Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Volva XC40 a V40 jsou venku jako koncepty, jak se vám líbí?
18.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové koncepty švédské značky počítají s platformou CMA a plug-in hybridním či ryze elektrickým ústrojím. A také autonomním řízením.
Po sérii upoutávek, jenž Volvo odhalilo na Snapchatu, si dnes můžeme konečně s plnou parádou představit nové koncepty modelů XC40 a V40. Ty jsou designově zaměřeny hlavně na mladou klientelu, přičemž oba podepírá nová modulární platforma CMA, jíž švédská automobilka vyvinula společně s mateřským Geely. I proto tato architektura poslouží rovněž produktům čínského gigantu.
Vývojový šéf švédské značky Peter Mertens uvedl, že platforma CMA má nemalou spojitost s větší architekturou SPA, která podepírá „devadesátkovou“ rodinu a jenž ve zkrácené verzi poslouží i nové „šedesátkové“. Také u CMA přitom máme počítat se stejnou modularitou, načež kupříkladu Geely bude moci použít levnější komponenty.
Volvo pro změnu hodlá nadále operovat pouze v prémiovém segmentu, kde své nejmenší modely nabídne s pohonem předních i všech čtyř kol. Jako první přitom do prodeje dorazí crossover XC40, který budeme moci přivítat již v příštím roce. Jeho koncept s minimalistickým označením 40.1 přitom od vzhledu sériového modelu není příliš vzdálen.
Konkrétní fakta o novince značka zatím drží pod pokličkou, přičemž velkou měrou zmiňuje pouze plug-in hybridní verzi T5 TwinEngine. Ta dostane do vínku 1,5litrový benzinový tříválec, jenž bude ve spolupráci s elektromotorem pohánět přední kola skrze sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku.
Podle Mertense hnací ústrojí počítá se separátní spojkou pro elektromotor, který tak bude moci být připojován ke hnací hřídeli zcela nezávisle. Tato koncepce prý výrazně sníží tření a zároveň zredukuje i třecí ztráty motoru. Ten tedy ohromí nejen efektivitou a tedy nízkou spotřebou, ale rovněž výkonem a dynamikou.
Jak jsme ale zmínili výše, na konkrétní data musíme ještě chvíli vyčkat. Aktuálně tak jen dodáme, že XC40 by posléze mělo dorazit rovněž ve verzi se dvěma elektromotory, kdy jeden bude určen pro zadní nápravu. Tím jsme se studií 40.1 hotovi, přesunout se tak můžeme k druhému konceptu označenému 40.2.
V tomto případě jde o předobraz druhé generace Volva V40, o kterém ale bohužel máme k dispozici ještě méně informací. Víme totiž pouze tolik, že pohon má na starosti ryze elektrické ústrojí, které by mělo nabídnout dojezd okolo 350 km. Na trh se ovšem takový model hned tak nedostane.
Mertens totiž naznačil, že automobilka nejprve pro rok 2019 chystá elektromobil postavený na bázi platformy SPA, který by měl zvládnout na jedno nabití přibližně 500 kilometrů. Teprve poté dojde řada na elektrickou verzi Volva V40, jenž by se s konvenčním ústrojím mělo ukázat za dva roky.
Závěrem lze zmínit, že Volvo by do roku 2025 velmi rádo prodalo rovný milion elektrifikovaných (tedy jak plug-in hybridů, tak i ryzích elektromobilů) vozů. Zároveň přitom do značné míry spoléhá i na autonomní řízení, které se má v jisté formě objevit také u produkčních modelů XC40 a V40.
Produkční verze koncepčního Volva XC40 zvaná 40.1 dorazí na trh dříve...
...než druhá generace V40, jejíž předobraz užívá ryze elektrické ústrojí
Nová modulární platforma CMA je koncipována tak, aby podporovala běžné čtyřválce či tříválce, tak i hybridní či ryze elektrické ústrojí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 10 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis