Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové nejlevnější Dacie plně odhaleny, jde po všech stránkách o úplně jiná auta
29.9.2020 | Petr Miler
Čekali jsme velkou změnu a je to velká změna, teprve odhalení veškerých důležitých detailů ale prozradí, jak moc. Tohle jsou úplně nová auta, která si vyjma motorů mohou dělat zálusk i na citelně prestižnější soupeře.
Dacie byly po léta zajímavé jen tím, že byly opravdu levné a bodovaly převážně na trzích, jako jsou země východní Evropy. Zejména s rostoucí popularitou modelu Duster se ale měřítka začala měnit. Rumuni pochopili, že se svými auty mohou oslovit i lépe situovanou klientelu, která za auta z různých důvodů nemíní utrácet za nový vůz veškeré peníze a začali se ji přizpůsobovat. Současný Duster tak už nemá nálepku laciné z nouze ctnosti, přestože laciný zůstává, z většiny ostatních modelů ji ale bylo ještě nutné ještě sejmout.
Na tento krok nás Dacia připravovala roky a tento měsíc začala jednat. Na jeho začátku pustila do světa první fotky modelů Sandero a Logan, které jsou obvykle nejlevnějšími novými auty v Evropě, s dalšími detaily nás ale hodlala přes 3 týdny napínat. V mezičase jsme si sice pár dalších detailů mohli prohlédnout, na plné odhalení ale došlo až dnes. A rovnou si můžeme říci, že zvěsti o výrazném posunu do vyšších sfér nelhaly, tedy s jednou výjimkou.
Tou jsou motory, neboť Logan i Sandero s novými generacemi přišly o cokoli kloudného. V nabídce tedy nezůstal ani poslední benzinový čtyřválec a k překvapení většiny ani diesel 1,5 dCi, současně se do ní nedostal motor 1,3 TCe. Oba modely si tak musí vystačit v podstatě se dvěma benzinovými tříválci - atmosférickým 1,0 s 65 koňmi a přeplňovanými 0,9 s 90 resp. 100 koňmi. Druhý jmenovaný může fungovat i na LPG a se zachováním standardní nádrže na benzin teoreticky ujet až 1 300 na dotankování obou paliv, ale to je tak jediné zajímavé z nabídky motorů.
Máme obavu, že tahle čistka se může Dacii na některých trzích vymstít - u nás jsou kupci Dacií relativně konzervativní lidé a taková paleta se jim nemusí zamlouvat. Za posun vpřed lze naopak označit nahrazení robotizovaného manuálu Easy R automatem s plynule měnitelným převodem (CVT), což též pro mnohé nebude ideál, ale zmíněný robotizovaný manuálu opravdu není dobře fungujícím, natož pak spolehlivým a trvanlivým řešením.
Další novinky už jsou ale téměř bez výjimky pozitivní. V prvé řadě je třeba připomenout, že Logan i Sandero přepřáhly na moderní platformu CMF, která je posouvá o světelný rok vpřed, neboť auta dovoluje osadit řadou soudobých prvků. Elektrický posilovač řízení každý neocení, ale hlavní světla s LED, parkovací asistent se senzory i kamerou, asistent startu do kopce nebo varování před autem ve slepém úhlu zrcátka jsou věci, které dosud u Dacií nebyly vůbec nebo v této podobě k dispozici. A změna platformy je výrazně znát i na výbavě interiéru, ke které se dostaneme za chvíli.
Nejprve se sluší připomenou výraznou proměnu vzhledu, s níž tyto Dacie odhodlaně setřepávají image laciných aut. Nebudeme opakovat dříve řečené, ale vše od pojetí světel přes změnu řešení klik dveří až po podobu a nakonec i velkost kol posouvá auta citelně výš. Skutečně revoluční proměnou pak prošla kabina, která relativně spartánské pojetí nahrazuje o poznání sofistikovanějším vzhledem s řadou moderních prvků.
Už architektura kabiny vypadá asi o 300 % lépe, materiály se když už nic jiného snaží být nápadité a analogová řešení výrazně nahrazují ta digitální. Vyšší verze mají uprostřed palubky osmipalcový dotykový displej, pod ním ovladače ventilace s displeji ukazujícími aktuální nastavení a pak je tu spousta naznačených výbavových prvků, o kterých si dřívější iterace týchž aut často mohly nechat jen zdát. Bezklíčový vstup a start, vyhřívaná sedadla, automatická, klimatizace, parkovací kamera, automatické stěrače, dálkové ovládání víka kufru nebo skleněné střešní okno s elektrickým ovládáním, to vše a mnohé další je možné dostat v základu a nebo za příplatek v jednotlivých verzích.
Vzhledem k nárůstu rozměrů nebude jistě trpět ani praktičnost obou aut, právě tady je ale třeba mezi oběma modely udělat dělítko. Jsou si vizuálně velmi podobné zvenčí i zevnitř, Sandero resp. jeho stylovější verze Stepway s o 4,1 cm vyšší světlou výškou je ale pochopitelně hatchback a Logan dále sedan. Sandero se tak může pochlubit menším, 328litrovým kufrem, který je ovšem praktičtější, Logan má pro změnu 528litrový a méně praktický. Jeho praktičnost se tak snaží navýšit jakýsi organizér v kufru a dále u něj stojí za zmínku, že cestujícím vzadu nabízí výklopné stolky nikoli nepodobné interiérům letadel.
Dodejme, že Dacia slibuje, že oba modely budou nadále představovat výjimečnou hodnotu za peníze, o konkrétní cenách pro jakýkoli trh ale nemluví. Více v tomto směru se dozvíme v nejbližších měsících, kdy oba vozy dorazí na trh.
Nová Dacia Sandero se ukázala ve standardním provedení i jako Stepway... Foto: Dacia
...a to konečně zvenčí i zevnitř. Foto: Dacia
Venku je také Logan... Foto: Dacia
...který jako jediný ukázal špičkovou specifikaci kabiny. Oba vozy pak silněj profitují z nové platformy CMF. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 6 minutami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis