Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové Volvo XC90 chce být nejlehčím vozem třídy, dorazí i jako elektromobil
14.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švédové mají s novinkou velké plány. Kromě nižší spotřeby nabídne XC90 větší prostor v kabině a až 300 koní.
Nová generace Volva XC90 je pro švédskou automobilku tím nejzásadnějším modelem, jaký se v posledních letech objevil. Tedy respektive objeví, neboť slavnostní premiéru máme teprve před sebou. I když v tomto směru pár našich zahraničních kolegů již má menší náskok, neboť značka ze Skandinávie ukázala vybraným novinářům ve svém testovacím středisku za Polárním kruhem první vyrobený exemplář. Ten přitom právě dokončil sérii testů ve studeném počasí, díky čemuž mohou Švédové nyní vyrazit za horkem.
To nepochybně znamená, že ačkoliv finální design je již hotov, do zahájení prodeje nám zbývá ještě přibližně rok, možná i déle. Nová XC90 by se tak měla stát minimálně lídrem svého segmentu, jinak asi značka „spláče nad vejdělkem“. To ale Volvo nehodlá dopustit, proto novinka představí celou řadu světových prvenství i technologických fines. Jednou z nich je kupříkladu výrazné použití superpevné oceli v rámci platformy SPA. Z hliníku je totiž pouze část předního zavěšení. Přesto má být XC90 nejlehčím vozem ve své třídě.
Z toho důvodu by asi neměla překvapit přítomnost maximálně dvoulitrových čtyřválců, s ohledem na variabilitu platformy ovšem s nedostatkem výkonu může pomoci dodání elektromotoru. Aktuálně přitom není zcela jasné, kolik koní budou pohonné jednotky produkovat. Volvo totiž zmínilo pouze tolik, že jak benzinové, tak i dieselové agregáty budou k mání ve čtyřech úrovních naladění. Ve srovnání se svými předchůdci přitom mají snížit spotřebu o 15 až 35 procent.
Kromě této úspory lze počítat s dalším snižováním žíznivosti, jež přinesou hybridní verze. Ty počítají s možností „sosání“ energie přímo ze zásuvky, k dispozici ale bude i model využívající setrvačník u zadní nápravy. Mimo to má dorazit ryze elektrická verze, která má baterie uložené ve středovém tunelu a pod podlahou. Objem zavazadelníku tak nebude ohrožen. Jen na praktickou stránku ovšem Volvo necílí, dočkat se tak máme i provedení s výkonem okolo 300 koní.
Po stránce rozměrů pak Švédové počítají s 4,9metrovou délkou, čímž druhá generace přesahuje tu první o 100 milimetrů. Mimo to má být širší, ale zároveň i nižší. Uvnitř však každopádně nabídne více prostoru pro cestující, a to zvláště na druhé a třetí řadě sedadel. Souběžně s tím se má zlepšit také objem zavazadelníku, a to i při obsazeném šestém a sedmém místě.
Zásadní změny se má dočkat rovněž architektura palubní desky a středové konzole. Dominantou se totiž stane 9,5palcový displej připomínající tablet, jež doplní pouze sedm konvenčních tlačítek. Jedno z nich má přitom ovládat hlasitost a zapínání či vypínání audio systému, zatímco druhé je určeno rozmrazování čelního okna a třetí výstražnému trojúhelníku.
Většinu hlavních funkcí ale již budete ovládat na dotykovém displeji využívajícím technologii Applu zvanou CarPlay, přičemž ponechat si klidně můžete i rukavice. Obrazovka je přitom rozdělena do čtyř sekcí, kdy jednou je navigace, druhou média, třetí telefon a čtvrtou záležitosti spojené s teplotou. Tedy třeba nastavení klimatizace či ohřevu nebo chlazení sedadel.
Chybět pak nebude ani tradiční bezpečnost podpořená aktivními i pasivními systémy, jež mají přispět ke splnění cíle plánu Vision 2020. Podle něj totiž nemá do šesti let dojít v souvislosti s provozem švédských modelů dojít k jedinému smrtelnému či vážnějšímu zranění. Tak uvidíme, zda všechny tyto snahy dojdou naplnění.
Ačkoliv nové Volvo XC90 již existuje v minimálně jednom exempláři, značka jej ukázala pouze pár novinářům. Zbytek světa si musí vystačit s novými neoficiálními retušemi
Předobrazem nové generace je koncept XC Coupe, který se ukázal v lednu v Detroitu
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 10 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva