Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Škoda Scala je venku. Míří opravdu výš, především interiérem a výbavou
6.12.2018 | Petr Prokopec
Vzhledově vás nejnovější škodovka asi nedojme, na to jsme z ní dříve viděli příliš. Vnitřkem ale zaujme a výbavou skutečně míří do vod Volkswagenu Golf.
Den D je tu, na opětovné vylodění spojeneckých vojsk v Normandii ovšem můžeme zapomenout. Místo toho je v centru dění nová Škoda Scala, která byla nezvykle odhalena v Tel Avivu v Izraeli, který je pro Škodu jedním z významných trhů a tamní krajina je samý skalnatý útvar. Oslí můstek tu tedy máme, přesunout se tak můžeme k samotnému pětidveřovému hatchbacku, od nějž si Škoda neslibuje jen nahrazení dvou karosářských variant dosluhujícího modelu Rapid, ale rovněž posun do vyšších sfér směrem k Volkswagenu Golf.
Po stránce vzhledové tu máme jasnou inspiraci konceptem Vision RS, se kterým Škoda představila nový designový směr. Ten sice nadále vychází z toho použitého na předchozích nových modelech značky, ovšem nově má navodit více emocí. Maska chladiče je proto daleko prominentnější, zatímco v případě světel došlo na další zúžení. Již v základu lze navíc počítat s dennímu LEDkami, za příplatek pak budou k dostání plnohodnotné diodové světlomety. Tvar však pokaždé zůstane klínovitý.
Na bocích jsou stěžejním vizuálním prvkem kola, přičemž nabídka počítá s 15- až 18palcovým provedením. Chybět přitom nebude ani zcela nový design turbínového typu, který na vás ostatně září i z hlavní fotky. Nechybí pak ani pohled na víko zavazadelníku, které od výbavy Style počítá s prodlouženým zadním oknem. I zde jsou LEDky, vůbec poprvé u evropského modelu pak logo značky nahrazuje nápis Škoda roztažený mezi koncové lampy.
Přesunout se můžeme do interiéru, který je taktéž vyveden v novém designovém jazyce. Zatímco v případě zevnějšku možná bude třeba ony emoce z řady lidí dolovat, kabina je zcela jiná báseň. Pokud by totiž i zde došlo na odstranění loga Škody, asi jen málokdo by tipnul, že sedí v hatchbacku mladoboleslavské automobilky. Stojí za tím nejen volně stojící displej, který může disponovat až 9,2palcovou uhlopříčkou, ale i daleko čistší a uklizenější plochy.
Dle značky má příjemnou atmosféru navodit rovněž ambientní podsvícení, stejně jako barevné kontrastní švy sedadel. Na přání lze přitom zvolit čalounění z kvalitního mikrovlákna Suedia, mimo to mezi výbavovými doplňky figurují prvky jako vyhřívané čelní sklo, vyhřívaný volant či vyhřívání sedadel vpředu i vzadu. Mnohé plasty či dekorativní plochy pak napodobují krystalickou strukturu, která má stejně jako v případě zevnějšku značku charakterizovat.
Pokud toužíte po suchých číslech, můžeme zmínit, že 4 362 milimetrů dlouhá, 1 793 mm široká a 1 471 mm vysoká Škoda Scala disponuje rozvorem 2 649 mm. Díky tomu mohou cestující vzadu počítat se 79 milimetry před koleny, prostor pro hlavu zde pak činí 982 mm, což je nejlepší hodnota v dané třídě. Zkrátka se novinka nedrží ani objemem zavazadelníku, i 467 litrů je rekord segmentu. Po sklopení sedadel navíc tato kapacita narůstá až na 1 410 l.
Zamířit můžeme pod povrch, konkrétně pak k modulární platformě MQB. Ta sebou přináší větší množství vysokopevnostní oceli, což vyústilo v nízkou hmotnost. Konkrétní hodnoty ale bohužel nejsou k dispozici, pročež naši pozornost zaměříme na samotný podvozek. Ten má již standardně vybízet k dynamické jízdě, ještě dále pak zachází příplatková varianta Sport Chassis Control, se kterým světlá výška klesá o 15 mm a přichází režimy tlumení Normal a Sport.
Jen u těchto dvou módů ale vaše volby nekončí, souběžně se sportovním podvozkem je totiž možné počítat také s voličem jízdních režimů Normal, Sport, Eco a Individual. V závislosti na vašem rozhodnutí přitom dojde k přenastavení řízení, převodovky a motoru. Ty budou zpočátku k dispozici pouze tři, litrový tříválec přitom nabídne 95 a 115 koní, jedna-pětka pak 150 koní a 1,6litrový turbodiesel 115 koní.
V průběhu příštího roku můžeme očekávat ještě příchod litrového tříválce uzpůsobeného spalování CNG, jeho výkon ovšem poklesne na 90 koní. Značka dodává, že výměnou za to vám bude snížená spotřeba, na oznámení konkrétních hodnot ale stejně jako v případě hmotnosti nedošlo. Je to přitom opravdu překvapivé, neboť o motorech se Škoda zmiňovala již před časem a nyní jsme čekali aspoň pár dat o dynamice.
Očividně se ale ještě musíme po nějaký čas obrnit trpělivostí, stejně jako připravit na mnohem detailnější tiskovou zprávu. Aktuálně tak jen dodáme, že všechny pohonné jednotky plní emisní normu Euro 6d-TEMP, a to včetně dieselu, který kvůli tomu dostal selektivní katalytickou redukci SCR či filtr pevných částic. Spárovat jej pak bude možné se šestistupňovým manuálem či sedmistupňovým automatem DSG.
Jelikož Scala je ryzí novinkou, nepřekvapí, že má jít o nejbezpečnější Škodu historie. Standardem je devět airbagů, mezi příplatky pak nechybí kupříkladu asistent změny jízdního směru, který varuje před vozy ve slepém úhlu až do vzdálenosti 70 metrů. Počítat lze rovněž s klasickým monitoringem jízdních pruhů, stejně jako s varováním před kolizí s předměty za vámi. A v neposlední řadě je tu adaptivní tempomat.
Dostatečný komfort zaručuje zpětná kamera či dokonce parkovací asistent, který zvládne zajet i vyjet z podélných i příčných míst. Nové prvky Simply Clever zastupuje mechanicky sklopné a elektricky odjistitelné tažné zařízení, dále lze na přání sáhnout třeba po bezdotykovém zavírání víka zavazadelníku. A ano, ani v tomto případě nechybí deštník ve dveřích řidiče a škrabka na led pod víčkem nádrže. I výbavou zjevně Scala míří oproti Rapidu alespoň o půl třídy výše.
Tím jsme se dostali prakticky na konec, zbývá již jen zmínka o navýšené konektivitě, se kterou souvisí i příchod 10,25palcového digitálního přístrojového štítu. Scala má přitom integrovanou eSIM kartu, vůz je tak neustále online. Propojit se s ním tedy skrze mobilní telefon můžete i na dálku a tak sledovat třeba stav zmiňované 50litrové nádrže či archivní data o spotřebě, rychlosti či najetých kilometrech.
Ve finále můžeme zmínit ještě ovládání hlasem či skutečnost, že u základních modelů je možné počítat pouze s 6,5palcovou uhlopříčkou multimédií a nikoliv s onou 9,2palcovou, která je součástí navigačního systému Amundsen. To je ale skutečně již vše, o cenách lze pouze spekulovat. Ovšem stoprocentně zamíří do prostoru vymezeného Škodou Rapid a větší Octavii.
Nová Škoda Scala vnějším vzhledem po všem dříve viděném neohromí, interiérem ale zaujme. A hodně toho nabízí i v případě výbavy
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před hodinou - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 2 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 4 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.22. 17:57 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 17:48 - řidičBOB
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch