Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové nejvýkonnější silniční auto světa má 2 000 koní, překonává všechny a všechno
17.7.2019 | Mirek Mazal
Pokud se dosavadní vývoj ve světě aut dal popsat slovy o rychlé devalvaci výkonu, další evoluce nám teprve ukáže, co tato slova znamenají. Nový Lotus Evija spoléhá na elektřinu a má 2 000 koní.
Britský Lotus se vždy snažil ctít ideály svého zakladatele, slavného konstruktéra Colina Chapmana. Byl to on, kdo pronesl věty typu: „Když chcete zrychlit auto, přidejte mu lehkost,” a tak Lotus upřednostňoval nízkou hmotnost, jízdní vlastnosti či ovladatelnost před výkonem. Před pár hodinami odhalená novinka této značky ale lehkost poněkud upozaďuje a chlubí se předností z kategorie odlišně zaměřených vozidel. Model Evija chce ohromit jako nejvýkonnější sériově vyráběný silniční automobil na zeměkouli.
Dosáhnout něčeho podobného v době, kdy po silnicích jezdí monstra od Bugatti a Koenigseggu s výkony okolo 1 500 koní není snadné, jenže tato auta mají spalovací motory. Snaha dobýt trůn byla u Lotusu přetvořena do podoby čtyř elektromotorů, jejichž výkon může být skoro libovolný. V případě Evijy se kombinovaný výkon zastavil na 1 471 kW čili rovných dvou tisících koní. Ohromná porce energie je podpořena neméně oslnivou hodnotou 1 700 Nm točivého momentu. Automobilka věří ve zrychlení na stovku za méně než tři sekundy, rafička maximální rychlosti dostane šanci poznat hranici 320 km/h.
Elektromotory budou poháněny lithium-iontovým akumulátorem neznámé kapacity umístěným uprostřed vozu, který by měl umožnit bezstarostnou jízdu až na vzdálenost 400 kilometrů na jedno nabití - ovšem jistě ne rychlostí 320 km/h. Vyčerpaný zdroj bude snadné dobít prostřednictvím udávané „nejrychlejší dobíjecí baterie na světě“. Prototyp dovede přijímat proud o kapacitě 800 kW, i když nabíjecí jednotky s touto schopností ještě nejsou komerčně dostupné (nabíječky Tesly končí na 250 kW, ty od VW na 350 kW). Testovací fáze nicméně dokázala zaručit plné nabití Lotusu za devět minut, aktuálně dostupné stanice s maximálním příkonem 350 kW by doplnily energii na 80 % za 12 minut a do plna by zbývalo ještě počkat dalších šest.
Součástí impozantních specifikací je i použitý poprvé ultra lehký karbonový monokok s hmotností jen 129 kilogramů. Pokročilé technologie stavby umožňují stáhnout celkovou hmotnost elektromobilu na 1 680 kilogramů. Bez kostry z uhlíkových vláken by zátěž baterií zcela zničila dynamický potenciál novinky.
Evija má řidiči poskytovat „optimální směs extrémního výkonu na trati a pohodlí na silnici“. V rámci této mise bylo vozidlo vybaveno závodním odpružením, které obsahuje adaptivní tlumiče pro každou nápravu. Uvedený debutant bude dále vybaven 20 a 21palcovými disky s lepivými pneumatikami Pirelli Trofeo R. Jedny z nejlepších gum s homologací na silnice dostanou podporu od brzdového systému AP Racing s karbon-keramickými kotouči.
Dnešní nabídka elektromobilů nečítá ani jeden vůz schopný delšího okusování limitů fyziky, ale Lotus se stereotypům brání osazením čtveřicí chladičů, které pomáhají udržovat namáhanou baterii v optimální teplotě. Díky chlazení může být nový Lotus „poháněn na plný plyn v režimu Track bez jakéhokoliv poklesu výkonu po dobu nejméně sedmi minut“. To by možná mohlo vystačit i na jedno celé objetí Severní smyčky Nürburgringu.
Oblibu v zatáčkách má dále podporovat vektorové pohánění kol dílčími elektromotory, které budou reagovat na aktuální přilnavost povrchu silnice. Ovladatelnost futuristického dvoumístného stroje bude možné korigovat podle pěti různých jízdních režimů. Řidičský komfort v jakémkoliv nastavení bude připraven díky laserovým světlometům a výdobytkům jako dvouzónová klimatizace, Apple CarPlay anebo Android Auto.
Oficiální informace počítají jen se 130 ručně vyrobenými jednotkami s cenou mezi 1,5 až 2 miliony Eur (38,3 a 51,2 milionu Kč). Datum zahájení výroby nebylo upřesněno, ale Britové jsou připraveni začít plnit seznam vážných zájemců.





















Lotus Evija má elektrický výkon 2 000 koní a 1 700 Nm, zajímavý ale není jen tím. Technologických výjimečností na palubě veze více
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Kupte si skutečný Jaguar, dokud ještě můžete, i nejetý vrchol s víc jak 500 koňmi dnes pořídíte za pakatel
před 2 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.28. 08:18 - HondaMan
- VZKAZY 04.28. 07:12 - Brus
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch