Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Novou Octavií to u Škody jen začne, do roku 2023 chce představit 30 novinek
20.3.2019 | Petr Prokopec
Neskutečnou ofenzívu rozjede během následujících měsíců česká automobilka. Ještě letos se dočkáme tří novinek, v dalších třech letech jich přibude ještě 27.
Škoda má za sebou další rekordní rok, loni totiž prodala 1 253 700 aut. Oproti předchozímu období jde o 4,4procentní zlepšení, vůči minulé dekádě pak jde dokonce o dvojnásobné vzedmutí. V roce 2009 totiž na pět modelových linií připadalo 684 226 registrací. Automobilka je díky tomu v rámci koncernu VW Group na třetím místě za Volkswagenem (6,2 milionu prodaných vozů) a Audi (1,8 mil. kusů), ovšem procentuální marží oba výrobce překonává, a to přesto, že v tomto ohledu došlo k poklesu z 9,7 na 8 procent.
Tento pád však má své opodstatnění, ve výsledku jej tak lze vlastně vnímat kladně. Stejně jako ostatní výrobci byla totiž i Škoda zasažena příchodem nového měřícího cyklu WLTP, který si vyžádal opětovné homologace. Nabídka tak na několik týdnů značně prořídla, nárůst prodejů tedy hypoteticky mohl být daleko vyšší. Nejde však o jediný faktor, jenž ovlivnil zisk značky, dále se do něj promítly i zhoršující se měnové kurzy. A došlo i na rozsáhlou modernizaci továren, které spolkly takřka 13 miliard korun.
Nejpodstatnějším zásahem však bylo navýšení rozpočtu na vývoj o 46,8 procenta. Právě tento krok přitom dokazuje, že Škoda jen nepřebírá německou techniku, jak si mnozí myslí. Značka se totiž chystá na rozsáhlou elektrifikaci svého portfolia, stejně jako samotné výrazné rozšíření nabídky. Do roku 2023 by totiž mělo být uvedeno na trh 30 nových nebo modernizovaných modelů, což je neskutečné množství. Je ovšem nutné si uvědomit, že do tohoto výčtu spadají i specifické vozy pro Čínu či Indii.
Na Evropu bude zaměřena hlavně ona elektrifikace, jenž odstartuje již letos - nejprve by se na autosalonu ve Frankfurtu měl objevit Superb Plug-In Hybrid, posléze pak v závěru roku dorazí plně elektrické e-Citigo. S prodejem obou modelů ale nejspíše Škoda bude otálet, stejně jako ostatní výrobci. Elektrické produkty by totiž ponížily emisní stopu značky, což je pro letošek nežádoucí - výrobci si totiž potřebují započítávat eko-kredity až od příštího roku, a to měrou maximální.
I z toho důvodu dorazí produkční verze ženevského konceptu Vision iV až za rok, jako první vlaštovka vícehlavého hejna. Škoda chce totiž mít do roku 2023 v nabídce hned 10 elektrifikovaných vozů. Původně přitom s touto kapacitou počítala až o dva roky později, loňské rekordní prodeje ji však přiměly k urychlení dřívějších záměrů. Zda se ovšem i nadále počítá se šesti hybridy a čtyřmi elektromobily, není jisté - není ale důvod, proč by toto Škoda měnila.
Další potvrzené skutečnosti souvisí s plány na expanzi na nové trhy i s výraznou digitalizací. Kvůli druhému zmíněnému kroku Škoda spustila již dvě výzkumné laboratoře Digilab, z nichž jednu najdeme v Praze a druhou v Tel Avivu. Právě proto nakonec Škoda představila nový hatchback Scala právě v této lokalitě. Kromě toho chce dále zvýraznit svou stopu na izraelském trhu, kde už teď patří mezi nejvýznamnější hráče.
Mezi nové oblasti, kde lze aktuálně pořídit vozy Škody, pak loni přibyl Singapur, letos pro změnu přijde na řadu Jižní Afrika. Kdy se ale dočkáme expanze do Spojených států, stále není jisté. I proto, že automobilka byla pověřena vedením indického regionu pro celý koncern. Loni tak bylo v tamní Puně otevřeno technologické centrum, které je první fázi v budoucím rozvoji. Tento závod by se přitom měl posléze zasadit o montáž 95 % všech aut VW a Škody pro Indy.
Jelikož Škoda navíc zažívá nemalý růst také v Rusku (o více než 30 procent), bude se soustředit hlavně na tyto země a nové trhy hodlá dobývat postupně. S ohledem na rozměry expanze, jenž ve 124leté historii značky nemá srovnání, se dá i věřit, že plány skončí úspěchem. Na ověření navíc již nebudeme muset čekat více než pět let, ale pouhé tři roky. Jsme přitom zvědavi, zda v daný moment nebude Škoda objemem prodejů již i před Audi.
Expanzivní plány Škody počítají s novou generací Octavie, která se ukázala na neoficiálních ilustracích...
...i jako zakamuflovaný prototyp
Odstartuje také rozsáhlá elektrifikace, kde stěžejním vozem bude produkční verze ženevského konceptu Vision iV
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
dnes - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa 946 Snake: edice oslavující rok Hada 08:00
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje včera 20:00
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
Nejnovější články
- Test ukázal, jak se Tesla roky neposunula prakticky nikam. Cizí auta se u jejích vlastních nabíječek dobíjí líp než její vlastní
před 2 hodinami - Trpělivost vám může ušetřit desítky tisíc jako nic. Nezájem o ojetiny tlačí jejich ceny dolů, sami prodejci letos čekají, že dál zlevní
před 3 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 5 hodinami - Mechanik rozebral legendární motor Toyoty s 668 tisíci najetými km a ukázal jeho vnitřnosti, jeho stav bere dech
před 6 hodinami - Nová Škoda Elroq se dá už teď koupit s obrovskými slevami přes 150 tisíc Kč, bude to „provar”, který automobilka ještě nezažila
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.20. 14:54 - budik
- Lampárna (stěžovatelna) 01.20. 13:18 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB