Nová ruská značka aut přecenila své síly, zachránit ji mají Slováci

Rusové se vytasili s docela zajímavým autem, na domácím trhu ale mají s jeho uplatněním problém. V Evropě by se mu vzhledem k jeho pohonu a ceně okolo 135 tisíc Kč mohlo dařit lépe.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nová ruská značka aut přecenila své síly, zachránit ji mají Slováci

21.9.2020 | Petr Prokopec

Nová ruská značka aut přecenila své síly, zachránit ji mají Slováci

/

Foto: Zetta

Rusové se vytasili s docela zajímavým autem, na domácím trhu ale mají s jeho uplatněním problém. V Evropě by se mu vzhledem k jeho pohonu a ceně okolo 135 tisíc Kč mohlo dařit lépe.

Rusové se letos rozhodli naskočit do rozjetého elektrického rychlíku. Minulý měsíc tak odhalili prvotinu nové značky Zetta, která si dala za cíl prodávat 15 tisíc aut ročně. To první pohled nevypadá jako ambiciózní číslo, zvláště na tak velkou zemi, nicméně je třeba vzpomenout na skutečnost, že Rusko mnohde nemá ani vyasfaltované silnice, natož aby mělo podchycenou elektrickou infrastrukturu. Kromě toho je třeba vzpomenout na průměrné teploty či příjmy obyvatelstva. Elektromobilům tam zkrátka pšenka nekvete.

Tyto nesnáze se Zetta snažila řešit již během vývoje, a tak má její novinka klasifikací L7, čili spadá do stejné kategorie jako čtyřkolky. To ji vzhledem k omezeným bezpečnostním a jiným standardům dovolilo dostat se s předpokládanou cenou na 450 tisící rublů (cca 135 tisíc Kč), což zní zní ještě lépe. Jenže Zetta i tak po měsíci a půl zjistila, že 15 tisíc aut za rok v Rusku neprodá. To by mohlo znamenat její rychlý konec, a tak se začala po pomoci poohlížet mimo svou domovinu. A záchranné laso narazila ji po jednání se šéfem Zetty Denisem Schurovskym hodila společnost Beta-Cars Bonislava (sic) Doneva.

Právě v tomto bodě se přitom situace stává zajímavou i pro nás, neboť Beta-Cars je slovenskou firmou, která se dosud zabývala výrobou, prodejem či pronájmem elektrických vysokozdvižných vozíků. Nově by se pak měla stát prodlouženou rukou Zetty nejen na Slovensku, ale také na dalších evropských trzích. Do budoucna se nicméně počítá i s tím, že by u našich sousedů měla být ruská elektrická minivozítka také montována.

Je samozřejmě otázkou, jak se celá záležitost vyvrbí. Zetta si totiž již vyžádala řadu investic ze strany ruské vlády, přičemž na dotažení projektu až do prodejního konce bude třeba ještě zhruba 100 milionů rublů (cca 30 milionů Kč). Je otázkou, zda takovou sumu firma Beta-Cars jen stěží vytáhne z kapsy, z veřejně dostupných záznamů je totiž patrné postupné snižování jejího obratu a pozvolné přeměňování zisku na ztrátu. O skutečné finanční situaci společnosti ale nehodláme spekulovat.

Aktuálně tak jen dodáme, že Zetta je dvoudveřovým a dvoumístným elektromobilem, jenž na silnici zabere o trochu více místa než Smart ForTwo. Elektrická jednotka přitom roztáčí přední kola a je spárována s lithium-iontovými bateriemi čínské výroby. Ty mají kapacitu pouhých 10 kWh, nicméně díky odlehčení konstrukce má nakonec vůz s 98 koňmi zvládnout na jedno dobití 180 až 200 kilometrů. Prodej by měl odstartovat v závěru letošního roku, nicméně v důsledku koronaviru i chybějících financí počítáme spíše se zahájením až v roce příštím.


Nová ruská značka aut přecenila své síly, zachránit ji mají Slováci - 1 - Zetta maly elektromobil Rusko 2020 prvni 01Nová ruská značka aut přecenila své síly, zachránit ji mají Slováci - 2 - Zetta maly elektromobil Rusko 2020 prvni 02Nová ruská značka aut přecenila své síly, zachránit ji mají Slováci - 3 - Zetta maly elektromobil Rusko 2020 prvni 03
Ruská Zetta začíná jednat o vstupu na evropské trhy, půjde na to zjevně oklikou přes Slovensko a tamní firmu Beta-Cars. Foto: Zetta

Zdroj: Drom

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.