Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Toyota RAV4 je venku. A je úplně jiná, než ta dosavadní
28.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zapomeňte na malé designové evoluce. Nová RAV4 je tak jiná, že byste bez návodu jen stěží uhodli, že jde o už pátou generaci SUV tohoto jména.
V 90. letech toužila polovina Evropy hlavně po dvou vozech. Tím prvním byla první generace Audi TT, druhým pak první generace Toyoty RAV4. Ačkoliv šlo o zástupce zcela odlišných tržních segmentů, kde koho oslňoval hlavně jejich design. Model se čtyřmi kruhy ve znaku k tomu navíc přihazoval ještě zajímavou jízdní dynamiku, byť jeho jízdní vlastnosti před úpravou aerodynamiky nebyly zrovna nejlepší. Japonské SUV se zase mohlo pochlubit větší praktičností. Oba vozy ve své první generaci zazářily, pak se ale propadly do průměru.
RAV4 si své zákazníky ale úspěšně nachází i dál, loňské prodeje byly nejvyšší za posledních deset let. A vstup do letošního roku byl pro změnu nejlepší za posledních pět let. Nicméně za ikonu již vůz není, jeho design je spíše poplatný době než aby nadchnul i léta poté, co z montážních linek sjede poslední exemplář. Proto se Toyota rozhodla, že s pátou generací udělá razantní otočku.
Na světě je tedy SUV, které se nechalo inspirovat loňským konceptem FT-AC. Řada detailů sice byla zjemněna, nicméně robustní čelní maska a agresivní nárazník zůstávají, stejně jako hrany a ostré linie. Je nutné zmínit, že pokud se na vůz budete dívat z větší dálky, bude vám připomínat spíše design Subaru. Tedy alespoň zepředu, zadní partie jsou již „toyotí“ a světly připomínají crossover C-HR.
Jelikož názor na vzhled je otázkou ryze subjektivní, tuto oblast opustíme a přesuneme se do kabiny. Ta již svého předchůdce připomíná o trochu více, a sice kaskádovitým dělením palubní desky. Veškeré podobenství tím ale vlastně končí, neboť Toyota vsadila na hranatější a robustnější linie také zde. Je tak vlastně překvapivé, že volant je zcela kulatý a nikoliv vespod zploštělý.
Vůz ideálně balancuje mezi analogovou a digitální érou, pročež zde sice najdete o trochu více tlačítek než u konkurence, nicméně jejich přítomnosti nikdy litovat nebudete. Nechybí pak ani samozřejmě dotykový displej, který standardně počítá se 7palcovou a za příplatek s 8palcovou uhlopříčkou. Spárován je pak s novými multimédii Entune 3.0 a na přání i s audio systémem JBL.
Automobilka samozřejmě neopomněla ani na bezpečnost, již standardně lze tedy počítat s osmi airbagy a paketem Toyota Safety Sense. Ten zahrnuje přednárazový systém obohacený o detekci chodců, dynamický adaptivní tempomat, monitoring jízdních pruhů schopný korekce řízení, detekci dopravního značení či automatické přepínání světel. Pět hvězd od Euro NCAP je tak jistotou.
Po stránce mechanické novinka užívá modulární platformu TNGA, jež nemalou měrou ovlivnila proporce. S délkou 4 600 milimetrů pátá generace takřka na chlup kopíruje tu čtvrtou (respektive je o trochu kratší), nicméně Toyota zkrátila přední a zadní převis a rozvor protáhla o 30 mm. Mimo to je nová RAV4 o 10 mm širší a o 5 mm nižší. Očekávat lze tedy prostornější kabinu i zavazadelník.
Toyota navíc dodává, že přechod na novou architekturu navýšit torzní tuhost o 57 procent. SUV je přitom vůbec prvním vozem značky s pohonem všech kol, jenž tuto architekturu využívá. Zároveň jako první dostal dynamické vektorování točivého momentu, díky kterému může kvůli zlepšení ovladatelnosti přerozdělovat výkon mezi zadními koly. Na ta systém standardně přepouští 50 procent výkonu.
Tuto technologii (zvanou Dynamic Torque Vectoring All-Wheel Drive a Rear Driveline Disconnect) dostanou vyšší výbavové stupně, u základních modelů bude absentovat ono vektorování točivého momentu. V případě hybridní varianty pak Toyota počítá se specifickým systémem 4x4, kde přední kola si vezme na starosti benzinový spalovací agregát a zadní elektromotor.
Tím se dostáváme k pohonným jednotkám, o kterých se Toyota zatím příliš nerozhovořila. Víme tedy jen, že k mání bude dvoulitrový čtyřválec, jenž bude možné spřáhnout s manuální či automatickou převodovkou, a již zmíněný hybrid. Půjde o 2,5litrovou jednotku, kterou doplní převodovka CVT a s ohledem na vyšší výkon také tužší podvozek.
S dalšími informacemi se Toyota nejspíše vytasí blíže k zahájení prodeje, které je v zámoří naplánováno na konec letošního roku. Ve Státech novinka dostane místo zmíněného dvoulitru 2,5litrový čtyřválec, i ten ale následně doplní pouze hybridní verze. Ta má přitom dorazit až příští rok, souběžně s uvedením vozu na evropské trhy.
Nová Toyota RAV4 se ukázala v americké...
...i evropské verzi. Ta se designově víceméně neliší, pod kapotou však ryze benzinová varianta počítá s dvoulitrem místo 2,5litrové jednotky. Hybrid ale již je na obou stranách oceánu stejný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 10 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před hodinou - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 3 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 4 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 6 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva