Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Novou Alfu Romeo Stelvio předčasně odhalil únik patentových záběrů, působí všelijak
28.4.2025 | Petr Prokopec
Design je to jistě výrazný a neříkáme, že postrádá atraktivitu, ale voní vám po Itálii? Vazbu na místo zrodu většiny Alf ve vzhledu nového Stelvia poněkud postrádáme a jsme zvědavi, co na něj řeknou tradiční italofilové.
Alfě Romeo nelze nefandit, její modely obvykle dokážou nějakým způsobem chytnout u srdce, ať už v dobrém či zlém. Zůstaneme-li u toho lepšího, stačí si vzít za příklad sedan Giulia, který zvlášť ve verzi Quadrifoglio Verde přinejmenším disponoval vším, po čem nadšenci touží. Zajímavý design páruje s výkonným šestiválcem s kořeny u Ferrari, pohonem zadních kol a po léta byl k mání i s ručním řazením. Majitelé pak navíc mluví o vyšší kvalitě a spolehlivosti, než na jakou byli u Alfy po léta zvyklí. To vše lze navíc pořídit za rozumnou cenu. Proč se tedy Italové dosud nevydrápali zpátky na vrchol? To je otázka za milión.
Někdejší šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares měl pocit, že Alfu Romeo vrátí zpátky na výsluní elektromobilita. Proto rozhodl o tom, že Giulia a spřízněné Stelvio v nové generaci dorazí pouze s elektrickým pohonem. Portugalská žába však naštěstí již na prameni nesedí, načež Italové mohli ještě včas přehodit výhybku. S platformou STLA tedy nebudou spojeny pouze elektrické, ale nadále i spalovací pohonné jednotky. Giulia však již nedorazí jakožto klasický sedan, což její šance na úspěch poněkud sráží.
Možná proto Alfa Romeo tento model upozadila, jakkoli stávající provedení bylo představeno již v červnu 2015, tedy rok a půl před SUV. Stelvio druhé generace totiž dorazí ještě letos, přičemž se internetem začali šířit záběry hotového designu z evropského patentového úřadu. Z těch je na první pohled patrné, že tady se dosavadní pojetí opouštět nebude, tvary ale ano - novinka má klínovitější profil a její detaily jsou řezané o mnoho ostřeji než dnes. To jen umocňuje pohled na příď, kde nechybí ikonický štít zasazený mezi úzká světla - nevypadá to nutně špatně, ale také to nevypadá moc italsky, jakási jižanská elegance a hravost tu chybí.
S otazníky máme spojený i pohled na záď, kde Italové zvolili světelný podpis roztažený přes celou šířku. Z patentových snímků zatím jednoznačně nevyplývá, zda tomuto řešení dát palec dolů či nahoru, rozhodně to ale dnes není nic originální. Zjevné navíc je, že víko zavazadelníku je poměrně úzké, což nutně omezí praktickou použitelnost. Vybrání pro registrační značku pak zasahuje poměrně vysoko, načež lze počítat s výše usazenou nákladovou hranou.
Co se týče pohonných jednotek, čistě elektrickou cestou se skutečně již nepůjde. Místo toho bude nové Stelvio k mání i s hybridním pohonem, byť zatím nevíme, jaký spalovací motor koncern Stellantis využije. Protože na platformě STLA Large sedí i Dodge Charger, mluví se o příchodu dvakrát přeplňovaného třílitrového šestiválce. Ten by ovšem pro Evropu mohl být i přes onu hybridizaci příliš velkým emisním soustem, což vede k domněnce o použití méně přitažlivého dvoulitru.
Otázkou je návrat 2,2litrového turbodieselu, tím pádem ovšem můžeme začít spekulovat i o případném úspěchu novinky. Jakkoli je hezké, že ve verzi Quadrifoglio Verde by Stelvio mohlo nabídnout až 1 000 elektrických koní, takové provedení by zlákalo jen pár zájemců. Alfa Romeo však k návratu na výsluní potřebuje davy. Ty ale hybridní benzinový dvoulitr asi příliš neokouzlí, v USA pak nemusí stačit ani šestiválec - ostatně s tím ryzím značka neboduje ani dnes.
Zas a znovu se tak jen můžeme ptát, jestli se Italové ještě někdy vydají alespoň směrem na onen vrchol. Máme ovšem pocit, že se to spíš nestane, než aby se to stalo, což může Alfě Romeo srazit vaz. Na její záchranu by ale poté měli peníze asi už jen Číňané. Na druhou stranu, ti skutečně zachovávají technologickou otevřenost, což by za pár let mohla být cesta k úspěchu.




Nové Stelvio působí z patentových snímků všelijak - jako Alfu Romeo ho rozeznáte, s Itálií si jej spojíte už o poznání složitěji. Foto: EUIPO, CC0 Public Domain
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejčtenější články
Ferrari kompletně mění směr. Už nechce auta postavená kolem rychlosti, zákazníci ji prý nezvládají, nic jim nedává
9.4.2025Bentley si loni odpravilo prodeje i zisky hybridy, a tak letos obojí zkusí zachránit čím? No jistě, dalšími hybridy
9.4.2025VW začal odhalovat další nový Amarok, tenhle udělá bez Fordu. Ale nebojte, vám ho neprodá
9.4.2025Němci jsou vážně kouzelníci, i neskonale elegantní Porsche 911 dokázali pár tahy zprasit k nepoznání
9.4.2025Vstupenka do klubu prestižních SUV BMW ani jako ojetina nezklame, oproti novému autu stojí pakatel
9.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? před 5 hodinami - Zajda
- Rychlodotazy před 9 hodinami - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím před 11 hodinami - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu před 11 hodinami - pavproch
- Detektory policejních radarů včera - řidičBOB
- BMW Divize včera - pavproch
- S větrem ve vlasech.... včera - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus