Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Novinka Toyoty dál trápí elektrická auta na baterky, umí být i levnější než menší Tesla
17.12.2020 | Petr Miler
Může to být cesta a nemusí, Toyota to s ní ale očividně myslí velmi vážně. Krom toho, že lépe vypadá a dále dojede než kdy dříve, může nová generace velkého sedanu Mirai stát i méně než Tesla Model Y.
Někteří se tváří, že jedinou budoucností aut je bateriová elektromobilita, tak to ale být nemusí. Tržní regulace ji jednoznačně preferují, s jejími reálnými ohledy k přírodě to ale není tak žhavé a profíci z oboru varují, že sázka jen na tuto kartu je chybou. Existuje navíc nespočet funkčních limitů, které omezují praktickou využitelnost, a tak není divu, že ne každý věří, že budoucnost patří skutečně jí.
Největším proponentem jiných řešení je Toyota, která svého času chytře vsadila na hybridy před kýmkoli jiným a dnes je s nimi i díky tomu velmi úspěšná. Nyní chce znovu přechytračit konkurenci s vodíkovými palivovými články a byť to za aktuálních okolností může působit jako předem prohraný boj, podceňovat Japonce není radno. Už v tuto chvíli, kdy téměř neexistuje kloudná infrastruktura, dokáží prodávat konečně přijatelně vypadající model Mirai. A co je podstatné, dokáží ho prodávat za konkurenceschopné ceny.
Nedávno jsme psali o částce požadovaně v Evropě, která je doslova fackou do tváře bateriových elektromobilů. Ačkoli je vodíková technologie mnohými považována za drahou, je ve skutečnosti pořád levnější než řešení stojící na akumulátorech. A tak Mirai v Evropě po mezigeneračním zlevnění rázem o stovky tisíc levnější než Tesla Model S. Pravda, není srovnatelná výkonem a dynamikou, ale Tesla zase není srovnatelná využitelností a pravděpodobně ani životností - Mirai ujede na jedno dotankování vodíku až 650 km bez lokálních emisí čehokoli, dojezd doplníte v řádu minut a velké, drahé akumulátory s obvykle osmiletou životností pro ni nejsou něčím, bez čeho nedá ani ránu. To žádný bateriový elektromobil neumí.
Nyní se Mirai II začíná prodávat i v USA a je z toho ještě zajímavější nabídka. K mání jen od 49 500 USD, tedy asi 1,06 milionu Kč, což obecně vzato není na auto této třídy mnoho. Je to pak nejen podstatně méně peněz, než kolik je třeba na Model S (69 420 USD), ale i méně, než kolik je třeba na Model Y (49 900 USD). A to je v podstatě kompaktní crossover, menší auto. Zákazníci v USA navíc mohou dostat dotace (8 000 USD ta federální, až 5 000 státní) na vodíková auta a Toyota k tomu přidá ještě vodík za 15 000 USD (321 tisíc Kč) zdarma a bezplatné zapůjčení náhradního auta na 21 dnů každý rok, kdyby se objevil problém s dojetím do míst s nedostačující infrastrukturou. To je celé vskutku atraktivní nabídka.
Jak jsme již dříve zmínili, Mirai a další vozy s vodíkovými palivovými články trápí hlavně omezená efektivita přeměny elektřiny na vodík a toho zpět na elektřinu, na druhou stranu je ale jejich výhodou menší počáteční zatížení přírody výrobou, zejména pak akumulátorů, které navíc nemají tak dlouhou životnost. Jsme zvědavi, jak moc Toyota v tomto boji uspěje, ale jsme rádi, že bojuje - není nic horšího než svět jedné „pravdy”, na který si dnes regulátoři rádi hrají.

























Toyota Mirai II vstoupila do prodeje v USA a je to znovu velmi zajímavá nabídka, se všemi lokálními výhodami ještě zajímavější. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Obří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
včeraAudi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
5.3.2025Drzí zloději ukradli díly ze sedmi aut přímo v sídle slavného úpravce, výsledkem je škoda za 7 milionů
4.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW nechal na představení své poslední novinky hrát hudbu, která dokonale vystihuje stav, ve kterém se dnes automobilka nachází
před 2 hodinamiHujer, Viktor Hujer: Šéf automobilky kritizuje EU za ústupek v nařizování elektroaut. On si prý udělal domácí úkol a ostatní mohli taky
včeraK mání je u nás vzácný superkombík pro chlapy z ocele. S přeplňovaným 6,2 V8 a manuálem jede až 308 km/h
včeraDetaily k novému obřímu motoru Fordu fascinují, s objemem 7,3 litru a výkonem přes 1 000 koní míří do osobních aut
včeraPozadí vzniku jediného dílu pro auto ukazuje, jak obrovským zásahem do fungování automobilek jsou Trumpova cla
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 03.06. 23:41 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 03.06. 23:09 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.04. 21:57 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 03.04. 16:31 - řidičBOB
- Politický koutek 03.04. 11:04 - HondaMan
- Policejní kontroly a měření 03.04. 10:52 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s benzínem? 03.02. 10:48 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 02.28. 10:49 - M.Z.