Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu

BMW před 20 lety stvořilo legendu svého druhu, v rámci moderní produkce unikátní kompakt s pohonem zadních kol, neotřelým designem a někdy i ambiciózními motory. Co z toho po oněch dvou dekádách zbylo? No, mnoho toho není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu

5.6.2024 | Petr Prokopec

Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu

/

Foto: BMW

BMW před 20 lety stvořilo legendu svého druhu, v rámci moderní produkce unikátní kompakt s pohonem zadních kol, neotřelým designem a někdy i ambiciózními motory. Co z toho po oněch dvou dekádách zbylo? No, mnoho toho není.

Od příchodu první generace BMW řady 1 uplynulo již dvacet let. A byla to tehdy velká věc, šlo o neotřelý, atleticky ztvárněný kompakt s pohonem zadních kol, který se později dočkal i šestiválcové verze 130i. Šlo o legendu svého druhu, stroj na řidičkou radost, unikátní nabídku v celém segmentu.

Nyní mnichovská automobilka odhalila už čtvrtou generaci tohoto modelu s interním označením F70 a je těžké se zbavit rozpaků. Auto od pohledu vypadá spíš jako facelift předchozího provedení a pohled pod sukni tomu neodporuje. Zachována totiž byla jak platforma UKL2, tak kupříkladu rozvor 2 670 milimetrů. Celková délka vozu se ovšem natáhla o 42 mm na 4 361 mm. Šířka pak zůstává na 1 800 milimetrech, zatímco do výšky se základní vstupenka do klubu BMW natáhla o 25 mm na 1 459 mm.

Předchozí jednička byla vizuálně jedním z nejrozpačitějších aut v nabídce BMW, a tak novinka mohla být v tomto ohledu snad jen lepší. A je, vypadá líp, ale pořád se nezbavila jakési vizuální otylosti, nafouklosti, která nemá absolutně nic společného s tím, co tento vůz představoval kdysi. Důvodem je přechod na pohon předních kol, který řadě 1 sebral její původní proporce a velikost vyhnal víc než kam jinam hlavně do výšky.

Automobilka tento vůz považuje za počátek nové éry, s čímž lze souhlasit, neznamená to ale, že bychom se z toho měli radovat. Jde totiž o první model BMW, v jehož případě již benzinové modely neponesou alfanumerické označení, nýbrž pouze číselné - písmeno „i“ bude nyní vyhrazeno pouze elektromobilitě, což má zamezit zmatení publika. To je ovšem velmi chabá výmluva, neboť „i“ na začátku s „i“ na konci snad nikdo soudný nezaměňoval.

Nejde nicméně pouze o to. U všech čtyř variant (118d, 120d, 120 a M135 xDrive) je standardem sedmistupňová dvouspojková převodovka, manuál se tak stal minulostí. Vrcholné provedení navíc takto přišlo o svůj klasický osmistupňový automat. BMW navíc přeplňovaný dvoulitr této verze naladilo na 300 koní a 400 Nm, což představuje pokles o 6 koní a 50 Nm. To je sice na první pohled jen drobná piha na kráse, ústí však v horší 4,9sekundovou akceleraci na stovku. Důvodem jsou prý přísnější emisní normy, kterým má auto vyhovovat.

Ještě větší - a znovu jistě ne pozitivní - změny jsou spojené s verzí 120. Zatímco totiž dosud bylo toto označení spojené s dvoulitrovým čtyřválcem naladěným na 178 koní, nově je spárováno s 1,5litrovým tříválcem naladěným na 170 koní. Mnichovští se pak sice vše snaží vykompenzovat mild-hybridním ústrojím, jenž přihazuje dodatečných 20 koní, ovšem jeho 48voltová baterie se nastěhovala pod podlahu zavazadelníku a jeho objem snížila na 300 až 1 135 litrů.

Se stejnými hodnotami je spojené také BMW 120d, neboť i jeho dvoulitrový turbodiesel dostal elektrickou asistenci. Disponuje tedy 163 + 20 koňmi, zatímco u základní varianty 118d tatáž jednotka produkuje pouze 150 koní. Mild-hybridní podpora pak v tomto případě chybí, načež zavazadelník pobere 380 až 1 200 litrů. Tutéž kapacitu pak dostalo do vínku i ono vrcholné provedení M135, které navíc jediné nedisponuje pohonem jen předních kol, je to čtyřkolka.

Nová řada 1 tedy skutečně v mnoha ohledech mění zažité pořádky. Díky menší změně proporcí navíc působí vyšším a užším dojmem - podobně jako třeba Škoda Fabia druhé generace vůči svému předchůdci. Bude tedy zajímavé sledovat, kterak se novinky odrazí na prodejích. S těmi BMW odstartuje letos na podzim, na ceny je tedy pochopitelně ještě brzo. Ve srovnání se současným startem na 760 500 Kč ovšem můžeme počítat s jistým zdražením.

Přidat už lze pouze pohled do interiéru, kde trůní 10,25palcový digitální přístrojový štít a 10,7palcová obrazovka multimédií sdružené do jednoho panelu. BMW pokračovalo ve své tlačítkové čistce, ovládání iDrive ale naštěstí ještě zachováno zůstalo. Jeho součástí je navíc technologie QuickSelect, jenž umožňuje přímý přístup k některým základním funkcím, aniž byste předtím museli strávit pomalu hodiny šátráním v obsáhlém menu.

Kabina se pak ve standardu musí zcela obejít bez pravé kůže, místo toho je možné počítat s její veganskou alternativou. Sportovní sedadla pak ostatně mohou dostat potah z recyklovaného polyesteru. Milovníkům přírody by tedy nová řada 1 mohla udělat radost, i když v té chvíli budou považovat za slabinu absenci plug-in hybridního či zcela elektrického ústrojí. Co ale není nyní, to zde jistě může ještě být.


Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 1 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 01Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 2 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 02Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 3 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 03Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 4 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 04Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 5 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 05Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 6 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 06Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 7 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 07Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 8 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 08Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 9 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 09
Mnichovská automobilka sebrala verzi 120 nejen „i“ v názvu, ale také čtyřválec. Foto: BMW

Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 10 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 10Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 11 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 11Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 12 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 12Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 13 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 13Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 14 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 14Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 15 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 15Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 16 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 16Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 17 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 17Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 18 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 18Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 19 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 19Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 20 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 20Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 21 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 21Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 22 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 22Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 23 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 23Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 24 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 24Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 25 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 25Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 26 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 26Nové BMW 1 vypadá líp než dosud. Pořád je ale nafouklé, přišlo o manuál, výkon a „i” v názvu - 27 - BMW 1-Series 2024 prvni sada 27
Vrcholné provedení M135 xDrive je na tom podobně, v jeho případě je navíc třeba počítat s nižším výkonem a lehce zhoršenou dynamikou. Foto: BMW

Zdroj: BMW

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše