Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové SUV za 160 tisíc Kč je mimořádný prodejní hit, za svou cenu nabízí pozoruhodně mnoho
8.2.2023 | Petr Prokopec
A pak že dnes není možné nabídnout nové auto za opravdu malé peníze. Nakonec stačí, aby trh nebyl nesvázán nespočtem omezení, které i nenáročné zákazníky nutí platit za věci, o něž nestojí. O zbytek už se postarají výrobci.
Indická automobilka Tata loni uvedla do prodeje novinku nazvanou docela úderně Punch. Tím firma nejspíše myslí něco jako „ránu”, stejné slovo lze ale přeložit i prostě jako „punč”. A nemusí to být od věci, neboť tento nápoj má kořeny právě v zemi, odkud Tata pochází - v Indii. Odtud se do Evropy dostal až v 17. století a následně se rozšířil v podstatě do celého světa. Původní brandy či víno byly nahrazené jamajským rumem a punč tak získal chuť, jakou známe dnes.
Bitky a nápoje ale nechme stranou, pozornost si zaslouží i ono nové SUV. To bylo postaveno na firemní platformě zvané Alfa a na délku měří méně než čtyři metry (konkrétně 3,83 m), díky čemuž v Indii podléhá minimálnímu možnému zdanění. Uvnitř si nicméně lidé na nedostatek místa stěžovat nemusí, neboť v obou řadách mohou mají k dispozici dostatečný prostor pro hlavu i nohy. Indové jsou na využití prostoru takto malých aut mistry, což je znát i v zavazadelníku. Ten pobere 366 litrů, tedy daleko více než u nás prodávané a s 4,2metrovou délkou citelně větší (a také násobně dražší) Hyundai Bayon.
Korejské SUV je navíc vozem určeným spíše pro zpevněný asfalt, Punch počítá s mnohem horším povrchem indických cest či s jejich úplnou absencí. Světlá výška tak narostla na 187 milimetrů, zatímco brodivost činí 370 mm. Kromě toho je možné počítat u automatické převodovky s režimem Traction Pro, jenž aktivuje brzdy při překonávání úseků s nižší přilnavostí. Standardem je ovšem pro Punch pětistupňový manuál, stejně jako 1,2litrový tříválec s 86 koňmi výkonu a 113 Nm točivého momentu.
Pohonná jednotka tedy není z nejvýkonnějších, i v kombinaci se zhruba tunovou hmotností tak zrychlení na stovku zabere 16,5 sekundy. Další motory Tata nenabídne, tuto verzi mohou zákazníci kupovat ve čtyřech úrovních výbavy Pure, Adventure, Accomplished a Creative. Ve vyšších úrovních jsou pak standardními položkami i věci jako litá kola, tempomat, polodigitální přístrojový štít nebo 7palcová obrazovka multimédií. To nezní jako nabídka auta pro nemajetné, ale přesně tu Punch představuje.
Auto se dnes prodává od 599 900 rupií, přičemž ani nejvyšší verze nestojí více než 886 900 INR. Bavíme se tedy o cenách od 160 do 238 tisíc Kč, za to u nás nekoupíte ani půlku Fabie bez kol a sedadel. Nelze se tak divit ohromnému obchodnímu úspěchu, který přepisuje historii. Punch je vůz, který si v Indii nejrychleji koupilo 100 tisíc lidí, prakticky každý měsíc si nachází přes 10 tisíc kupců a do konce loňského si ho pořídilo 152 446 zákazníků. A jeho úspěch pokračuje i letos - v lednu se stalo s více jak 12 tisíci prodanými exempláři už osmičkou na indickém trhu a po Nexonu je druhým největším prodejním hitem Taty. Sám Punch tak zajišťuje asi čtvrtinu celého odbytu značky.
Nepochybujeme o tom, že takové auto by prodejně fungovalo i u nás, levné a jednoduché vozy měly vždy své zákazníky. Stroje neplnící milión nařízení Bruselu, které takto levné modely snadno uměle zdržují na dvojnásobek, ale na trhy EU nemohou. Tata Punch není výjimkou a bez zásadního přepracování (které by znamenalo také dramatické zvýšení ceny) se jí nejspíše stát ani nemůže.
Tata Punch nemá na délku ani čtyři metry, proto v Indii podléhá nižšímu zdanění. Za velmi nízkou cenu pak nabízí atraktivní design či 366 litrů pro zavazadla. Diví se někdo, že se z čisté vody prodává jako housky na krámě? Foto: Tata Motors
Zdroj: Tata Motors
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před hodinou - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 2 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 4 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 5 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva