Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové nejrychlejší auto světa se po blamáži znovu pokusilo pokořit metu 500 km/h
24.12.2020 | Petr Prokopec
Papírově není rychlejšího silničního vozu a jeho autoři jsou si jisti, že rychlost 500 km/h dokáže překonat i v praxi. První pokus to dokázat ale skončil fiaskem, a tak uspořádali druhý. Poznali ale jen to, proč se kdysi Bugatti tak trápilo s pokořením 400 km/h.
Na počátku října automobilka SSC North America šokovala celý svět. Uvedla tehdy, že její nový model Tuatara dosáhl 532,8 km/h, a stal se tak králem rychlosti mezi vozy určenými pro běžný provoz. Nadšenci do čtyř kol v té chvíli propukli v jásot, neboť jsme tu měli jakési zhmotnění biblického příběhu o Davidu a Goliáši. Malý americký výrobce totiž dokázal vypálit rybník i Bugatti, které se může opřít o mocný koncern VW. Nicméně radost to byla předčasná - rekordní jízda se po pár dnech ukázala být velkou blamáží.
Z uctívané značky se tak rázem stala zatracovaná. SSC proto oznámilo, že uskuteční nový pokus, při kterém již bude Tuatara doslova oblepená všemožnými senzory a měřícími zařízeními, stejně jako bude na místě více nezávislých svědků. Automobilka si totiž byla svými slovy zcela jista a hodlala je světu znovu dokázat. Jak ale zdokumentoval Robert Mitchell, jeden z přizvaných svědku, ani tentokrát nedošlo na korunovaci, nýbrž na další fiasko připomínající utrápený vývoj Bugatti Veyron. Jakkoliv tentokrát Američané mohou alespoň vidět světlo na konci tunelu.
Druhý pokus se přitom odehrál 12. a 13. prosince na blíže nespecifikované ranveji na Floridě. Tak brzký termín je poměrně překvapivý, neboť každý čekal, že SSC se postaví na startovní čáru až v příštím roce. Problémem se nicméně stala další koronavirová vlna, která sebou přinesla mnohé restrikce a omezení. Ač tedy byly pozváni i YouTubeři Shmee150 a Misha Charoudin, nakonec se na Floridu dokázal dostat pouze zmíněný Robert Mitchell.
Co přesně se tedy stalo? Začít můžeme prvním zkušebním dnem, který se nakonec nekonal, neboť do hry zasáhl prudký déšť. Veškeré jízdy tak byly přesunuty až na neděli 13 prosince, kdy se za volant usadil sám majitel vozu. Ten sice má nějaké závodní zkušenosti, nicméně s Tuatarou strávil poměrně málo času. Aby bylo zabráněno jakémukoliv neštěstí, byl snížen plnící tlak turbodmychadel, což vedlo k poklesu výkonu, a tedy i redukci výbušné akcelerace.
Mimo to se Tuatara dočkala hned pěti různých monitorovacích systémů včetně Racelogicu, na jehož kalibraci a nastavení dohlížela přímo britská firma. SSC tedy tentokrát skutečně neponechalo nic náhodě. Ovšem právě to se nakonec ukázalo být kamenem úrazu. Velké množství kabeláže si totiž zkomplikovalo chlazení. Nadměrná tepelná zátěž pak nakonec vedla k odstavení dvou svíček a tedy dvou válců. Nicméně i na tomto fiasku lze najít něco dobrého. Tuatara totiž v daný moment jela 404 km/h, přičemž se nacházela pouze v půlce ranveje. To je na vůz poháněný „šestiválcem” místo osmiválce a se sníženým plnícím tlakem turb působivé.
Je tedy stále možné, že Tuatara nakonec skutečně usedne na automobilový trůn a 500 km/h bez problémů pokoří. Důkaz ale pořád chybí a na jeho získání si budeme muset počkat. I Florida bude totiž v příštích pár měsících příliš studeným místem, kde teploty budou klesat i pod bod mrazu.








SSC Tuatara má za sebou další neúspěšný pokus o stanovení nového světového rychlostního rekordu. Nicméně pokus skončil o něco pozitivněji, neboť vůz se na více než 400 km/h dostal i přes odpadnutí dvou válců, při sníženém plnicím tlaku a na pouhé půlce ranveje. SSC North America
Zdroj: Robert Mitchell@YouTube
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Novou Alfu Romeo Stelvio předčasně odhalil únik patentových záběrů, působí všelijak
před hodinouDlouholetý šéfdesignér Škody v práci pro Číňany nelení. Navrhl jim i vlastní Rolls-Royce, pro který nedávno pracoval, říká si Perla Číny
před 3 hodinamiKupte si skutečný Jaguar, dokud ještě můžete, i nejetý vrchol s víc jak 500 koňmi dnes pořídíte za pakatel
před 4 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva