Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Škoda Octavia III: úplné technické údaje, nové fotky i videa
8.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový liftback vám konečně můžeme představit do posledního šroubku. Přečtěte si vše známé o technice, zavazadelníku i nové elektronice.
Tip: Projděte si také kompletní ceník nové Octavie 3.
Tip2: Přečtěte si náš podrobný test nové Octavie.
Snad už jste se smířili s tím, že o nové Škodě Octavia u nás bude ještě chvíli slyšet. Po dílčích neoficiálních i oficiálních odhaleních z konce loňského roku se vůz nyní dostává do prodeje na českém trhu, a tak se škodovka teprve nyní odhodlala k tomu říci nám o něm všechno podstatné. To si pochopitelně nemžeme nechat pro sebe a se spoustou nových statických i dynamickým záběrů vám všechny podstatné nové informace předkládáme.
Může se vám to zdát jako už trochu ohrané téma, Octavie je ale vůbec nejdůležitější model Škody, a tak si nadstandardní množství prostoru zkrátka zaslouží. Ať už se na mladoboleslavský liftback díváte s nadšením nebo skrze prsty, nelze pominout, že se jej od roku 1996 ve dvou generacích prodalo více než 3,7 milionu kusů, přičemž jen loni se Octavia na celosvětové produkci Škody podílela 44 procenty. Není proto divu, že značka souběžně s uvedením modelu Rapid a třetí generace modernizovala výrobní linku, jejíž produkce nyní naroste z 800 na 1 200 vozů denně. Kromě toho by Škoda měla do roku 2015 uvést každých šest měsíců na trh nový model, což by jí o tři roky později mělo pomoci navýšit prodeje na 1,5 milionu vozů ročně.
Kila ubrala i anachronická zadní náprava, na stovku zrychlí už za 7,3 s
Tím jsme však poněkud odbočili od novinky, která se oproti předchůdci pyšní především hmotností nižší o 102 kg. To už pár týdnů víme, patnáct kilo z této porce má přitom na svědomí dosti kontroverzní kliková zadní náprava, která u většiny modelů nahradila víceprvkovou nápravu druhé generace. Jedinou výjimku tvoří verze 1,8 TSI, která zůstala u předchozích komponentů (lehčích o 4 kg). Stejný typ (jen s jinak naladěným zavěšením) pak dostane i chystaná ostrá Octavia RS.
Verze RS i kombík a čtyřkolka jsou ale hudbou nepříliš vzdálené budoucnosti. Aktuálně si tak můžeme hlavně zkompletovat veškeré informace o liftbacku, který se v základní verzi prodává s motorem 1,2 TSI naladěným na 63 kW (86 koní). Počítat přitom můžete s pětistupňovým manuálem a průměrnou normovanou spotřebou 5,2 l/100 km, jíž doprovází zrychlení z klidu na stovku za 12 sekund a nejvyšší rychlost 181 km/h.
Zcela opačnou výkonnostní škálu zastupuje čtyřválec 1,8 TSI o síle 132 kW (180 koní), který je možné spřáhnout s šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovým automatem. V případě manuálu přitom z klidu na stovku zrychlíte za 7,3 sekundy, o jednu desetinku rychleji než DSG, nejvyšší rychlost 231 km je pro obě verze shodná. Po stránce normované spotřeby však automat manuál poráží (5,7 l versus 6,1 l/100 km)
Mezi těmito mantinely pak můžete vybírat pohonné jednotky 1,2 TSI Green tec a 1,4 TSI Green tec. První z nich zásobuje kola přední osy výkonem nejvýše 77 kW (105 koní) a zasluhzje se o zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 10,3 sekundy, maximální rychlost činí 196 km/h. Kombinovaná spotřeba je přitom právě kvůli použití úsporných řešení Green tec alespoň papírově nižší než u základní 1,2 - činí v kombinaci 5,9 litru benzinu na 100 km.
Jakousi zlatou střední cestou je motor 1,4 TSI Green tec, který jsme naposledy otestovali v technicky spřízněném Seatu Leon 2013. Octavii ovšem zásobí výkonem až 103 kW (140 koní), který se postará o zrychlení na stovku za 8,4 sekundy (8,5 s automatem DSG) a maximální rychlost 215 km/h, která je v případě obou převodovek totožná. Kombinovaná spotřeba se nadále drží zkrátka - s touto výbavou má hodnotu 5,3 litru benzinu na 100 km.
Uvedené údaje jsou pochopitelně jen dílčí, takže pokud si chcete prostudovat technické parametry všech benzinových verzí stáhněte si soubor s kompletními tabulkami benzinových motorizací (PDF, 134 kb).
U dieselových motorů je situace jednodušší, v nabídce jsou pouze dva, oba z nové řady motorů EA 288. Později se tedy objeví v nabídce také čtyřválec 1,6 TDI o výkonu 66 kW (90 koní), aktuálně si ale jako naftový základ můžete pořídit pohonnou jednotku stejného objemu naladěnou na 77 kW (105 koní). Její normovaná spotřeba by v kombinaci se systémem start/stop a pětistupňovým manuálem měla činit 3,8 l/100 km. Zrychlit na stovku dokáže za 10,8 s, maximální rychlost činí 194 km/h.
Druhou a o poznání rychlejší dieselovou verzí je Octavia 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 koní), která s šestistupňovým manuálem akceleruje na 100 km/h za 8,5 sekundy a rozjede se až na 218 km/h. Podle tabulek by přitom měla spotřebovat jen 4,1 l/100 km, zatímco šestistupňový automat DSG (pro motor 1,6 TDI je k dispozici sedmistupňový) zrychluje o desetinku pomaleji a spotřebuje o 4 desetiny litru více.
Také technická data naftových motorizací s můžete projít podrobněji, to když si stáhnete soubor s kompletními tabulkami dieselových motorů (PDF, 133 kB).
Až 1 580 litrů v kufru a spousta palubní elektroniky
Po stránce dimenzí jsme o celkovém nárůstu informovali již při prvním představení, pro české chalupáře ale máme jedno rozšíření v oblasti zavazadlového prostoru. Při sklopených sedadlech totiž nabídne 1 580 litrů, o 125 l více než doposud. Nechybí volitelný síťový program či tzv. „Cargo elementy” čili držáky nákladu na suchý zip. Mimo to kabina Octavie pojme osm lahví s nápoji, způsobem, který najdete v přiložené fotogalerii.
Po úvodní zmínce o zadní nápravě dodáváme, že vpředu dostane každý model vzpěry McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny. Vlivem použití vysokopevnostní oceli přitom i zde bylo dosaženo redukce hmotnosti, a to o 2,8 kg. V rámci brzd jsou standardem kotouče ve všech čtyřech rozích, v případě litých kol nabízí Škoda devět odlišných designů ve velikostech od 15 do 18 palců.
Po stránce bezpečnostní je jednou z novinek tzv. multikolizní brzda, která se u vozů značky Škoda objevuje poprvé. Jedná se přitom o prvek, který po nárazu automaticky zabrzdí až do zbytkové rychlosti 10 km/h i bez činnosti řidiče. Zabránit tak může opětovnému nárazu či alespoň zmírní jeho následky. Octavia je přitom tímto systémem vybavena standardně.
Prvenství slaví ovšem i další bezpečnostní technologie, přičemž u systému Lane Assistant udržujícímu vůz v jízdním pruhu skutečně dochází k zásahu do řízení. Samozřejmě až po nereakci řidiče a předchozím audiovizuálním varování. Mimo to Octavia poprvé nabízí také asistenta únavy Driver Activity Assistant, který funguje v rychlostech nad 65 km/h.
Naopak při tempu do 30 km/h operuje technologie Front Assistant, která pomocí radaru monitoruje prostor před vozem a v případě možné kolize dokáže liftback zcela zastavit. Další novinkou je pak Crew Protect Assistant, tedy systém proaktivní ochrany cestujících na předních sedadlech, který při nárazu mimo utažení bezpečnostních pásů třeba zatáhne okénka.
Samozřejmostí je plejáda až 9 airbagů, která zahrnuje i kolenní u řidiče nebo zadní boční. Nechybí ani úchyty ISOFIX nebo aktivní kapota pro zlepšení ochrany chodců, která je při srážce během několika milisekund nadzdvihnuta o pět centimetrů. Dopřát si rovněž můžete dynamické přepínání světel Intelligent Light Assistant nebo rozpoznávání dopravních značek.
Jak jsme zmínili již při odhalení oficiálního ceníku, v rámci výbavy bude možné vybírat ze tří úrovní Active, Ambition a Elegance. Zásadním lišícím prvkem jsou barevné kombinace od černé přes černo-šedou až po šedo-béžovou. Mimo to Škoda nabízí 9 různých volantů a pět multimediálních systémů, kde vrcholem je Columbus s navigací a 8palcovým barevným dotykovým displejem.
Dále pak Škoda představila řadu „Simply Clever řešení”, kdy tím nejzprofanovanějším je škrabka na led ukrytá ve víčku palivové nádrže. Výplně dveří pak ukrývají koš na odpadky, zatímco pod sedadlem řidiče je držák reflexní vesty. Za příplatek jsou pak k mání přední a zadní parkovací senzory, vyšší úrovně výbavy mohou profitovat dokonce z automatického parkování.
V rámci karoserie je k dispozici hned dvanáct odstínů, kdy nemetalické zastupuje bílá Candy, červená Corrida a modrá Pacific. Z metalických odstínů pak můžete volit hnědý Topaz, modrý Race, šedý Platin, stříbrný Brilliant, modrý Denim, červený Rosso Brunello, béžový Capuccino, modrý Lava a černý Magic, který se navíc chlubí perleťovým efektem.
Tím končí naše teorie, příště se již zadíváme na samotné jízdní vlastnosti třetí generace Škody Octavia. Těšit se tak můžete na první test, nové fotografie i videa.
Kompilace oficiálních videí Škody Octavia III
Nové fotografie Škody Octavia III
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel