Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové nejrychlejší auto světa ukázalo, co dovede, na 437 km/h se rozjelo i bez snahy jet co nejrychleji
24.3.2022 | Petr Prokopec
Pohání jej 1 842 koní, které cvičí s pouhými 1 385 kilogramy. Jeho cíl je jasný, dosáhnout historického rekordu a jako první silniční auto pokořit metu 500 km/h. Nakročeno k tomu má zjevně velmi dobře.
Když krátce před příchodem milénia někdejší a dnes již zesnulý šéf VW Group Ferdinand Piëch ohlašoval příchod Bugatti Veyron, zmínil i nejvyšší rychlost přesahující 400 km/h. Té pak hypersport z Molsheimu skutečně dosáhl, byť technici zažili při vývoji opravdu horké chvilky. Kupé se tak rázem stalo nastavenou laťkou pro zbytek světa, kterou zdánlivé nemohl nikdo přeskočit. Konkurence se nemohla pochlubit ani testovací dráhou Ehra-Lessien s dlouhou rovinkou, ani kasou, ze které bylo možné tahat jednu miliardu za druhou.
Jenže vývoj letí stále dál, a tak byl Veyron nakonec překonán hned v několika směrech. Stejně jako se to povedlo i v případě jeho nástupce, jímž je Bugatti Chiron. To sice ve verzi Super Sport 300+ má zvládat jet více než 483 km/h, ovšem automobilka u produkčních aut maximum omezila na 440 km/h. Uvedla však, že pokud zákazníci budou chtít, mohou své vozy vzít právě na zmiňovanou testovací dráhu, kde jim Bugatti odemkne plný potenciál vozu. Levné to ale pochopitelně nebude.
Ještě dál než Chiron se pokouší zajít americká značka SSC s modelem Tuatara. Zatím však dosáhla spíše než rekordu mezinárodní ostudy, neboť upravila záznam, dle kterého kupé dosáhlo mety 533 km/h. Loni se tak SSC pokusilo o nápravu reputace, bylo z toho však „jen“ 455,3 km/h. To je sice rekord pro produkční vozy, neboť Chiron mimo Ehra-Lessien rychleji jet nemůže, ovšem ve srovnání s pětistovkou jde o podstatný rozdíl.
Tím se můžeme přesunout ke třetímu v pořadí, a sice k dalšímu americkému supersportu Hennessey Venom F5. Ten je pojmenován dle nejrychlejších tornád, jenž zvládají až 512 km/h. Právě s takovou rychlostí jsou spojeny jeho specifikace, žádné z dosud vyrobených aut se ale tak rychle nerozjelo. Přípravy na pokoření rekordu jsou ovšem v plném proudu a jeden z prototypů se nyní na testovací dráze Johnny Bohmer Proving Ground na Floridě rozjel na 437 km/h. Texasan John Hennessey nicméně předpokládá, že to je pouze odrazový můstek.
V jeho prospěch jasně hrají technické parametry. Venom F5 totiž pohání 6,6litrový osmiválec twin-turbo, který produkuje 1 842 koní, tedy vyšší výkon, než s jakým je spojeno SSC či Bugatti. Spárována je s ním pak hmotnost 1 385 kg, která je vůči Chironu podstatně nižší. Tuatara je pak na tom sice lépe, což platí i o aerodynamice, zatím ji to však výrazně neprospělo. Karty jsou tedy rozdané a hra začíná nabírat na obrátkách. Podívejte se níže, jak vůz dosáhl oněch 437 km/h - kdysi nepředstavitelnou rychlost zdolal, aniž by se o cokoli zvláštního snažil, šlo tu jen o testy některých dílčích komponentů.



Prototyp Hennessey Venom F5 se rozjel na 437 km/h. Zajímavé je, že americká společnost v té chvíli nechtěla dosáhnout rekordu, místo toho jen testovala řízení, brzdy a motor. Dost možná tak jako první opravdu prolomí hranici 500 km/h. Foto: Hennessey
Zdroj: Hennessey
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá včera 15:00
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice 21.4.2025
Nejnovější články
Někdejší bestseller Nissanu strádá i v bazarech jako ojetina, stejně jako novému autu mu chybí klíčový motor i pohon
včeraNová generace nejprodávanějšího kombíku světa dostává na internetu těžkou nakládačku za svůj vzhled, opravdu je to tak zlé?
včeraTři slíbené nové Volkswageny působí jako špatný vtip, nenabízí vůbec nic, co by jiní už dávno neprodávali
včeraAlespoň jedna automobilka říká prosté: Spalovací motory budeme nabízet tak dlouho, dokud to bude možné
včeraNejnovější Mercedes nevypadá jako z pouti jen uvnitř, jeho příď i záď zvedají obočí ještě víc
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva