Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové BMW 5 G30 je oficiálně venku. V8 má dál, je hned rychlejší než M5
13.10.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
BMW po spoustě upoutávek a několika únicích oficiálně strhlo plachtu z nové pětky. A trochu mlžilo, že osmiválec bude mít jen M pravda je i není.
Po včerejším dvojitém úniku dnes Mnichov přesně podle plánu představil světu novou generaci jednoho ze svých klíčových modelů, řady 5. Pověrčiví Němci rozhodně nejsou, neboť udělat něco takového 13. v měsíci bývá neobvyklé, možná ale i to svědčí o sebevědomí, s nímž nový vůz předkládají publiku. Slibují pochopitelně nejlepší vůz třídy, který je tím nejpokrokovějším, provozně nejefektivnějším a řidičsky nejatraktivnějším.
Klíčovou roli v naplnění této fráze má hrát zcela nová platforma CLAR (Cluster Architecture), kterou vůz sdílí s větší řadou 7. Ta přináší v prvé řadě snížení hmotnosti, které má ve srovnání se současnou generací dosahovat u některých verzí až 100 kg, přičemž 70 kg představují jen hmotností úspory na šasí. BMW dále nerozvádí, co k dietě přispělo, i tak to toho ale odhalilo spoustu. To klíčové se pokusíme probrat v následujících odstavcích, které klíčové aspekty vozu popisují ve třech částech. A snad i naznačí více o tom, jak moc může být pravdy na prohlášení o novém nejlepším autě třídy...
Co říkáte na vzhled?
Design nové pětky už teď rozděluje, ač by s ohledem na svou povahu měl dělat spíše opak. Sází totiž na jistotu a jen umírněným způsobem rozvíjí vzhledové pojetí nové sedmičky i dalších novějších modelů značky. Tím jistě nevadí, zvláště, dělá-li to líbivě, jenže některým přijde už nyní až příliš konzervativní, málo nový a zbytečně skrývající všechno nové, co karoserie ve skutečnosti ukrývá.
Sami posuďte, patříte-li k takovým, nebo se vám nová pětka „prostě líbí”, právě z výše zmíněných důvodů se ale do popisu designu nemá smysl ve větší míře pouštět - světla „nalepená” až na ledvinky masky chladiče, pojetí spodní části předního nárazníku, „hokejky” táhnoucí se od předních blatníků dále bokem nebo celkové pojetí zádě, to všechno tu až na pár detailů bylo.
Zůstaňme tedy u faktů a zmiňme, že vůz je o 36 mm delší než dnešní pětka (4 935 mm), o 6 mm širší (1 868 mm) a kupodivu i o 2 milimetry vyšší (1 466 mm), rozvor kol narostl o 7 mm (2 975 mm). Na některých fotkách si můžete povšimnout, že příď vypadá trochu odlišně než na jiných a nemyslíme nyní různé verze. Mluvíme o masce, která umí aktivně zavírat průduchy k chladiči podle potřeby a tím si hrát s aerodynamickým odporem, u „obyčejných” aut stále nic obvyklého.
U interiéru platí informace o minimu nového ještě více než v případě zevnějšku - vidíme prakticky totéž co v řadě 7, jakkoli BMW říká, že středová konzole je zde více natočená směrem k řidiči, čím vůz prý dává najevo, že je více stavěn pro řidiče než pasažéra na zadním sedadle. Pochopitelně, i pod touto slupkou se skrývá řada novinek, na to si ale posvítíme později.
Jaké jsou tu motory a převodovky?
Největší očekávání jsou u nových BMW tradičně spojována s technikou a ačkoli Mnichov je má v posledních letech ve zvyku spíše zklamat, zde tak nečiní. Ne snad, že by těšil něčím jako je návrat motoru 5,0 V10 s manuálem, alespoň zatím ale nenaplňuje ani zvěsti o příchodu tříválců, ani samotnou automobilkou naznačené informace o konci osmiválců u běžných verzí. Tady je to tedy složitější, ale vezměme to od začátku.
Novinka se začne 11. února 2017 prodávat ve čtyřech verzích - benzinových 530i a 540i a naftových 520d a 530d. Tady mnoho důvodů k radosti není, 530i je čtyřválcový dvoulitr, 540i šestiválcový třílitr a diesely jsou přesně tím, čím se zdají být. Už v březnu 2017 ale do nabídky přibude jednak úsporný diesel 520d EfficientDynamics Edition, jednak hybrid BMW 530e iPerformance, ale především verze BMW M550i xDrive s 4,4 litrovým přeplňovaným osmiválcem.
Právě jím BMW tak trochu potvrzuje i nepotvrzuje ony „osmiválcové obavy”. Říkalo se totiž, že nová generace bude mít motor V8 pouze ve verzích M, a tak se čekala pouze osmiválcová M5. Jenže, tak trochu proti zažitým zvyklostem, dorazí i jakési „poloM” též s V8, čímž se vlk předchozích náznaků nažere, koza „neEmkové” osmiválcové reality ale zůstane celá.
A co jednotlivé verze nabídnou? Podívejte se do tabulek níže, řeknou vám to přesněji a lépe než dalších dvacet odstavců. My pouze zmíníme, že manuální převodovku má (bohužel) k dispozici už jen základní diesel 520d o výkonu 140 kW (190 koní), s nímž vůz dokáže sprintovat na stovku už za 7,6 sekundy a dosáhnout rychlosti až 237 km/h. Kombinovaná spotřeba paliva přitom činí těžko uvěřitelné 4,0 litry nafty na 100 km.
Všechna ostatní provedení nabízí více, tedy ještě lepší dynamiku, v případě převodovek si ovšem musí vystačit s osmistupňovým automatem. Ke všem provedením je též k dispozici pohon všech kol xDrive, až na hybrid a úsporný diesel. A u M550i xDrive je pochopitelně standardem. Ta mimochodem dokáže - jistě hlavně díky právě pohonu 4x4 - sprintovat na stovku za 4,0 sekundy, o 3 desetiny rychleji než současná M5. A to nová M5 teprve přijde...
Základní technické parametry jednotlivých verzí
(dostupné od února 2017)
BMW 530i/BMW 530i xDrive
Motor a převodovka: zážehový přeplňovaný čtyřválec, 8st. automat
Zdvihový objem: 1 998 cm3
Výkon: 185 kW (252 koní) při 5 200 až 6 500 ot./min
Točivý moment: 350 Nm při 1 450 až 4 800 ot./min
Zrychlení 0 až 100 km/h od: 6,0 s
Spotřeba paliva od: 5,4 l/100 km
BMW 540i/BMW 540i xDrive
Motor a převodovka: zážehový přeplňovaný šestiválec, 8st. automat
Zdvihový objem: 2 998 cm3
Výkon: 250 kW (340 koní) při 5 500 až 6 500 ot./min
Točivý moment: 450 Nm při 1 380 až 5 200 ot./min
Zrychlení 0 až 100 km/h od: 4,8 s
Spotřeba paliva od: 6,5 l/100 km
BMW 520d/BMW 520d xDrive
Motor a převodovka: vznětový přeplňovaný čtyřválec, 6st. manuál nebo 8st. automat
Zdvihový objem: 1 995 cm3
Výkon: 140 kW (190 koní) při 4 000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1 750 až 2 500 ot./min
Zrychlení 0 až 100 km/h od: 7,6 s
Spotřeba paliva od: 4,0 l/100 km
BMW 530d/BMW 530d xDrive
Motor a převodovka: vznětový přeplňovaný šestiválec, 8st. automat
Zdvihový objem: 2 993 cm3
Výkon: 195 kW (265 koní) při 4 000 ot./min
Točivý moment: 620 Nm při 2 000 až 2 500 ot/min
Zrychlení 0 až 100 km/h od: 5,4 s
Spotřeba paliva od: 4,5 l/100 km
(dostupné od března 2017)
BMW 530e iPerformance
Motor a převodovka: zážehový přeplňovaný čtyřválec + elektromotor, 8st. automat
Zdvihový objem: 1 998 cm3
Výkon (kombinovaný): 185 kW (252 koní) při 4 460 až 6 500 ot./min
Točivý moment: 420 Nm při 1 450 až 4 000 ot./min
Zrychlení 0 až 100 km/h od: 6,2 s
Spotřeba paliva od: 2,0 l/100 km, elektrický dojezd až 45 km
BMW 520d EfficientDynamics Edition
Motor a převodovka: vznětový přeplňovaný čtyřválec, 8st. automat
Zdvihový objem: 1995 cm3
Výkon: 140 kW (190 koní) při 4 000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1 750 ot./min
Zrychlení 0 až 100 km/h: 7,5 s
Spotřeba paliva: 3,9 l/100 km
BMW M550i xDrive
Motor a převodovka: zážehový přeplňovaný osmiválec, 8st. automat
Zdvihový objem: 4 395 cm3
Výkon: 340 kW (462 koní) při 5 500 ot./min
Točivý moment: 650 Nm při 1 800 ot./min
Zrychlení 0 až 100 km/h: 4,0 s
Spotřeba paliva: 8,9 l/100 km
Co další vychytávky?
Pochopitelně, nové BMW 5 se chlubí spoustou nových technických i elektronických drobností, které by daly na pár knih. Automobilka zatím naznačuje jen některé s plánem později je představit lépe, a tak si je proberme v podobném duchu.
Jednak je tu inovovaný příplatkový podvozek Adaptive Drive, který pochopitelně pracuje s adaptivními tlumiči, nově ale disponuje aktivními stabilizátory ovládanými elektromotory, které se nastalé situaci mají přizpůsobovat rychleji než dosavadní hydraulické řešení. Další položkou zlepšující jízdní vlastnosti je Integral Active Steering, což není nic jiného než natáčení zadních kol, které je k dispozici pro modely s pohonem všech kol.
Možná nejvíce se čekalo, kam nová pětka posune možnosti autonomního řízení. O kus to je - její Active Lane Keeping Assistant a Traffic Jam Assistant dávají možnost vozu řídit samostatně až do rychlosti 210 km/h a na dálnici zvládnout i úplné zastavení a rozjetí, typicky v kolonách.
Je tu pochopitelně nový palubní systém iDrive 6.0 s možností ovládání gesty, možnost dálkového parkování nebo jedna trochu nenápadná novinka - o 70 % větší head-up-displej s novými možnostmi zobrazení.
Jak už jste pochopili z výše zmíněného, vůz se reálně začne prodávat od 11. února 2017. Ceny jsou ovšem známy již nyní, tedy alespoň v souvislosti s německým trhem, české ceny se ale budou počítat z těch samých cifer. Nová řada 5 tedy startuje na 45 200 Eur (cca 1 221 500 Kč) ve verzi 520d. Za BMW 530i pak dáte minimálně 49 800 Eur (1 346 000 Kč). V případě šestiválců je třeba 57 700 Eur za verzi 540i (1 559 000 Kč) a 54 300 Eur (1 467 000 Kč) za 530d.
V obou případech je řeč o zadokolkách, verze se systémem xDrive vychází obvykle o 2 600 Eur (Kč). Později dostupné verze mají zatím ceny jen zčásti - BMW 520d Efficient Dynamics Edition vyjde na 47 750 Eur (1 290 000 Kč) a bude tak jen o málo dražší než základ, pokud naopak chcete kapse pustit řádně žilou, sáhněte po provedení M550i xDrive, jenž je k dispozici od 82 700 Eur (2 235 000 Kč).
Kompletní fotogalerie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva