Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový futuristický tahač Volva plní „zelený plán” na 134 procent, i když má pořád pod kapotou diesel
13.10.2023 | Petr Prokopec
Jde o výsledek sedm let trvajícího vývoje, který proběhl na popud amerického ministerstva s jasnými cílem na výslednou efektivitu. Ten byl nakonec překonán podobně jako za „starých časů”.
Prakticky pokaždé, když někde zazní zmínka o plánu splněném na 100 či ještě více procent, vzpomínáme na éru komunistické normalizace. Tehdy se jelo na pětiletky, které bylo třeba splnit, i kdyby to mělo trvat deset let. A pokud jste to zvládli dříve, čekalo vás minimálně udělení řádu práce. Nebo zlaté vařečky či něčeho podobného. Právě takové ocenění by si aktuálně zasloužilo i Volvo, v jehož případě ale žertujeme jen napůl. I švédská automobilka se totiž chlubí splněním plánu na 134 procent.
Středobodem celé věci je nový kamion SuperTruck2, který je vyústěním výzvy zadané americkým ministerstvem pro energetiku. To v roce 2016 oslovilo automobilku s tím, aby vytvořila tahač s přívěsem, u kterých dojde na 100procentní zlepšení efektivity vůči výchozímu prostředku, jímž byl kamion Volva z roku 2009. Sami Švédové se přitom rozhodli, že zadání splní na 120 procent, ve finále se jim ovšem povedlo překonat i tento interní závazek. A dodávají, že veškeré zkušenosti přetaví v produkční verzi.
Polovina veškerých benefitů připadá na design, zatímco o zbytek se postaraly modifikace hnacího ústrojí a příchod nových odlehčených materiálů. Otázkou nicméně je, zda řidiči kamionů veškeré změny uvítají s otevřenou náručí. Spíše kontraproduktivně se totiž jeví zmenšení kabiny, což Volvo vysvětluje zlepšením aerodynamiky i redukcí materiálů potřebných k výrobě. Pohled dovnitř nám ale zatím zůstává odepřen, načež nelze s jistotou říci, jak je tomu třeba s prostorem na odpočinek.
Spory budou jistě spojené také s nahrazením klasických zpětných zrcátek kamerami, k digitalizaci totiž kamioňáci měli dosud spíše výhrady. Zakrytí všech kol s výjimkou těch předních, u nichž to kvůli zatáčení není možné, ale již bude vnímáno kladně. Byť takové přezouvání pneumatik díky tomu zabere více času. Zlepšení aerodynamiky má nicméně jakákoli negativa vykompenzovat. Potěšeni pak budou i ostatní řidiči kvůli menším cákancům od kol.
Volvo se s podrobnostmi hodlá vytasit během výstavy a konference, jíž pořádá americká asociace kamionové dopravy v texaském Austinu během tohoto víkendu. Zvědavi jsme hlavně na data týkající se pohonného ústrojí, neboť zatím byl zmíněn pouze spalovací, jistě dieselový motor s mild-hybridním 48voltovým systémem počítající s integrovaným startérem-generátorem. Roztáčena je jím přitom pouze přední náprava, přičemž Volvo kvůli úsporám zvolilo v zámoří neobvyklou konfiguraci 4x2.
Tahač je nicméně navržen jako modulární, pročež není problém dodat dozadu dvě nápravy místo jedné - jedna z nich navíc může být i poháněná. I když nicméně zákazníci zůstanou u základní konfigurace, nemá to omezit nákladní kapacitu návěsu. Ten byl navíc vyroben z odlehčených materiálů (hliníková konstrukce, hřídel z kompozitu), pobrat tak souprava dokáže 30 tun nákladu. Volvo vše otestovalo rovněž v reálu, zejména na horských průsmycích.
Mise tedy byla více než splněna, nyní nezbývá nic jiného, než sedmiletý program přetavit v produkční modely. Tento projekt nám dává mnohem větší smysl, než třeba chystaný elektrický tahač VNR Electric 6x2 Day Cab Tractor, který se v Austinu ukáže rovněž. Švédové mu totiž sice dodali ústrojí naladěné na 461 koní a 5 492 Nm, ovšem s bateriemi o kapacitě 565 kWh udávaný dojezd činí jen 442 km. To jsou ve světě kamionů směšná čísla, a to ani raději nezačneme mluvit o době potřebné k dobijí akumulátorů a dalších nepříjemných aspektech, ostatně o nich nedávno byla řeč při představení elektrického tahače Mercedesu.
Kamion SuperTruck2 se pyšní o 134 procent lepší efektivitou než tahač švédské značky z roku 2009. Polovina zlepšení jde na konto aerodynamiky, o zbytek se starají odlehčené materiály a mild-hybridní ústrojí. Foto: Volvo Trucks
Zdroj: Volvo Trucks
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před hodinou - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 2 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 4 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 5 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva