Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové nejaerodynamičtější auto světa konečně překonalo český vůz z roku 1935
29.3.2021 | Petr Prokopec
Jednou se to stát muselo a ten moment přišel právě dnes. Na vrcholu žebříčku nejaerodynamičtějších aut světa po 86 letech najdeme jiné auto než českou Tatru. Primát uzmul kdo jiný než Mercedes.
Svět aut má nového krále. Mercedes-Benz s velkou pompou poodhalil nový model EQS, který počítá jen s elektrickým pohonem. I z toho důvodu se dočkal nejnižšího koeficientu odporu vzduchu, který má vozu pomoci maximalizovat dojezd na nabití. Aerodynamika byla pro výrobce vždy důležitou oblastí, v době nedostačujících akumulátorů s malou energetickou hustotou a dlouhou dobou dobíjení se ale zjevně stává tou klíčovou.
Zoubky v tomto ohledu naposledy vycenil Lucid, jehož první model jménem Air dosahuje Cd 0,21. Nedávno došlo k odkladu zahání jeho výroby, což jsme využili k tomu, abychom připomněli, že jde po letech o první produkční vůz, který se konečně dostal na úroveň legendární Tatry T77 z roku 1935. Ta tak nízkého odporu dosáhla pomocí zakrytování zadních kol a dokázala jezdit na tu dobu impozantních 150 km/h. Mercedes EQS je pak prvním, který ji překonává, neboť i když se na tomto poli snaží také Tesla (u faceliftovaného Modelu S má Cd klesnout z 0,23 na 0,208), Mercedes je s Cd 0,20 jasně první.
Za tímto úspěchem stojí slovinský designér Robert Lesnik, který má na kontě nejen AMG GT či poslední třídu S, ale také třeba Volkswagen Scirocco. Jak přitom sám nyní dodává, práce na nové třícípé hvězdě odstartovaly již před třemi lety. Hlavní inspirací pak byl koncept IAA z roku 2015, ovšem dle Lesnika automobilka brala pomalu z každého svého nového modelu v uplynulé dekádě jen to „nejšílenější“, aby následně vše spojila do jediného celku, u kterého tuctovost nepřipadala v úvahu.
„Pod kapotou není žádný spalovací motor, tudíž jsme mohli zkrátit kapotu a rozšířit prosklenou část. Jinými slovy jsme tak zákazníkovi nabídli více prostoru,“ říká dále k tématu Lesnik. A dodává, že původně chtěl boční linii vedoucí pod okny ještě snížit. V té chvíli by však EQS již vypadalo spíše jako sportovní čtyřdveřové kupé, nikoliv jako pravověrná limuzína. Zájemci nicméně mohou vcelku snadno dosáhnout Lesnikových záměrů, neboť k mání je sportovní bodykit a až 22palcová litá kola.
Prvotřídní aerodynamiky nicméně EQS dosahuje v základu a na 19palcových litých kolech. Mercedes zároveň vzduchové otvory opatřil záclonkami, které se v závislosti na potřebách elektrického ústrojí a brzd mohou automaticky otevírat či zavírat. Kromě toho vyrukoval s rozměrnou jednodílnou kapotou, která je navržena tak, aby zůstala zavřená. Otevřít ji tedy s pomocí speciálních nástrojů může pouze servisní tým, samotnému majiteli je ale část vozu zapovězena.
I to je ve výsledku nevyhnutelný vývoj spojený s elektromobilitou. Její komplexnost vám totiž již neumožní samoopravy, jako tomu bylo za dob Škody 120, kdy s pomocí šroubováku, kombinaček, kladiva a krabice plné šroubků a žároviček jste dokázali opravit pomalu cokoliv a kdekoliv. Vraťme se ale zpět k EQS.
To se na zádi dočkalo také malého spoileru, přičemž automobilka po chvíli váhání zavrhla ten aktivní jako zbytný. Vpředu se pak vůz chlubí maskou, neboť dle Lesnika každý vůz Mercedesu „potřebuje tvář“. Daný panel ovšem má ještě funkční opodstatnění, slouží totiž jako krytka pro LiDAR a veškeré radarové a laserové senzory. EQS totiž umožní semi-autonomní jízdu úrovně SAE3, ovšem pouze na dálnicích - a nejspíše jen tam, kde to legislativa dovolí.
Pohon dostane na starosti dvojice elektromotorů, která nejspíše nabídne 476 koní a 760 Nm točivého momentu, což by vyústilo v 4,5sekundovou akceleraci na stovku a nejvyšší rychlost 200 km/h. Jistota v tomto ohledu nicméně chybí, neboť plné odhalení vozu Mercedes slibuje až na 15. duben. Nicméně v rámci dojezdu již třícípá hvězda uvedla, že novinka zvládne až 700 km na jeden zátah, aby tak byla „skutečnou ikonou mezi limuzínami budoucnosti“.
O to se přitom nemá postarat jen působivá aerodynamika, ale rovněž prostorný a hlavně digitální interiér. V tomto ohledu jsme již dříve mluvili o masivním 1,41metrovém masivním panelu, který se natáhl od jednoho sloupku k druhému. Nyní Mercedes upřesnil, že ve skutečnosti se jedná o trojici displejů (ten pro řidiče a spolujezdce měří 12,3 palce, středový pak 17,7 palce), které byly integrovány pod jeden prosklený kryt.
Automobilka zatím nezmínila, na kolik peněz tato volba přijde, nicméně s lácí nelze počítat ani omylem. A jakkoliv EQS nebude levné jako takové, dá se předpokládat, že Hyperscreen by pro část klientely mohl být těžko rozlousknutelným oříškem. Proto je v základu k mání podobná konfigurace jako u třídy S, tedy plovoucí 12,3palcový displej nahrazující přístrojový štít, a 12,8palcová centrální obrazovka ve stylu tabletu. Zbytek pak vyplňují dekory.
Nejspíše nemá smysl se ptát, která volba je vám bližší. Ať se však rozhodnete jakkoliv, vždy lze počítat s umělou inteligencí, jíž lze ovládat hlasem. Navolit si přitom můžete i Power Nap, tedy speciální program, který vás během přestávky má ukolébat, uspat a poté zase vzbudit. To se vám nejspíše hodí při dobíjení, kdy roletky na oknech zajistí soukromí, aby vás následně masážní strojek ve sklopených sedadlech zase probral k životu.
Lze pak už jen dodat, že palubní systém probouzíte k životu standardní čtečkou otisků prstů, mimo ni ovšem ve výbavě nechybí ani filtrační systém HEPA zabraňující vniknutí jakýchkoliv bakterií a virů do kabiny. Dále pak lze počítat třeba se 710wattovým audio systémem Burmester. Tím nám ale dosavadní informace končí, přičemž další dorazí za pár týdnů. Následně ještě v prvním letošním pololetí odstartují i objednávky.






















Nový Mercedes-Benz EQS se pochlubí prvotřídní aerodynamikou i rozměrným displejem v kabině. Základní provedení nicméně počítá s konvenčnějšími dvěma obrazovkami. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 52 minutamiUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 55 minutamiBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
před hodinouČínská expanze nezná hranic, nově se zaměří i na levná auta. S tímhle chtějí jít v Evropě po krku Dacii Duster
před 3 hodinamiRenault poslal do výroby ostré mini s ohromujícími parametry, chce za něj ale víc než Porsche za 911 GTS
před 4 hodinamiČíňané odhalili nový vlastní motor V8 turbo pro osobní auta, tedy přesně to, s čím teď Evropané hrdě končí
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 12:37 - Zajda
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07
- Detektory policejních radarů 04.23. 12:48 - řidičBOB
- IT poradna 04.23. 10:53 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.22. 21:53 - řidičBOB