Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové Volvo XC90 je venku, bezpečnější, luxusnější i řidičštější
26.8.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švédské SUV dostane jen čtyřválce, nabízet má ale až 400 koní. Uvnitř nechybí kůže, dřevo či křišťál, razantně vylepšen byl i podvozek.
Tip: Projděte si také desítky živých fotek, první videa a první české ceny nové XC90.
Švédská automobilka konečně odhalila nejdůležitější model ve své novodobé historii, druhou generaci SUV XC90. Ta je postavena na nové modulární platformě SPA, která nabízí vyšší pevnost než předchozí komponenty. Zároveň je také prostornější, díky čemuž na třetí řadě sedadel najdou dostatek pohodlí i cestující vysocí 170 cm. Pohon novinky pak má na starosti nová rodina motorů Drive-E, s níž jsme se již mohli setkat kupříkladu pod kapotou modelu S60. Konkrétně šlo přitom o agregát D4, který by měl být nejprodávanější pohonnou jednotkou. Zatímco ovšem v případě sedanu posílal na přední kola 181 koní a 400 Nm, u Volva XC90 máme počítat se 190 koňmi, 400 Nm a průměrnou spotřebou 5 l/100 km. To ovšem poněkud předbíháme.
Dříve, než se vydáme do motorového prostoru, je třeba zhodnotit vzhled karoserie. Ta je vyvedena v novém designovém jazyce, se kterým mohou do budoucna počítat další modely značky. U druhé generace XC90 je přitom patrná nová čelní maska s výraznějším firemním logem či LEDková světla zvaná Thorovo kladivo. I ty přitom budou jedním z poznávacích znamení budoucích novinek, v rámci litých kol ovšem můžeme očekávat jistý sestup. SUV totiž bude možné osadit až 22palcovými ráfky.
Zmínit můžeme ještě působivě stylizované zadní světlomety, samotná silueta ovšem zůstává věrna stylu nastoleném první generací. To ovšem již nemůžeme říci o interiéru, kde nezůstal kámen na kameni. Patrné je to hlavně na středové konzoli, které dominuje rozměrný dotykový displej. Skrze něj lze ovládat veškeré hlavní funkce včetně navigace dodané firmou Ericsson, telefonu či audio systému.
Vrcholné verze modelu budou osazeny 19reproduktorovou aparaturou Bowers & Wilkins, která dosahuje výkonu 1 400 wattů a zároveň jako jedna z prvních ve světě automobilů nabízí vzduchové chlazení subwooferu. Aby toho přitom nebylo málo, pak využít můžete internetová rádia nebo streamování hudby, za příplatek pak lze sáhnout také po systému Apple CarPlay.
V rámci obložení bude k dispozici celá řada materiálů od hliníku až po dřevo, noblesu pak má navodit velký křišťál zasazený do madla osmistupňové automatické převodovky a laserem vyřezávané ovládání startéru či hlasitosti. Chybět samozřejmě nebudou ani lány kůže, základní verze ale s největší pravděpodobností dostanou látkové čalounění.
Opomenuta pak nemohla být ani tradiční bezpečnost, přičemž novinkou je systém detekující nechtěný výjezd vozu mimo zpevněný asfalt. V takové chvíli totiž dochází k přitažení bezpečnostních pásů, aby došlo ke zpevnění těla. Ochranu páteře pak mají na starosti speciální „zdvihátka“ usazená v rámu sedadel, která se nadzdvihnou, pokud by třeba pád do škarpy byl příliš rázný.
Další novinkou a světovým prvenstvím je pak funkce automatického brzdění za situace, kdy se řidiče rozhodne odbočit a tak zkříží cestu protijedoucím vozidlům. Spolehnout se ovšem můžeme i na již známou technologii City Safety, která nově dokáže detekovat automobily, cyklisty i chodce. A to nikoliv pouze za bílého dne, ale rovněž v noci.
Díky této technice by přitom Volvo mělo být blíže ke splnění svého cíle, dle kterého bychom se od roku 2020 již neměli dočkat jediného fatálního zranění způsobeného provozem některého z modelů značky. Mimo to chce ovšem nová generace XC90 oslnit také řidičsky - vpředu proto vůbec poprvé u značky najdeme dvojité lichoběžníky, zatímco vzadu pracuje víceprvková náprava.
Zajímavým prvkem je přitom zadní odpružení, které používá listová pera. Ta jsou však vyrobena z kompozitu, přičemž zaručit mají naprostou nezávislost každého kola. Volvo přitom dodává, že zpočátku budou k mání pouze modely osazené systémem 4x4, předokolka poháněná v úvodu zmíněným dieselem D4 by měla dorazit až v září příštího roku.
Tím jsme se dostali k motorovému prostoru, kde prim bude hrát verze T8 TwinEngine. Ta spřáhla dvoulitrový čtyřválec s elektromotorem o výkonu 80 koní, přičemž celkový výkon soustavy vyšplhal na 400 koní. V rámci normovaného cyklu ovšem máme očekávat značně nereálných 60 gramů emisí CO2 na kilometr, čímž Volvo předčilo i hybridní Porsche Cayenne dosahující 79 g/km.
Hybridní provedení ovšem dorazí až v dubnu 2015, zatímco již od letošního 3. září je možné - pouze online - objednávat verze Launch Edition. Ty budou k mání pouze v 1 927 exemplářích, čímž odkazují na datum založení samotné automobilky. Osadit je můžete benzinovou jednotkou T6 produkující 320 koní nebo dieselem D5, který počítá s 225 koňmi a šestilitrovým průměrem.
Ve výbavě pak tyto modely nabídnou opálově černý lak, osmipaprsková 21palcová kola Inscription nebo dřevěné obložení z ořešáku a dvoubarevnou kůži. Cena takového provedení pak byla stanovena na 68 785 GBP (cca 2 270 000 Kč), což není málo ani v situaci, kdy standardem je rozsáhlá příplatková výbava. Dá se ovšem počítat s tím, že základní modely, které dorazí v lednu, budou k mání za mnohem nižší částky.
Kompletní fotogalerie Volva XC90 2015



















































































Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
před 8 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Přepište dějiny. Nové Alfy Romeo nakonec dostanou i motor V6, třebaže původně měly být do roka jen elektrické
24.3.2025Němečtí vědci varují vedení země před elektrifikací všeho, přináší i problém, který dosud všichni ignorovali
24.3.2025Jeremy Clarkson se vysmál Tesle kvůli jejím současným problémům. Ještě víc se ale směje těm, kteří její auta kupovali a už nekupují
24.3.2025První automobilka, kterou přivedl ke krachu Henrik Fisker, ukázala nový sexy sporťák. Vrací se s ním ke spalovacím motorům
24.3.2025Jeden z největších držáků mezi moderními auty je jako nový dost drahý, sotva využitá ojetina může být vaše za třetinu
24.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva