Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Škoda Octavia III Combi a její 610litrový „kufr” v detailech
4.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ živé foto, doplněno 5.3.) Škoda vypustila detaily k Octavii 3 Combi a její verzi 4x4. Překvapit moc nesvedou, klika zůstává.
Tip: Podívejte se i na to, jak nevhodně Škoda vylepšila prezentaci nového kombi v Ženevě.
Největší novinkou mladoboleslavské značky na letošním 83. ročníku ženevského autosalonu je vůz, který nemůžeme považovat za horkou novinku ani při nejlepší vůli. S Octavii Combi se potkáváme už od dob chilských špionážních snímků, přes „náhodné“ jízdy kamuflovaných vozů na zdejších silnicích, až po únorové veřejné představení. Do příchodu modernizovaného Superbu a crossoveru Yeti však Škoda více es v rukávu nemá, a tak si bude muset ve Švýcarsku vystačit s kombíkem podpořeným technikou pohonu 4x4.
V pondělí jsme vám v jakési předženevské upoutávce nabídli kompletní sadu oficiálních snímků nového kombíku, veškeré technické podrobnosti jsme ale neznali. Pokud vás tedy neuspokojila možnost prozkoumat „pojízdný český zavazadelník“ touto cestou a nespokojili jste se ani s předchozími informacemi o rozměrech samotného auta a jeho „kufru”, přidáme dnes další.
Začít ale musíme rekapitulací právě těchto, pro kombík dost podstatných dat. Mezigeneračně je tedy Octavia Combi o 90 milimetrů delší, o 45 milimetrů širší a rozvor narostl o jedenáct centimetrů. Ve srovnání již třikrát testovaným liftbackem je prakticky stejná - pouze výška 1 465 mm je o 4 mm větší, délka a šířka zůstaly zachovány. S ohledem na to asi nepřekvapí, že zavazadlový prostor není podstatně větší než u verze se splývavější zádí - narostl v základním uspořádání jen o 20 litrů a ve výsledku tedy nabízí až 610 litrů. Dále ale míří po sklopení zadních sedadel - to se objem se zvětší až na 1 740 litrů, což značí podstatně větší nárůst. Škoda dále upřesňuje, že nákladová hrana tkví ve výši 631 mm - to ale oproti 625 mm druhé generace kombíku asi poznáte jen stěží - maximální délka ložného prostoru je při sklopení sedadla spolujezdce až 2,92 metru.
Zbytek interiéru je svou architekturou i dostupnou standardní a doplňkovou výbavou totožný jako u „méně rodinného” provedení a už v našem prvním testu Octavie III jsme vám o něm řekli snad vše důležité. Měnily se znovu hlavně prostorové dispozice - již cestující vpředu mají pro hlavu o 2 mm více prostoru, zajímavější ale bude nárůst pro cestující vzadu. Dodatečných 11 mm už by mohlo být slušně poznat. Zbylé parametry se mění pouze mezigeneračně, šířka, délka (a tudíž i prostor pro nohy všech cestujících) vnitřku vozu jsou ve srovnání s liftbackem nezměněné.
Automobilka si pochopitelně neodpustila ani své už typické, „Simply Clever prvky”, které se v případě kombíku točí znovu hlavně okolo zavazadelníku. Vůz tedy disponuje všemi možnostmi známými už od dob detailního představení liftbacku (škrabka na led a spol.), k těm navíc přidává i několik „čistě kombíkových”. Poprvé se tak ve voze od škodovky objevuje variabilní mezipodlaha v zavazadlovém prostoru dobře viditelná na přiložených fotkách. Její jednotlivé segmenty umožňují flexibilně členit zavazadlový prostor podle aktuálních potřeb do šesti různých poloh. Systém navíc poskytuje úložný prostor pro odnímatelnou krycí roletu zavazadlového prostoru i pro příčné střešní nosiče. Novinkou Octavie Combi je také volitelná kapsa na kabát pod roletovým krytem zavazadlového prostoru. Bundy a kabáty tak nyní lze odložit do zavazadlového prostoru, aniž by jim hrozilo zmačkání nebo znečištění.
Vcelku široká paleta prvků aktivní i pasivní bezpečnosti zůstává u kombíku v nabídce opět beze změny, až na jednu výjimku. Octavia bude totiž pouze jako Combi moci být vybavena připojitelným pohonem všech kol, jež bude zajišťovat mezinápravová spojka Hladex páté generace. Jde o stejné řešení jako třeba u Volva V40 AWD, které se zimě chovalo velmi přesvědčivě, u škodovky ponese tradiční obchodní označení 4x4. Jeho předností je rychlejší připojení kol zadní nápravy (Škoda hovoří o milisekundách, ale i sekundu lze vyjádřit v tomto řádu...) a také nižší hmotnost - oproti předchozímu Haldexu o 1,4 kg.
Vůz bude v této verzi provedení k mání bude pouze s motory 1,6 TDI 77 kW, 2,0 TDI 110 kW a 1,8 TSI 132 kW, čímž se pozvolna dostáváme k úplné nabídce pohonných jednotek. Ta je nakonec úplně stejná jako u liftbacku a začíná tedy přeplňovanou benzinovou jednotkou 1,2 TSI s výkonem 63 kW a končí u již zmíněného agregátu 1,8 TSI se 132 kW. Diesely zastoupí motory 1,6 TDI a 2,0 TDI, zkrátka nic nového pod sluncem, přeovodovky budou znovu šestistupňové manuální nebo šesti- a sedmistupňové automatické. V tomto směru zkrátka nic nového pod sluncem, dodat můžeme snad jen tolik, že automat DSG bude k mání i pro čtyřkoliku a to se šesti stupni pro motory 1,8 TSI a 2,0 TDI.
Co ale je nové, jsou pozměněné technické parametry. Vůz je pochopitelně o něco těžší, původní avízo cca 30kilového přírůstku bylo v podstatě správné, ale jen pro některé verze. V závislosti na motorizaci se hmotnostní změna pohybuje mezi 17 a 27 kg, a tak oněch 30 kilogramů představuje spíše horní hranici než cokoli jiného. S ohledem na to se pochopitelně mírně zhoršila dynamika a zvýšila spotřeba paliva, do detailů se ale daty pro jednotlivé verze zabývat nebudeme, změny proti liftbacku jsou kosmetické. Zájemci o další podrobnosti si mohou stáhnout kompletní přehled technických parametrů dieselových i benzinových verzí (PDF, 592 kB).
Za zmínku pak stojí ještě rozlousknutí jednoho rébusu, který dosud škodovka nevyřešila. Bylo otázkou, jestli Škoda bude i nadále montovat multilink pouze pro nejvýkonnější motory anebo kousek ustoupí a naopak ponechá méně sofistikovanou torzní příčku jen nejslabším verzím. Přece jen je to prvek, který je na projevu vozu znát a s větším zadním převisem, hmotností a nutně tuším naladěním zadní nápravy se u kombíku lépe projevovat dozajista nebude. Odpověď zní ale prostě „ano”, multilink je nadále vlastní výlučně provedení 1,8 TSI, zbylé verze si musí vystačit s klikovou zadní osou.
Pokud by vás to zajímalo, podle Škody se její „klíčový model“ v Ženevě objevuje na výstavní ploše o rozloze dva tisíce metrů čtverečných, fotky z místa vám nabídneme záhy.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografiích přímo ze Ženevy.
Živé fotky nového kombíku ze Ženevy
Prodloužená záď zvýší hmotnost kombíku ve srovnání s liftbackem v průmeru asi o 30 kg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva