Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Ford Focus je venku. Nemá jediný benzinový čtyřválec a vyrábí se v Číně
10.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Trochu rozpačitou se stala dnešní premiéra nové generace Fordu Focus. Modrý ovál jde cestou downsizingu a úspor nákladů jako zběsilý.
Ford Focus patří mezi nejlépe prodávané modely modrého oválu, tedy minimálně na evropských trzích. Doby největší slávy, kdy prodeje překračovaly půl milionu aut ročně, má sice již hezky dlouho za sebou, nicméně nad hranicí 200 tisíc vozů se stále drží. Dnes automobilka automobilka odhalila novou generaci, která by štafetový kolík měla pozdvihnout s daleko větší razancí a zvednout registrace o řád výše. Nejsme si ale jisti, jestli to s představenými devízami svede.
Začít musíme designem, který bude veřejnost nejspíše dělit na dva nesmiřitelné tábory - jedni budou Ford obdivovat za odvahu a agresivně stylizované linie, druzí budou nevěřícně kroutit hlavou a vzpomínat na druhou generaci Renaultu Mégane s její prapodivnou zádí. Zde ovšem kontroverze bude vzbuzovat hlavně příď, která vypadá, jako kdyby byla převzata z některého z modelů DS pro čínský trh.
Je čistě jen na vás, zda se vám nová stylizace líbí či nikoliv - my dáváme spíše palec dolů, zejména béžovému kombíku a bílo-černé „outdoorové” verzi Active. Názor si ale udělejte sami, my jen dodáme, že ač se nám nové tvary zdají podivné, Ford s jejich pomocí snížil koeficient odporu vzduchu na Cd 0,25 u sedanu a na 0,273 u hatchbacku, což je jistě úctyhodný výsledek. Dále dorazí ještě kombík a zmíněný crossover Active, u nichž hodnoty odporu vzduchu neznáme - patrně nebudou tak zajímavé.
Ať už je to jakkoli, všechny varianty Focusu jsou postavené na nové platformě C2, která zlepšuje deformační zóny i prostor v interiéru. Dáno je to nárůstem rozvoru o 53 milimetrů, což Fordu umožnilo zkrátit přední i zadní převis. Torzní tuhost se přitom vůči minulé generaci navýšila o 20 procent, za čímž prý stojí i poznatky z vývoje verze RS - novinka má totiž výplně na spodku podvozku ze stejné pěny, jakou dostala do vínku i třetí generace hot hatche.
S novou platformou přichází také úspora hmotnosti o podstatných 88 kilogramů, kde třiatřicet kilo připadá na nové šasí užívající větší podíl vysokopevnostní oceli a hliníku. Dalších 25 kg srazil Ford odlehčenými panely karoserie, 17 kg připadá na interiér, 7 kg na elektrické systémy a 6 kg na pohonné jednotky. S touto dietou logicky letěla dolů i spotřeba a emise CO2, a to o 10 procent, ovladatelnost se naopak dočkala zlepšení.
Ford v Evropě v prvé fázi nabídne dva benzinové motory, přičemž jak se asi dalo očekávat, oba jsou výrazně podřízeny downsizingovým trendům. Překvapivé je, jako moc - základem je litrový tříválec s 85, 100 a 125 koňmi, nad ním pak trůní 1,5litrová jednotka se 150 a 180 koňmi. Ani v tomto případě se nejedná o čtyřválcový agregát, nýbrž o evoluční verzi motoru, jenž pohání i Ford Fiesta ST. Očekávat lze tedy i deaktivaci jednoho válce. Pokud čekáte, co bude dál, říkáme rovnou, že nic - nic víc než tříválec Ford v případě benzinů zkraje nenabídne.
V případě zájmu o čtyřválcový Focus tedy musíte zamířit za diesely, které dorazí v 1,5litrovém a dvoulitrovém provedení. První nabídne 95 a 120 koní, druhý 150 koní. Ve všech případech, tedy i u benzinových jednotek, přitom standardem bude šestistupňový manuál a pohon předních kol, za příplatek bude možné vrcholné jednotky spárovat s novým osmistupňovým jednospojkovým automatem.
Ford očekává, že nejprodávanější motorizací podle něj bude benzinový litrový tříválec, který tak žezlo převezme od 1,5litrového dieselu. S oběma těmito motory je přitom v rámci podvozku spojena levnější torzní příčka, zatímco výkonnější agregáty dostanou nezávislou zadní nápravu s dvojitými lichoběžníky. Tak je pak standardem pro kombík i crossover, počítat s ní může také vrcholná úroveň výbavy Vignale.
Automobilka zároveň počítá také s provedením ST-Line, které se bude lišit sníženým podvozkem a tužšími pouzdry tlumičů (u verzí s dvojitými lichoběžníky). Ve všech případech lze pak očekávat tři jízdní režimy, v jejichž rámci se nastavuje odezva řízení, plynového pedálu a automatu, pokud se pro něj rozhodnete. Stejně tak lze upravovat i tuhost adaptivních tlumičů spadajících mezi příplatkové prvky.
Zamířit můžeme do interiéru, kde čeká multimediální systém Sync3 podporující Apple CarPlay a Android Auto. Spárován je přitom s osmipalcovou obrazovkou, hlasovým ovládáním či případně i špičkovým audio systémem B&O Play, který počítá s 10 reproduktory, subwooferem a hudebním výkonem 675 wattů. Úroveň Vignale pak disponuje sametovými materiály, crossover Active zase robustnějšími.
Velkou pozornost Ford věnoval asistenčním technologiím, mezi které patří adaptivní tempomat, aktivní monitoring jízdních pruhů se zásahy do řízení či automatické světlomety. Ty přitom nespoléhají jen na pokyny řidiče, ale i na kameru, jenž monitoruje prostor až 65 metrů před vozem a předem tak světla připraví třeba na příchod zatáčky či kruhového objezdu.
Zmínit můžeme také head-up displej, vylepšený parkovací automat, autonomní brzdy s detekcí chodců a cyklistů či třeba zpětnou kameru. Dále nechybí ani Wi-Fi hotspot, který dokáže připojit až 10 zařízení a který má dosah až 15 metrů od vozu. Speciální aplikace FordPass connect pro změnu umožňuje sledovat řadu funkcí skrze mobilní telefon, stejně jako dálkové uzamčení či nastartování.
Dodat lze už jen tolik, že zahájení prodeje je naplánováno na léto a výroba vozu bude probíhat především v Číně - patrně ne pro celý svět, ale třeba pro Spojené státy určitě. Příští rok by nabídku měla rozšířit mild-hybridní verze, která počítá s litrovým tříválcem a elektromotorem napájeným 48voltovým okruhem. V roce 2019 se dočkáme také verze ST, která zřejmě také přepřáhne na tříválec, jediná čtyřválcová jednotka tak bude spojena s modelem RS plánovaným na konec dekády.
Oficiální fotogalerie nového Fordu Focus
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před hodinou - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 2 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva