Nové Volvo XC90: takhle funguje jeho ochrana před následky vyjetí ze silnice

(+ videa) Pokud švédské SUV detekuje sjetí z asfaltu, přitáhne bezpečnostní pásy, stlačí sedadlo a uvolní pedály. Zvýší tak šance na přežití.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nové Volvo XC90: takhle funguje jeho ochrana před následky vyjetí ze silnice

5.12.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nové Volvo XC90: takhle funguje jeho ochrana před následky vyjetí ze silnice

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Pokud švédské SUV detekuje sjetí z asfaltu, přitáhne bezpečnostní pásy, stlačí sedadlo a uvolní pedály. Zvýší tak šance na přežití.

Druhou generaci švédského SUV jsme si již představili po všech stránkách a kromě standardní verze došlo i na vizuálně výraznější paket R-Design. Jelikož je ale nové Volvo XC90 zejména bezpečnostními systémy doslova našlapáno, věnovali jsme některým systémům jen zmínku. To se týká i ochrany před vyjetím mimo zpevněnou vozovku (Run Off Road Protection), jejíž funkčnost automobilka v minulých dnech předvedla v reálu.

Díky tomu zde máme několik nových videí, které demonstrují, jak daná technologie funguje ve skutečném světě. Než se ovšem dostaneme ke komentáři, v rychlosti zmíníme teorii. Systém v prvé řadě počítá s detekováním ztráty kontaktu s asfaltem, následkem čehož dochází k přitažení bezpečnostních pásů. Zároveň je sedadlo ve své zadní části stlačeno blíže k podlaze, aby byla ochráněna páteř řidiče.

Další fáze počítá s ještě větším přitáhnutím bezpečnostních pásů, přičemž po nárazu do překážky jsou okamžitě aktivovány airbagy. Souběžně s tím dochází také k uvolnění brzdového pedálu, na kterém řidič dozajista v inkriminovaný moment stál. Vlivem setrvačných sil by totiž bez daného povolení mohlo dojít ke zranění chodidla či kotníku.

Tolik tedy teorie, nyní ke slovu přichází praxe. Z přiložených videí je patrná nemalá rychlost vozu, při které „vylétne“ do škarpy. Zde vlivem nerovného terénu dokonce vyskočí několik metrů do vzduchu, přesto se však nakonec bez problémů zaboří do ochranného valu. Při pohledu zvenčí se přitom zdá, že posádka rozhodně nedoznala újmy.

Pohled z kabiny bohužel chybí, poslední větu předchozího odstavce tak nemůžeme potvrdit. Jak je ovšem patrné z jednoho videa, k aktivaci airbagů skutečně došlo. Dá se tedy předpokládat, že Volvo si je systémem stoprocentně jisto a bez problémů mohlo přistoupit k jeho demonstraci, aniž by došlo k podobné blamáži jako před lety u City Safety.

Nebyli bychom to ovšem my, kdybychom nepřišli s jistou skepsí. Přeci jen se jedná o elektroniku, jejíž selhání zkrátka nelze vyloučit. Klidně se vám tak může stát, že při rychlejší jízdě (třeba nadlehčení na horizontu apod.) se systém rozhodne, že jste sjeli ze silnice a proto aplikuje vše výše zmíněné. Nehodě tak systém může sám přispět a docela by nás zajímalo, zda na to vůbec bude s to někdo zpětně přijít, pokud tedy posádka následnou nehodu nepřežije.

Doufejme ovšem, že k podobné události nedojde a bezpečnostní elektronika bude fungovat tak, jak má. Jen díky tomu totiž Volvo může alespoň doufat, že bude splněn jeho ambiciózní plán, na jehož základě nemá na konci dekády dojít k jedinému úmrtí souvisejícímu s provozem švédských automobilů...

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.