Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové Porsche Macan kompletně odhalil únik zvenčí i zevnitř. Ať už vypadá jakkoli, část smyslu ztratilo
25.1.2024 | Petr Miler
Porsche neudrželo pod pokličkou fotky nového Macanu a... A fajn, žádnou příšeru jsme nečekali. Problémem je tu technika, která sází na jediné řešení, které nemá šanci oslovit podstatnou část dosavadních kupců. A že jich je.
Můžete to milovat i nenávidět, Porsche ale postavilo svůj moderní byznys kolem SUV. Nejprve v roce 2002 přišlo s velkým Cayenne coby pokrevním bratrem Volkswagenu Touareg a Audi Q7, kterým vlastně zůstává dodnes. A protože se z toho vyklubal úspěch, který toho času zaskočil i samotné Porsche, přišel v roce 2014 také menší model Macan coby - pro změnu - sourozenec Audi Q5. A úspěch to byl zas.
Nepochybujeme o tom, že zuffenhausenská automobilka vydělává hromadu peněz i na tradiční 911, tu ale nikdy neprodáte statisícům lidí ročně, SUV ano. Macan se navíc od svého debutu dlouhých 10 let nabízí v jedné a té samé generaci (třebaže s nespočtem průběžných inovací), jeho celkové prodeje sahají po 1 milionu kusů a nepochybujeme, že pro Porsche jde o největší dojnou krávu, jakou kdy stvořilo. Cayenne je obecně ještě úspěšnější, potřeboval na to ale tři generace a ta čtvrtá je na spadnutí. Macan automobilka jednou postavila z existující Q5 a bylo hotovo.
Pozoruhodné je, že přes tak dlouhý život bude původní Macan v prodeji dál, jen ne v EU, kde jej absurdně zabije direktiva související s kybernetickou bezpečností. Mimo Velkou Británii, Švýcarsko a pár dalších trhů si tak budeme muset vystačit s jeho novou generací, která ale nutně bude pro řadu lidí zklamáním, i kdyby byla sebehezčí, sebekvalitnější a sebelevnější. Bude to totiž výlučně elektromobil, který v této třídě aut bude nutně obtížně hledat zastání u desítek procent kupců. Právě tohle auto se Porsche chystá ukázat, uniklé fotky nám ho ale plně odhalují v předstihu.
Můžete se na ně podívat níže a vzhledově s autem asi nebudete mít problém. Není to žádný krasavec, ale nevypadá zle - je to další interpretace vzhledových nápadů, se kterými automobilka poprvé přišla s též elektrickým Taycanem. Není to tedy žádná exploze kreativity, zejména záď vozu je poněkud mdlá a interiér je snad až příliš vyzpytatelný. Ale proč ne, vesměs konzervativní klientele Porsche tohle vadit nebude, technické řešení ale ano.
Už v minulosti jsme poznamenali, že Macan je na elektrifikaci obecně vhodný kandidát, neboť spousta těchto Porsche je využívána jako auto pro manželku na ježdění do města a rozvoz dětí, tam žádný problém s využitelností nebude. A zákazníkům Porsche bude více nebo méně putna i vyšší cena a omezená životnost. Ale pořád existují lidé, kteří používají Macan jako cestovní auto, což bude využití, před kterým elektrické provedení neobstojí ani omylem.
Automobilka se dopředu kasá dojezdem, ten ale bude vycucaný z prstu. Máme dost odježděno s verzí GTS, obecně schopným autem, se kterým se ale kvůli jeho aerodynamického odporu a nemalé hmotnosti (1 895 kg) nedá jezdit úsporně, ani kdybyste se roztrhali. Jet s tímto 360koňovým modelem za 15 litrů na 100 km nechce žádnou dravou jízdu, cokoli ambicióznějšího znamená 20litrový apetit. Ani s příplatkovou 75litrovou nádrží nejde o auto, se kterým byste se mohli na jedno tankování rozvášnit, dojezd 300 až 350 km pro bezpečné dotankování je maximem. Elektrický Macan má ale mít ekvivalent její třetiny, při cestování po německé dálnici to bude vůz na 100 až 150 km jízdy v nejlepším případě. Kdo si takový vůz koupí? Ten, kdo dnes GTS používá jako... GT(S) rozhodně ne.
Sázka na jednu kartu bývá chybná a případ Macanu nemá šanci být výjimkou. Nemyslíme si, že to pro Porsche bude nějaký propadák nebo tragédie, jen zabití části tržního potenciálu dojné krávy, který se nemá šanci vrátit. Jako rozumné cestovní auto už si brzy v EU nekoupí Macan nikdo, bude s tím naprosto nekompatibilní.
Porsche Macan 2024 je předem venku. A nezadržujte dech, ohromit nedokáže vizuálně ani technicky, vlastně se o to ani nesnaží. Foto: Porsche
Zdroje: Porsche, Macan EV Owners
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před hodinou - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 2 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 4 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 5 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva