Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové BMW 5: moderna v klasickém hávu
25.11.2009 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Nové BMW řady 5 s kódovým označením F10 vstoupilo do světla reflektorů. Přestože se jeho design nese ve znamení mírného návratu ke tradičním tvarům, vše ostatní je plně v souladu s dnešními trendy a módou. Nejen, že prim v nabídce motorů hrají přeplňované agregáty, ale řidiči bude pomáhat a také jej chránit celá řada elektronických pomocníků.
Další, už šestá generace BMW řady 5 byla plně fanoušky značky a jejími zákazníky očekávána s jistým napětím. Bude se výrobce držet vyšlapané cesty, nebo se opět pustí do dalších experimentů typu BMW 5 GT? Obavy se nenaplnily a po minulé generaci s kódovým označením E60, která byla plně v tzv. bangleovském stylu, se F10 vrací tam, kde skončila generace čtvrtá označená E39. Novinka má ony obdivované a oblíbené klasické tvary sedanu vyšší střední třídy, které doplňují zajímavé detaily odkazující se na nové BMW řady 7.
Nová řada 5 bude z počátku k dispozici s jedním osmiválcovým a třemi šestiválcovými benzínovými motory a dvěma dieselovými šestiválci. O nějakou chvíli později se přidá také čtyřválcový turbodiesel. Kompletní přehled motorových variant a jejich výkonů naleznete níže. Nejvyšší model, BMW 550i, bude ve standardní výbavě obsahovat osmistupňový automat, který bude do ostatních motorizací získat za příplatek.
Konstrukce přední nápravy je založena na vzpěrách MacPherson, které jsou ale, stejně jako v případě řady 7, doplněny dodatečnými rameny. Zadní náprava zůstává v podstatě stejná, jak ji známe z E60. V nabídce samozřejmě bude jak sportovní a M verze podvozku, tak i systémy zvyšující komfort a jistotu jízdy. Adaptive Drive, Driving Dynamics Control, Dynamics Damping Control a Active Roll Stabilization, tak zní jejich anglické názvy, přeložit je lze jako adaptivní podvozek, kontrola jízdní dynamiky, kontrola tlumení a systém kontroly náklonu karoserie. Chybět samozřejmě nebude ani aktivní řízení Active Steering.
Jak už to u nových BMW bývá, i u nové „pětky” si našel své místo program BMW EfficientDynamics. Regenerace brzdné energie, indikátor momentu řazení, aktivní klapky přívodu vzduchu, odpojitelné externí prvky motoru včetně kompresoru klimatizace mají přispět k nižší spotřebě paliva. Bude toto auto prvním BMW, kde to bude opravdu fungovat? Co určitě přispěje nižší spotřebě a vyšší ovladatelnosti je rozsáhlé použití dílů z hliníkových slitin. Dveře, střecha, kapota, přední blatníky a díly podvozky, to vše je z hliníku.
Ježdění autem dnes už vlastně není ani tak o jízdě samotné, proto je potřeba vybavit každou novinku co nejlepším zábavním centrem. BMW 5 dostalo čtvrtou generaci iDrivu, který bude nabízen ve dvou verzích. První bude mít displej o úhlopříčce 7" a rozlišení 800x400 pixelů, druhý zase 10,2" a 1280x480 pixelů.
Při takovéto výbavě je zřejmé, že řidič bude nejen řídit, ale také se věnovat právě iDrivu. Proto mu přijde vhod spousta asistentů, kteří mu pomohou hlídat situaci před a v okolí vozu. Parkovací asistent, kamery hlídající okolí, systém varující před hrozící nehodou, který umí sám brzdit, varování při opuštění pruhu, varování při překročení rychlosti, asistent dálkových světel, noční vidění atd. Prostě řidič už není řidič, ale spíše operátor palubních systémů. Dá se říci, že budoucnost dorazila na naše prahy.
Nová řada 5 bude vyráběna po boku většího BMW 7 v Dingolfingu a na evropský trh dorazí v březnu příštího roku.
Přehled pohonných jednotek
BMW 550i
benzínový V8 TwinPower Turbo vybavený systémem High Precision Injection
Objem: 4,395 cm3
Max. výkon: 300 kW při 5,500 - 6,400 1/min
Max. točivý moment: 600 Nm/442 lb-ft při 1,750 - 4,500 1/min
Zrychlení: 0 - 100 km/h za 5.0 s
Max. rychlost: 250 km/h
Průměrná spotřeba: 10.4 l/100 km
BMW 535i
řadový benzínový šestiválec TwinPower Turbo vybavený systémy High Precision Injection a VALVETRONIC
Objem: 2,979 cm3
Max. výkon: 225 kW při 5,800 1/min
Max. točivý moment: 400 Nm při 1,200 - 5,000 1/min
Zrychlení: 0 - 100 km/h za 6.1 s
Max. rychlost: 250 km/h
Průměrná spotřeba: 8.4 l/100 km
BMW 528i
řadový benzínový šestiválec se systémy bi-VANOS a VALVETRONIC
Objem: 2,996 cm3
Max. výkon: 190 kW při 6,600 1/min
Max. točivý moment: 300 Nm při 2,600 - 5,000 1/min
Zrychlení: 0 - 100 km/h za 6.7 s
Max. rychlost: 250 km/h
Průměrná spotřeba: 7.6 l/100 km
BMW 523i
řadový benzínový šestiválec se systémy bi-VANOS a VALVETRONIC
Objem: 2,996 cm3
Max. výkon: 150 kW při 6,100 1/min
Max. točivý moment: 270 Nm při 1,500 - 4,250 1/min
Zrychlení: 0 - 100 km/h za 7.9 s
Max. rychlost: 234 km/h
Průměrná spotřeba: 7.6 l/100 km
BMW 530d
řadový dieselový šestiválec s hliníkovým blokem, turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a přímým vstřikování paliva common-rail s maximálním tlakem 1,800 barů
Objem: 2,993 cm3
Max. výkon: 180 kW při 4,000 1/min
Max. točivý moment: 540 Nm při 1,750 - 3,000 1/min
Zrychlení: 0 - 100 km/h za 6.3 s
Max. rychlost: 250 km/h
Průměrná spotřeba: 6.2 l/100 km
BMW 520d
řadový dieselový čtyřválec s hliníkovým blokem, turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a přímým vstřikování paliva common-rail s maximálním tlakem 1,800 barů
Objem: 1,995 cm3
Max. výkon: 135 kW při 4,000 1/min
Max. točivý moment: 380 Nm při 1,900 - 2, 750 1/min
Zrychlení: 0-100 km/h za 8.1 s (předpoklad)
Max. rychlost: 225 km/h (předpoklad)
Průměrná spotřeba: 5.2 l/100 km


























Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 4 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Číňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 3 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 4 hodinamiLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 5 hodinamiNovou Alfu Romeo Stelvio předčasně odhalil únik patentových záběrů, působí všelijak
před 7 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody v práci pro Číňany nelení. Navrhl jim i vlastní Rolls-Royce, pro který nedávno pracoval, říká si Perla Číny
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- VZKAZY 04.28. 12:11 - Brus
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch