Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Novinka Mazdy pro Evropu jde totálně proti proudu. Má větší motory s více válci, dokonce i objemný diesel
9.3.2022 | Petr Prokopec
Kde ostatní výrobci sahají pomalu po litrových tříválcích, tam Japonci sází na nové šestiválce. Společnost jim pak dělá 2,5litrový plug-in hybrid naladěný na 327 koní.
Mazda je považována za nejmenšího z globálních automobilových gigantů. V loňském roce totiž prodala „jen“ 1 287 548 nových aut, na druhou stranu se jedná o meziroční posun k lepšímu o 3,6 procenta. Mnohem zajímavější je však ta skutečnost, že i přes nízké objemy má značka více odvahy než zbytek branže dohromady. Kde jiní vyznávají svou lásku k elektromobilitě a ze spalovacích jednotek představují maximálně tak vylepšené dvoulitrové čtyřválce, tam Mazda aktuálně přichází s novými šestiválcovými motory.
Japonci totiž představili nové SUV CX-60, které ohromuje především nabídkou motorů. Nejmenším agregátem pro evropské trhy se totiž stal 2,5litrový čtyřválec SkyActiv-G. Ten je navíc spárován s elektromotorem a lithium-iontovou baterií o kapacitě 17,8 kWh, celkově tedy soustava produkuje 327 koní a 500 Nm točivého momentu. Díky tomu je plug-in hybridní provedení vůbec nejvýkonnějším produkčním vozem, jaký kdy Mazda poslala na trh, byť 136 koní elektrické jednotky nebude k dispozici věčně.
CX-60 PHEV má zvládnout stovku za 5,8 sekundy, nejvyšší rychlost však byla omezena na 200 km/h. Výše zmíněná kapacita baterií by přitom měla vystačit na 60 kilometrů bezemisní jízdy, díky čemuž byla v laboratořích vypočítána průměrná spotřeba 1,5 l/100 km při nasazených 18palcových kolech, popř. 1,6 l/100 km s dvacítkami. Je nicméně jisté, že na tyto hodnoty se v reálném světě nedostanete ani náhodou, zvláště když hmotnost tohoto provedení se bude blížit dvěma tunám.
Kromě čtyřválcového plug-in hybridu nicméně značka pod kapotou nabídne i dva šestiválce, benzinový třílitr a 3,3litrový turbodiesel. V obou případech se počítá se 48voltovým elektrickým okruhem a mild-hybridní technikou, data o výkonu, spotřebě či dynamice však značka do placu nedala. Dodává však, že standardem ve všech případech bude nový osmistupňový automat s elektromotorem místo konvertoru točivého momentu. Stejně tak pak zákazníci mohou počítat jen s pohonem všech kol i-Activ AWD.
Toto omezení může zamrzet, neboť CX-60 je postavena na nové modulární platformě SkyActiv Multi-Solution Scalable Architecture, která v základu počítá jen s pohonem zadní nápravy. Toto řešení si nicméně značka nejspíše šetří pro novou Mazdu 6. Pro SUV se ostatně pohon 4x4 hodí daleko více, přičemž Mazda jej doplnila vpředu dvojitými lichoběžníky a vzadu multi-linkem. Kromě toho dorazil i systém Kinematic Posture Control, jenž vůz stabilizuje pomocí přibrzďování vnitřního zadního kola.
Přesunout se můžeme do kabiny, kde lze počítat s digitálním přístrojovým štítem, 12,3palcovou obrazovkou multimédií a head-up displejem, který je třikrát větší než ten v modelu CX-30. Působivý je rovněž nový Driver Personalisation System, jenž používá kameru detekující oči řidiče. Na základě naměřené výšky pak automaticky upraví nastavení sedadla, volantu, head-up displeje a venkovních zpětných zrcátek, abyste měli o všem skvělý a ničím nerušený přehled.
I přes délku 4 745 milimetrů, šířku 1 890 mm, výšku 1 680 mm a rozvor 2 870 mm je CX-60 čistě pětimístným SUV - sedmimístný model CX-80 má dorazit později. Překvapit by nás tedy neměl jen dostatek místa na předních i zadních sedadlech, ale také v zavazadelníku. Ten standardně pobere 570 litrů, při sklopených zadních sedadlech však jeho kapacita narůstá na 1 148 litrů, respektive až na 1 726 litrů, pokud tašky nenapěchujete jen pod kryt, ale až pod strop.
Tím jsme se dostali na konec tiskové zprávy, zmínit tak můžeme už jen ceny. Ty v Německu startují na 47 390 Eur (cca 1 208 000 Kč), což není málo. Na druhou stranu je ovšem za tuto sumu k mání vrcholný plug-in hybrid s oněmi 327 koňmi. Mimo to nesmíme zapomínat, že CX-60 je větší než třeba taková Škoda Kodiaq. Navíc utáhne až 2,5 tuny a bezpečnostní výbavou je napěchovaná od podlahy až po střechu, která je nepřekvapivě prosklená.
Vzhledově asi již nemá Mazda CX-60 čím překvapit, což je dáno i velkým množstvím SUV na trhu. Ovšem při pohledu pod kapotu Evropané nejspíše zalapají po dechu, nejméně objemným agregátem je totiž 2,5litrový čtyřválec. Mimo něj pak dorazí i benzinový třílitrový šestiválec a 3,3litrový šestiválcový turbodiesel. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 10 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 8 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 9 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 10 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 11 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva