Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Ford Focus RS oficiálně: přes 320 k, 4x4 a 1 G na limitu
3.2.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Modrý ovál jde i po RS3 a A 45 AMG. Výkonově na ně nestačí, předčít je má naladěním podvozku dovolujícím i lehce přetáčivé smyky.
To, po čem volali příznivci modrého oválu již dlouhé měsíce, ne-li roky, se dnes stalo skutečností. Ford oficiálně odhalil třetí generaci Focusu RS, která vůči prvním dvěma nabídne razantní odklon zejména v rámci pohonu. Padáka dostal systém zavěšení RevoKnucle, který u předchozího provedení umravňoval přenos výkonu na přední nápravu. Namísto toho tu nyní máme systém 4x4, který zároveň spolupracuje s dynamickým vektorováním točivého momentu. Jedním z důvodů je přitom i ten fakt, že komplikovaný pohon přední nápravy předchůdce přihazoval 20 kilo na hmotnosti, což je zhruba ta samá porce, s jakou je spojena také čtyřkolka.
Samotný systém 4x4 spoléhá na dvojici elektronicky řízených spojek, z nichž každá je umístěna na straně takzvané zadní řídicí jednotky (Rear Drive Unit neboli RDU). Ta funguje jako elektronický diferenciál, přičemž dokáže přenést až 100 procent točivého momentu nikoliv pouze na jednu nápravu, ale dokonce na jedno kolo. Vychází přitom z dat senzorů, které monitorují silniční podmínky stokrát za sekundu.
Podle Fordu by toto řešení měla zcela eliminovat nedotáčivost a zároveň umožní lehké, ovšem snadno kontrolovatelné uklouznutí zádě. Základem ovšem bude neutrální chování, které by mělo nový Focus RS okamžitě postrčit na špičku v dané třídě v rámci rychlosti, s jakou se protáhnete zatáčkami, a chováním na limitu. Kromě toho pak můžete počítat také s nemalým bočním přetížením, jež má dosáhnout až 1 g.
Motorový prostor pro změnu hostí 2,3litrový přeplňovaný čtyřválec EcoBoost, který již známe z Fordu Mustang. Oproti nové reinkarnaci legendárního pony caru ovšem došlo k osazení většího mezichladiče a sání. Dvoukomorové turbodmychadlo zůstalo zachováno, nyní však počítá s větším kompresorem kvůli většímu přívalu čerstvého vzduchu.
Výsledkem je výkon, který přesahuje 320 koní, zatímco u točivého momentu máme počítat s hodnotou větší než 435 Nm. Ve srovnání s předchozími generacemi jde tedy o razantní navýšení, které navíc doprovází o 20 procent nižší spotřeba, než jakou bylo možné očekávat u Fordu Focus RS druhé generace osazeného 2,5litrovým pětiválcem.
Na druhou stranu tu ovšem máme mnohem nižší výkon než u konkurence v podobě Audi RS3 či Mercedesu A 45 AMG, pročež není jisté, zda Ford oba rivaly pokoří při zrychlení z klidu na stovku. Tento údaj bohužel v tiskové zprávě chybí, stejně jako přesná data o spotřebě. Zmínit tak můžeme jen standardní šestistupňový manuál se zkrácenými drahami řazení.
Než se ovšem přesuneme ke vzhledu nebo do kabiny, zastavíme se u výfukového ústrojí. To by mělo vydávat jaksepatří hutný zvuk, o čemž ostatně již během testů hovořili špionážní fotografové. Charakteristické prý bude brblání, prskání a praskání, což značně připomíná tóny, jež vyluzovaly koncovky předchozího Fordu Focus RS.
Překvapivě se však již nedočkáme příchodu ostré zelené barvy Ultimate Green, která byla velmi populární. A stejně tak nedorazí do série ani odstín Liquid Blue, který si můžeme prohlédnout na výstavním exempláři. Místo toho máme počítat s modrou Nitrous Blue, šedou Stealth Grey, černou Absolute Black a bílou Frozen White.
Tyto čtyři laky budou zdobit pětidveřovou karoserii, která kupodivu oproti standardu nenabízí tolik odlišností jako předchůdce. Designér exteriéru Ernesto Rupar totiž dodává, že Ford se držel přístupu Audi a nechtěl stvořit ani tak závodní stroj na značkách, jakožto spíše klasický model, který zaujme na všech kontinentech.
Mimo to ovšem byla ve hře rovněž úspora nákladů, neboť kupříkladu rozšířený bodykit, jímž se pyšnila druhá generace, by si vyžádal jiné dveře. Ve výsledku tak designérům zůstala na hraní zejména příď a záď, kdy v prvním případě můžeme zaevidovat agresivní nárazník s masivními vstupy vzduchu. Kapota je však již standardní.
K tomu Rupar dodává, že původně se operovalo hned s pěti návrhy, z nichž jeden dokonce dostal výdechy horkého vzduchu. Ty ale spíše jen navyšovaly koeficient odporu vzduchu, než aby sloužily k lepšímu odvětrávání motorového prostoru, pročež dostaly padáka. Vše, co tak na voze vidíme, má svou funkci.
Výše zmíněné samozřejmě platí také na zadní partie, kde novinkami jsou mohutný difuzor a zadní křídlo. Jeho boky jsou ozdobeny logem RS, což má rovněž své opodstatnění. Rupar totiž dodává, že obdobnou finesou se pyšnilo i Ferrari F40, které bylo jeho chlapeckým snem. Proto navrhl, aby dané iniciály zamířily právě do těchto míst.
Tím ovšem venkovní odklon od standardu nekončí, dále můžeme zmínit 19palcová kola, která jsou již součástí standardu, stejně jako pneumatiky Michelin Pilot Super Sport o rozměru 235/35. Mimo to ovšem budou moci zákazníci za příplatek sáhnout také po kovaných ráfcích a zejména semi-slickách Pilot Sport Cup 2.
V obou případech lze počítat s brzdami Brembo, jež v rámci podvozku doplní ještě pružiny s tužší charakteristikou. Poladěny byly rovněž stabilizátory a máme tu také stavitelné tlumiče, které disponují silničním nebo okruhovým režimem. Specificky pak bylo naladěno i řízení, které má nabídnout komunikační dálnici mezi vámi a předními koly.
Tím se dostáváme do kabiny, která bude profitovat zejména ze sedadel Recaro. I ty ovšem budete moci vyměnit za příplatkové skořepiny téže firmy, stejně jako se na listu doplňků skrývá třeba navigace. Multimediání systém Ford Sync2 s osmipalcovým displejem je však již standardem, stejně jako sada hliníkových pedálů a volant se zploštělou spodní částí.
Prodej odstartuje na počátku příštího roku, přičemž na britských ostrovech by se cena měla pohybovat pod 30 tisíci librami (cca 1 106 000 Kč). Mimo to ovšem Ford Focus RS zamíří také do kontinentální Evropy a dokonce i do Severní Ameriky nebo Číny. Ve výrobě přitom vydrží nějaké tři roky.
V závěru životního cyklu, tedy někdy po roce 2017, se očekává ještě ostřejší provedení, které zřejmě naplno využije potenciálu přeplňovaného motoru a dotáhne se na úroveň čtyř kruhů a třícípé hvězdy. Již nyní však můžeme počítat s omezenou sérií ve stylu předchozího Fordu Focus RS500, který byl k mání pouze v pěti stovkách exemplářů.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015.
Ford Focus RS byl odhalen v modrém odstínu Liquid Blue, který kupodivu do serie nezamíří. S výkonem přes 320 koní a pohonem všech kol ovšem počítat můžete
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 2 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva