Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové detaily k revolučnímu „dieselu na benzin“ od Mazdy: Nabídne toho ještě víc
2.2.2019 | Petr Prokopec
Možná to bude znamenat menší zpoždění uvedení revolučního motoru na trh, Japonci přesto nyní chtějí, aby byl nejen úsporný, ale stavěl i na další podstatné vlastnosti - vysokém výkonu.
Novou generaci Mazdy 3 jsme si mohli představit na sklonku loňského listopadu. O měsíc později se objevil první ceník, ve kterém už figurovala i převratná motorizace SkyActiv-X. Ta bude v sousedním Polsku k mání v přepočtu za 679 tisíc korun. Nicméně na vůz bude třeba vyčkat až do léta. A je otázkou, zda se náhodou zákazníci nebudou muset obrnit ještě větší trpělivostí. Automobilka totiž stále ještě s laděním svého „dieselu na benzin“ neskončila.
Tuto skutečnost potvrdil Masahiro Moro, prezident severoamerické divize značky, který dodal, že cílem pokračujícího vývoje je zvýšení výkonu motoru. Dle něj Mazda jednoduše nemůže stavět revoluční technologii pouze na nízké spotřebě, neboť na některých místech světa jsou jeho ceny příliš nízké na to, aby šlo o podstaty prodejní argument. Proto se automobilka rozhodla, že z motoru vydoluje ještě vyšší výkon, než s jakým se dosud počítalo. Co přesně máme čekat, to již Moro neupřesnil. Nicméně pokud si uvědomíme, že dvoulitrová jednotka měla původně produkovat 190 koní, je jasné, že se maximální výkon musí posunou nad hranici 200 koní.
Právě další kolo ladění je důvodem, proč Mazda kompletně pozměnila strategii uvádění této verze na trh. A z toho důvodu se nemalou měrou věnuje i dalším agregátům, jenž budou pod kapotou trojky k dispozici. Jedním z nich je i diesel, který značka nehodlá nasadit pouze v Evropě, ale dokonce i ve Státech. V zámoří je přitom aktuálně s „producentem sazí“ spojen pouze model CX-5, který používá 2,2litrový čtyřválec. S novou Mazdou 3 ale možná dorazí i dosud nenabízená 1,8litrová jednotka.
Tato strategie je překvapivá, image dieselů je totiž ve Státech poškozena nejen skandálem Volkswagenu, ale také podivnými machinacemi koncernu Fiat Chrysler Automobiles, jenž taktéž vyústily v nemalé pokuty. Moro ovšem věří tomu, že diesel má v nabídce stále své ospravedlnitelné místo, hlavně díky výhodám, jenž nabízí v rámci tažné kapacity. Mimo to jsou tu výhody v oblasti dojezdu, který je nepopiratelně vyšší než u elektromobilů, které jsou na obou kontinentech tlačeny do popředí.
Moro ovšem nechce na americkém trhu jen diesely, rád by se dočkal také návratu Mazdy RX-7. A to znamená také návrat Wankelu. Svou novou vlajkovou loď by ostatně ráda měla i samotná automobilka, zvláště poté, co konkurenční Toyota vyrukovala s pátou generací kultovního sporťáku Supra. Je tu ovšem jeden zásadní problém - Mazda nemá k dispozici takové zázemí jako největší japonská automobilka. To ale nakonec není jediný zádrhel.
Je totiž třeba si uvědomit, že i přes nemalé kapacity Toyoty nová Supra přišla na svět jen díky spolupráci s BMW. A co víc, mnichovskou techniku používá i pod kapotou. Pokud by ale Mazda znovu vyrukovala s modelem RX-7, mělo by se jednat o vůz, který nebude zatížen jedinou kontroverzí. Jinými slovy, veškeré použité komponenty by musely být ryze japonské. A co více, onen Wankel pod kapotou by musel posloužit pouze k roztáčení kol.
Mazda ovšem počítá s tím, že rotační motor během jeho návratu na světlo světa použije pouze jako generátor energie pro elektrické jednotky. A právě ty poslouží k samotnému pohonu. Bez elektřiny však automobilka musí počítat s nemalou spotřebou a emisemi, což návrat na trh znesnadňuje.
Pravověrný Wankel, stejně jako návrat RX-7, tak nejspíše zůstanou jen Morovými sny. Je to škoda, nicméně realita je taková, že Mazda se musí soustředit především na svůj klíčový byznys. Tím je i „diesel na benzin“, který samozřejmě neskončí jen pod kapotou trojky, ale zamíří i do dalších modelů. Kdy se tak ovšem stane, o jaké vozy půjde a jaké budou jeho specifikace, ukáže teprve čas.
Nová Mazda 3 dorazí na trh již na jaře...
...na revoluční SkyActiv-X však bude třeba vyčkat, možná i déle než do léta. Automobilka totiž po ponížení spotřeby hodlá ještě více navýšit výkon
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
před 11 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis