.1.2025 - Němečtí socialisté mají skvělý plán, domácí automobilový průmysl prý zachrání návratem dotací na elektromobily
5.1.2025 - K mání je dodnes nejetý, svého času nesplnitelný sen nadšených kluků od VW. Koupit si ho ale můžou zas jen „zazobaní důchodci”
6.1.2025 - Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
6.1.2025 - Čínská automobilka se s 4,27 miliony prodejů za rok dostala mezi top 10 světových výrobců. Už teď, díky spalovacím autům
6.1.2025
Živá témata na fóru
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 02.04. 01:53 - hezkyauto
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.03. 21:42 - M.Z.
- OT - zavírám krám, uklízím 02.03. 16:48 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 02.03. 15:03 - pavproch
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep