Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás

Škoda měla být letos na dostřel cíli prodávat přes 2 miliony aut za rok, realita je ale úplně jinde a firma bude ráda, když v roce 2022 dosáhne třetiny kdysi kýženého čísla. Nové škodovky jsou drahé a nenachází si tolik zákazníků, neplatí to ale všude. V Indii značka zůstává věrna svým tradicím a boduje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás

7.12.2022 | Petr Miler

Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás

/

Foto: Škoda Auto

Škoda měla být letos na dostřel cíli prodávat přes 2 miliony aut za rok, realita je ale úplně jinde a firma bude ráda, když v roce 2022 dosáhne třetiny kdysi kýženého čísla. Nové škodovky jsou drahé a nenachází si tolik zákazníků, neplatí to ale všude. V Indii značka zůstává věrna svým tradicím a boduje.

Největší česká automobilka zažívá v poslední době krušné časy, to nemá smysl zastírat. V loňském roce se propadla do červených čísel prakticky všude a letošní bilance není ani o trochu lepší. Pouze 544 500 aut prodaných po celém světě za prvních devět měsíců letošního roku znamená více jak 22procentní pokles oproti už tak mizerným výsledkům roku 2021 (700 700 aut) a zlomek dvoumilionových ročních prodejů původně plánovaných už pro rok 2025. Něco takového je dnes naprosto nesplnitelným snem.

Ústup ze slávy musí Škodu bolet kdekoli, zejména debakl v Číně ji jistě hodně mrzí. Za velkou zdí dříve prodávala jasně nejvíc aut na světě, dnes celý tamní odbyt jasně překonávají i její prodeje v Česku. Druhým největším trhem bylo pro automobilku Rusko, také tam nyní odbyt padá k nule. Je docela fascinující, že po Německu je pro škodovku aktuálně druhým největším světovým odbytištěm její rodná hrouda, o to více zaráží její chování k českým zákazníkům.

Dobré zprávy ale stále mohou přijít, jak ukazují čerstvé výsledky škodovky v Indii za první 11 letošních měsíců. V listopadu tam prodala 4 433 aut, což nemusí znít jako terno, na tamní relativně malý a hodně roztříštěný trh je to ale vysoké číslo, které znamená nárůst o 102 procent oproti loňsku a jasně největší meziroční růst ze všech významných automobilových značek. Její celková letošní čísla v Indii pak představují obrovský meziroční růst o 137,2 %, který znamená letošní odbyt už 48 933 vozů. Indie je tak nyní už třetím největším odbytištěm Škody po zmíněném Německu a Česku.

Je to nepochybně úspěch, jakkoli je třeba se podivit nad tím, jak málo prodejů v absolutních hodnotách stačí na číslo tři v celkovém pořadí největších trhů Škody. Česká automobilka tedy pořád zná recept na úspěch, stačí nabídnout dostupná a líbivá auta jako kdykoli dříve. Celý odbyt české značky totiž táhnou nahoru modely, které totálně zastiňují vozy živořící prakticky kdekoli jinde. Octavie, Superb nebo Kodiaq v Indii prodejně prakticky nic neznamenají a téměř vyklidily pole. Značka roste jen díky dvěma novinkám a jejich odbytu o stovky procent odbytu vyššímu odbytu.

Jednak je to Kushaq, který se začal prodávat teprve v létě. To je Škoda, jak si ji představujeme, dostupné a praktické, i v zahraničí chválené auto, které za ceny v přepočtu od asi 317 tisíc Kč (1 129 000 INR) zajistí klidně rodinné svezení. Podobně je na tom nová Slavia dostupná aktuálně od asi 309 tisíc Kč (1 099 000 INR). Takové a ani jim podobné modely u nás škodovka dávno nenabízí. Prakticky v celé Evropě se stala prodejcem drahých konvenčních a ještě mnohem dražších elektrických aut, na těchto základech ale přece svůj úspěch nepostavila. Kushaq a Slavia mají k DNA značky mnohem blíž a podle toho se také prodávají.

Jasně to ukazuje, že ani dnes není pro škodovku problém na trhu mohutně uspět, stačí splnit dva předpoklady - musíte nabízet zajímavé auto za dobré peníze a musíte ho mít. Nic takového v Evropě Škoda říci nemůže a podle toho tu dopadá. Že by si z vývoje v Indii vzala ponaučení, je ale nepravděpodobné. Tady se jede „s elektřinou na věčné časy a nikdy jinak”.


Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás - 1 - Skoda Slavia 2022 ceny nove 02Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás - 2 - Skoda Slavia 2022 ceny nove 04Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás - 3 - Skoda Slavia 2022 ceny nove 06Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás - 4 - Skoda Slavia 2022 ceny nove 09Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás - 5 - Skoda Slavia 2022 prvni 16Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás - 6 - Skoda Slavia 2022 prvni 22
Nová Škoda Slavia je v Indii hit, táhne odbyt celé značky k rekordním a konkurencí neopětovaným růstům. Foto: Škoda Auto

Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás - 7 - Skoda Kushaq 2022 nove 06Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás - 8 - Skoda Kushaq 2022 nove 07Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás - 9 - Skoda Kushaq 2022 nove 08Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás - 10 - Skoda Kushaq 2022 nove 12Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás - 11 - Skoda Kushaq 2022 nove 14Nové levné Škody ničí konkurenci, prodejně táhnou značku výš o stovky procent. Nejsou ale pro nás - 12 - Skoda Kushaq 2022 nove 17
Škoda Kushaq je na tom stejně, v obou případech jde o líbivá, prostorná, moderní technikou vybavená a levná auta. Vysokým prodejům se nelze divit, u nás ale k mání není ani jeden z těchto vozů. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Škoda Auto

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.