Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová nejsilnější nabíjecí stanice v Evropě připomíná nereálnost rozšíření elektroaut
22.2.2020 | Petr Miler
Někteří by rádi viděli na evropských silnicích miliony elektrických aut během několika let. Limitů je ale spousta a nová supernabíječka Porsche připomíná jeden z nich - není pro ně dostatek elektřiny.
Porsche loni spustilo sériovou výrobu svého prvního elektrického modelu a zatím s ním slaví úspěchy. Vzhledem k tomu, že jej leckdo vnímá jako sporťák, do kterého klidně naložíte čtyři lidi i s nákladem, může jít optikou klientů německé automobilky o smysluplné auto - moc daleko s ním sice nedojedete, ale komu to vadí, jde-li spíše o vůz pro zábavu za volantem, kterou na rozdíl od konkurence zvládá obsloužit s nadhledem. Navíc se dá nabít rychleji než jakékoli jiné elektrické auto současnosti.
Architektura vozu zvládá obsloužit příkon až 350 kW, což teoreticky dovoluje dobití akumulátorů za nějakých 20 minut. Není to pár minut jako u benzinky a výsledkem je „plná nádrž”, která je ekvivalentem 31 litrů benzinu, ale je to o hodně lepší než u ostatních elektroaut. Právě na tento aspekt se Porsche zaměřuje ve své poslední tiskové zprávě, neboť v Lipsku, domově jedné ze svých továren, uvedlo do provozu nejsilnější nabíjecí stanici v Evropě.
Je to pozoruhodné dílo, neboť disponuje dobíječkami s následujícími parametry:
• 6 x 350 kW pro využití zákazníky Porsche (celkem 2,1 MW)
• 12 x 350 kW pro využití kýmkoli (celkem 4,2 MW)
• 4 x 22 kW pro využití kýmkoli
• blíže neupřesněný počet 22kW dobíječek pro využití zákazníky Porsche
Stanice tedy zvládá současně dobíjet až 18 Taycanů naráz maximální možnou měrou, neboť celková instalovaná kapacita této stanice kapacita se pohybuje okolo 7 MW. Elektrická revoluce je tedy dokonána? Stěží.
Dovolíme si upozornit hlavně na jedno číslo - 7 MW, sedm megawatt. Docela by nás zajímalo, jak se vůbec Porsche podařilo na k místu takový elektrický výkon dostat, ale budiž, to je technicky proveditelné. Problém je jinde - jde o samotných 7 megawatt, které zde teoreticky může z elektrické sítě odebírat nabíjení pouhých 18 aut současně.
Abychom si udělali představu o tom, jak moc elektřiny to je, se podívejme na výkony českých elektráren. Např. elektrárna Komořany, jedna z velkých tepelných elektráren v Ústeckém kraji, kterou jsem kdysi měl možnost navštívit, generuje maximální výkon 239 MW. Podobných či větších tepelných elektráren není v ČR ani dvacet a všechny dohromady generují maximálně 9 400 MW. A celý Temelín generuje 2 110 MW.
V kontextu těchto čísel je vidět, jak moc 7 MW odebíraných pořád relativně pomalým (ve srovnání s konvenčními auty, bavíme se o ekvivalent doplnění 31 litrů benzinu za 20 minut) dobíjením pouhých 18 aut je. Jde o 3 % veškerého výkonu Komořan, na dobíjení 18 aut. Kdyby se takto „rychle” (pořád jde o desítky minut) rozhodlo v ČR dobíjet svá elektroauta 27 tisíc lidí (což není nereálné při milionech aut, která tu jezdí), spotřebují veškerý výkon českých tepelných elektráren, který odpovídá skoro 5 Temelínům. K dispozici přitom není ani zlomek, něčím je také třeba obsluhovat domácnosti, továrny, obchody...
I kdyby se tedy nakrásně podařilo vynalézt akumulátory, které učiní elektrická auta dostupnými, všechna dostala možnost dobíjení oněmi pořád limitujícími 350 kW, vznikla infrastruktura, která je bude s to obsloužit (a ani jedno z toho se nezdá být v dohledné době reálné), pak pořád chybí elektřina, která je mohla „živit”. A i kdyby byla, pořád půjde o energii generující emise CO2 jinde. Jakkoli rychlé rozšíření elektrických aut je zkrátka nemožné a kdo tvrdí opak, přehlíží realitu.
Nová nabíjecí superstanice Porsche svými možnostmi dalece překonává i Superchargery Tesly. Pěkná věc, ovšem zároveň ukazující, jak nemožné je, aby elektromobily začalo v tuto chvíli používat jakkoli vysoké množství lidí
Zdroj: Porsche
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 6 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 12:58 - řidičBOB
- Politický koutek 11.21. 12:32 - M.Z.
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 11.19. 13:32 - Stepan