Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Škoda Octavia prošla crash testy, slabiny předchůdce odstraňuje jen zčásti
4.12.2019 | Petr Prokopec
Třebaže čtvrtá generace Octavie vypadá jako úplně jiné auto, její crash test připomíná, že jde spíše o rozsáhlý facelift dosavadního provedení. Část slabin českého bestselleru zůstává.
Organizace Euro NCAP se v závěru letošního roku nadmíru činí, neboť nárazovými zkouškami aktuálně prošlo hned dvanáct aut. Výsledků ovšem máme třináct, neboť u nového Peugeotu 2008 byl užit klasický dvojí metr belgické organizace. Vůz se tedy dočkal crash testů se standardní a příplatkovou výbavou, která na palubu přihodila radarové senzory a navýšila tak efektivitu autonomních brzd. Díky tomu se čtyřhvězdičkové hodnocení základní varianty náhle proměnilo na pětihvězdičkové, jakkoliv odolnost samotného vozu zůstala samozřejmě nezměněna.
Na toto umělé navyšování deklarované bezpečnosti poukazujeme již dlouho, zejména s ohledem na slabiny moderních technologií. Lze sice kvitovat, že bezpečnostní asistenti mohou následky kolize zmírnit či ji zcela odvrátit, nicméně spoleh na průběh samotného nárazu nemají žádný vliv.
Brečet ale na tomto hrobě již znovu nebudeme, stejně jako dnes nebudeme detailně procházet celou dvanáctku otestovaných vozů. I proto, že většina se pyšní právě pěti hvězdami. Výjimku v tomto kole tvoří pouze Jeep Renegade, který dojel na nedostačující elektronickou podporu, a sourozenci v podobě Seatu Alhambra a Volkswagenu Sharan. Zatímco však americké SUV získalo jen tříhvězdičkové hodnocení, pár od VW Group má na kontě hvězdy čtyři. A taktéž výtky k malému počtu berliček.
V tomto směru naopak kraluje Tesla Model X, která je nejlépe hodnoceným vozem tohoto kola. Nadmíru zajímavé přitom je, že americký elektromobil je mnohem staršího data výroby než jeho nová evropská konkurence v podobě Porsche Taycan. Přesto však čtyřdvířko ze Zuffenhausenu zaostává v oblasti ochrany dospělých i chodců. A jak jsme již naznačili, doslova převálcováno je v kategorii asistenčních systémů. Ač je tedy možná kvalitnější, minimálně v očích Euro NCAP tahá za slabší konec provazu.
Přesuňme se ale k vozu, který nás zajímá nejvíce, a tím je nová Škoda Octavia. Testem bruselské organizace přitom prošel kombík, který míří do prodeje jako první. A na první pohled se nad hodnocením dá zajásat, neboť tu máme pro marketing tolik potřebných pět hvězd. Značka tak pokračuje ve šňůře, která začala již v roce 2008. Nicméně je třeba dodat, že tu máme jisté zklamání, ačkoliv to nic nemění na skutečnosti, že oproti předchozí generaci došlo k jistým zlepšením.
Abychom nemluvili pouze obecně, rovnou zmíníme, že kritika testovacích komisařů mířila především k testu naražení na kůl. Nová Octavia totiž stále neposkytuje dokonalou ochranu horním partiím dospělé posádky, v tomto případě totiž stále hrozilo pohmoždění žeber. Jakkoliv je třeba dodat, že u předchůdce bylo hodnocení ještě horší, posun k lepšímu je velmi malý, ovšem při opravdu velkém zdražení.
Kromě toho je třeba dodat, že při simulaci čelního nárazu pouze částí přídě došlo na navýšení rizika úrazu u obou cestujících vpředu. Test nárazu celou přídí pak u předchůdce ještě prováděn nebyl, proto tu nemáme přímé srovnání, nicméně skutečnost, že Euro NCAP mluví o vyšším riziku u pasažérů vzadu, není pro Škodu zrovna skvělou vizitkou. Ukazuje se tedy, že nová Octavia sice vypadá zcela nově, pod blýskavým kabátem však došlo jen na dílčí změny.
K ochraně dětí ale již nelze říci ani popel, v tomto ohledu si mladoboleslavská novinka Brusel získala. A podobně je tomu také u ochrany chodců, kdy víceméně jediné výtky letí k tuhým čelním sloupkům, což ale posádka pro změnu stoprocentně ocení. Pochvalu pak zaslouží elektronické berličky, neboť autonomní brzdy zasahovaly bez chybičky a systém dokázal detekovat nejen pěší, ale také cyklisty. Ve výsledku tak nepřekvapí kladné body i v kategorii asistentů.
Suma sumárum tu tedy máme daleko více kladů než záporů, jakkoliv ony nedostatky zejména v kontextu s poměrně vysokou cenou zamrzí. Zvláště když novou Octavii při ochraně dospělých válcuje i letitý Ford Mondeo, v jehož případě je posádka lépe chráněna při obou variantách čelního nárazu i při bočním napichování na kůl.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Tabulka s klíčovými výsledky Škody Octavia Combi
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Škody Octavia Combi na stránkách Euro NCAP.
Zdroj: Euro NCAP
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Nadšenci „na podpoře” milované Suzuki končí. Další takové auto nevzniklo a ani vyhlížet ho nemáme
21.12.2024 - Pokus o spojení Nissanu s Hondou je zoufalý krok dělaný v panice, říká bývalý šéf, nedává žádný smysl
22.12.2024 - VW v tichosti zařízl jeden ze svých nejvíc ikonických motorů, i když by ho lidé s chutí kupovali dál
22.12.2024 - Šéf Mercedesu už má plné zuby „nemocných” zaměstnanců, v Německu se „hází marod” dvakrát víc lidí než kde jinde
22.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB