Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Škoda Octavia RS 2013 je venku, znovu jako TSI i TDI
5.6.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
S až 220 koňmi a stovkou za 6,8 sekundy je to nejrychlejší sériová Octavia všech dob. Chce si přitom zachovat i tvář praktického auta.
Zrod jednotlivých verzí nové generace Octavie lemuje naše zpravodajství už pěkných pár měsíců. Krom základního liftbacku, který jsme stihli otestovat v mnoha verzích a postavit i do srovnání s nejvážnějšími soupeři došlo také na kombi a čtyřkolku. Vzhledem k jejich existenci se počítá i s budoucím vznikem nového Scoutu z našeho pohledu bylo ale tou nejočekávanější verzí něco docela jiného.
Jistě jste si už domysleli, že jde o další generaci výkonného RS, jehož fyzická premiéra byla dříve přislíbena pro letošní Goodwood. Ten se sice odehraje až za nějaký měsíc, virtuální odhalení ale zpravidla probíhá o něco dříve. Dnes je ten den, na kdy byla naplánována, a tak vám o české novince pochopitelně předem řekneme vše, co víme.
Než se dostaneme k novým faktům, sluší se připomenout, že minimálně po vizuální stránce je dnešní premiéra premiérou tak trochu napůl. Automobilce totiž první záběry vozu unikly už loni a ačkoli někteří pochybovali, zda jsou autentické, dnes můžeme s definitivní platností říci, že byly. Přiložené oficiální snímky totiž zachycují úplně to samé auto, kterému oproti dřívějším vizualizacím chybí asi jen černý pruh na spodní části dveří. Ten bude dozajista součástí příplatkové výbavy (je i dnes k mání pro standardní provedení vozu), standardem pro RS se ale zkrátka nestane.
Nyní si tedy můžeme pořádně prohlédnout vůz, který se zepředu vyznačuje hlavně specifickým předním nárazníkem. Nepřehlédnutelné jsou jeho velké otvory pro přísun chladícího vzduchu s mřížkami ve tvaru včelí plástve, nevšimnout si nelze ani úzkých mlhových světel, která byla dříve mylně označována za LED pro denní svícení. Diody zůstávají součástí hlavních světlometů, které se oproti standardu nezměnily, tedy nebudete-li považovat za změnu, že u RS se vždy jedná o bi-xenony. Maska chladiče prošla jen drobnou změnou, když má běžně matně černé lemování a nese očekávatelné logo RS.
Z profilu zaujmou krom vnějších zpětných zrcátek s černými kryty hlavně kola z lehkých slitin - ta mohou mít až 19" v průměru při volbě typu s obchodním označením Xtrem. Coby jistý druh extrému (sami zvažte, jaký...) standardem nebudou - běžně se Octavia III RS dočká 17" kol Dorado s pneumatikami 225/45 R17, za příplatek budou k mání i 18" kola Gemini nebo Pictoris s pneu 225/40 R18. Jaká z nich vidíme na snímcích nedokážeme zatím jednoznačně říci, zřejmě to budou některé z 18" a 19" typů. Bez ohledu na to se za koly skrývají rudě lakované třmeny kotoučových brzd, pochopitelně na všech kolech. Vzhled bočních partií pak ovlivňuje také snížený podvozek, k tomu se ale dostaneme až v pojednání o technice vozu.
Pouť kolem nového RS zakončíme vzadu, kde se nachází zřejmě nejvíce specifik, navíc se pochopitelně liší podle toho, jestli jde o liftback nebo kombi. Na víku kufru najdeme v prvním případě relativně decentní křidélko, v druhém se jedná o mírně výraznější střešní spojler. Zbytek zádi je bez ohledu na verzi totožný a rozlišíte jej podle jakési imitace difuzoru, nad níž je umístěn pás z rudých odrazek. Dvojice lichoběžníkových koncovek výfuků působí u čtyřválce svérázně a možná i moc výrazně, navíc bychom podle detailních záběrů na ně řekli, že tlumič výfuku se skutečnými koncovkami se nachází pouze na levé straně a pravá koncovka je jen na okrasu. Ale proti gustu... Celé dílo pak korunuje znovu logo modelu RS a koncová světla standardně vybavená LED.
Do interiéru nás boleslavští nahlédnout nenechali a můžeme se tedy opřít jen o popis z tiskových materiálů. Podle něj je vnitřek vozu vždy vyveden v černé barvě, největší novinkou budou zřejmě nové vyvinutá sportovní sedadla. Standardem je tříramenný volant potažený perforovanou kůží, kterou schytala i řadička a madlo ruční brzdy. Nášlapy pedálů jsou ocelové stejně jako kryty vnitřních prahů, specifická má být též přístrojová deska. Emblémy RS všude možně asi nepřekvapí, ambientní osvětlení integrované ve výplních předních dveří by mohlo, i když také to známe z některých dalších koncernových kompaktů jako třeba Seatu Leon SC. Jiné verze Octavie tímto prvkem každopádně nedisponují.
Automobilka se nezdráhá dodat, že eReSo krom všemožných sportovně laděných novinek disponuje „také vlastnostmi známými z jiných verzí nové generace modelu Octavia” a následuje výčtem všemožných „jednoduše chytrých” řešení a prostorových předností třetí generace Octavie. Ty už jsme mohli poznat několikrát a nemáme důvod předpokládat, že z verze RS zmizí, včetně zavazadlového prostoru o objemu 590 neb 610 litrů. Tyto hodnoty jsou vlastní i sportovním verzím.
A díky čemu si vlastně toto auto chce říkat „sportovní”? Jeho technika je na jednu stranu tím nejzajímavějším, na druhou tím nejméně neznámým. Už při premiéře nového Golfu GTI jsme říkali, že odhaluje i techniku nového RS, v případě Golfu VII GTD jste si to jistě domysleli sami. Tento předpoklad se naplnil, a tak se Octavia III RS může spolehnout buď na dvoulitrový benzinový motor o výkonu nejvíce 162 kW (220 k) nebo stejně objemný turbodiesel s až 135 kW (184 k).
Začneme-li u benzinové verze, pak ta si se zbrusu novým 2,0 TSI může věřit na akceleraci na stovku za 6,8 sekundy a dosažení maximální rychlosti 248 km/h. Diesel je skromnější, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 8,1 sekundy a dosáhne až 232 km/h. Normovanou spotřebu automobilka ani pro jednu z verzí zatím neudává, konstatuje však, že je až o 19 procent nižší než u předchozí generace, z toho už se dá něco vyspekulovat. Realita ale bude beztak svá...
Sluší se dodat, že všechna zmíněná čísla platí pro modely vybavené šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek bude k mání stejné disponovaný automat DSG. Bude to vůbec poprvé, co si Octavii RS bude možné koupit s automatem, předpokládáme i s řazením páčkami pod volantem, a jsme docela zvědavi, jak se jí bude obchodně dařit. Podle nás totiž podobně laděným autům koncernu VW příliš nesvědčí a navíc za ni bude nutné vysolit na dřevo pár desítek tisíc Kč navíc.
Tohle ale nechme budoucnosti, z dnes známých faktů můžeme dále zmínit, že úprav se dočkal i podvozek. Standardně disponuje víceprvkovým zavěšením zadní osy, navíc byl citelně přitvrzen a snížen - liftback je blíže u země o plných 12 mm, Combi dokonce o 13 mm. Vůz dále disponuje elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS (přibrzďování odlehčených kol) a nově naladěným ESP, u nějž už z dřívějška víme, že nepůjde zcela vypnout. Úplnou novinkou je také řízení s variabilním převodem, které zřejmě bude součástí standardní výbavy. Tyto systémy fungují různě a někdy ne úplně špatně, přesto jsme zvědavi, jak dobře bude RS ovladatelné ve srovnání s modely s obvykle čitelnějším řízením s pevným převodem.
To jsou všechna podstatná fakta, která vám dnes můžeme sdělit, více se pochopitelně pokusíme zjistit co nejdříve. Automobilka slibuje „vynikající poměr ceny a výkonu”, samotnou cenu ale zatím neuvádí. Známý faktem ovšem je, že prodej nové Octavie RS bude v České republice zahájen 12. července 2013 u příležitosti startu 40. ročníku Rally Bohemia, kde se škodovka tradičně bude snažit zviditelnit.
Galerie oficiálních snímků nové Octavie 3 RS
Galerie oficiálních snímků nové Octavie 3 Combi RS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 10 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před hodinou - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 2 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 4 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 5 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva