Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová nejlevnější Dacia bude úplně jiná. Dostane i neobvyklý nový motor Renaultu
8.1.2019 | Petr Prokopec
Dnes platí ze jedno z nejlevnějších aut na trhu, s nástupcem ale zamíří Dacia Sandero směrem, který automobilka dosud odmítala. A vsadí i na adekvátní techniku.
Již patnáct let brzy uplyne od chvíle, kdy se mezi živé vrátila značka Dacia. Její tehdejší prvotinou byl Logan, ten ovšem byl pouze počátečním stavebním kamenem enormního úspěchu, kterého automobilka za tu dobu dosáhla. Loni prodala již desetimiliontý vůz z novodobé éry, zároveň jsme se dočkali i výrazného rozšíření portfolia, v něm za bestseller aktuálně platí SUV jménem Duster.
My se však dnes zaměříme na Sandero, které má na svém kontě rovněž stěžejní úspěch - je nejžádanějším vozem mezi privátními zákazníky. Loni na to stačily celkové prodeje evropské necelých 200 tisíc exemplářů, což ve světle veškerých registrací nevypadá zase tak působivě. Nicméně se tím jen ukazuje, jak málo aut je dnes kupováno soukromníky a nakolik statistikami hýbou správci firemních vozových parků.
„Privátní zákazníci toužící po nových vozech si nemohou dovolit následovat trendy, jež jsou spojeny s fleetovým sektorem. Pokud se podíváte na vývoj za posledních 15 let, zjistíte, že auta narostla o 15 centimetrů, jsou o 160 kilo těžší, o 25 koní výkonnější a o 8 000 Eur dražší. Za 8 000 Eur si ovšem můžete koupit zcela nové Sandero. Máme tedy unikátní obchodní model v celém odvětví,“ osvětluje globální marketingový manažer značky Sylvain Coursimalt, jak se Dacia dostala na vrchol.
Sandero zkrátka zákazníky oslnilo nízkou cenou, kterou si mohlo dovolit nejen díky své jednoduchosti, ale také díky existenci mimo obvyklé třídy - je velké na malé auto, ale malé na vůz nižší střední třídy. Platilo to jak v případě první generace, datované k roku 2008, tak u té druhé, která se ukázala v roce 2012. Dalo by se tedy očekávat, že Dacia vstoupí do stejné řeky i potřetí, nicméně Rumuni nejspíše zastávají pravidlo „dvakrát a dost“. Novinku tedy čeká přesně ten vývoj, jenž Coursimalt popsal o pár řádku výše - bude větší i výkonnější.
Dacia letos opustí subkompaktní sektor a díky modulární platformě CMF-B, kterou používá třeba Renault Clio, zamíří mezi kompaktní vozy. Nová architektura přitom nepřinese pouze větší délku či rozvor a tedy více místa v kabině, ale také pozitivní posun v rámci bezpečnosti. Dočkat bychom se přitom měli hlavně autonomních brzd, které jsou vyžadovány Euro NCAP. Znamená to tedy, že příští Sandero bude cílit na pět hvězd.
V souladu s nárůstem rozměrů i navýšením hmotnosti lze čekat nové pohonné jednotky. Základ nabídky nejspíše již nebudou tvořit atmosférické motory, místo toho by měl dorazit nový přeplňovaný litrový čtyřválec (sic, tříválec to tentokrát nebude), který má produkovat 75 a 90 koní. Nad něj se poté vyšvihne jen o málo starší jedna-trojka. Tento motor s obecně neobvyklým objemem vyvinul mateřský Renault ve spolupráci s Daimlerem. Němci jej budou prodávat s výkonem až 163 koní, Dacia se má spokojit se základním provedením motoru a tedy s nějakými 115 koňmi.
Automobilka přitom nehodlá ukázat záda ani dieselovým motorům, ačkoliv zájem o ně napříč Evropou výrazně upadá. Zákazníci proto budou moci opětovně sáhnout po jedna-pětce, navíc uzpůsobené vstřikování roztoku močoviny AdBlue. Emise tedy bude Dacia, potažmo aliance Renault-Nissan, stále držet na uzdě. Je ovšem velmi pravděpodobné, že dieselová volba bude se Sanderem spojena naposledy, nástupce již dCi nedostane.
Nové technologie dorazí „zabalené“ v mnohem oblejší karoserii, která napomůže ve snižování emisí navzdory větším rozměrům i vyšší hmotnosti. Z toho důvodu ovšem Dacia má přidat na ozdobách ve stylu druhé generace Dusteru. To logicky ovlivní také cenu, základ by již měl být k mání za více než výše proklamovaných 8 000 Eur (cca 207 tisíc Kč), tedy v západní Evropě. Přesto by měla zůstat nejlevnějším modelem značky, neboť ostatní stihne stejný posun.
Momentálně je otázkou, zda na českém trhu bude nové Sandero k dispozici pod 200 tisíc korun, což je jistá psychologická hranice, ale dá se to očekávat. Stejně tak je zatím nejasné, kdy máme očekávat spřízněný Logan, jenž vše odstartoval. Jelikož však hatchback aktuálně sedan v rámci prodejů více než trojnásobně překonává, je očividné, který model má pro rumunskou automobilku prioritu a který se už jen „veze“.


Nová Dacia Sandero se ukázala na neoficiálních ilustracích ve standardním provedení i jako varianta Stepway, která sáhne po vyšší světlé výšce a ochranných plastech karoserie. Další pohledy můžete vidět na videu Auto Bildu níže
Vlastní ji bude i nový motor Renault se značně neobvyklým zdvihovým objemem 1,3 litru
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Nejprodávanější VW, který za 250 tisíc nabízí víc než Octavie, dostal úplně nový vzhled. Teď vypadá jako laciné čínské auto
před 44 minutamiÚplně nová auta zkrachovalého Fiskeru nechali stát opuštěná na kraji silnice, teď se prodávají v aukci za směšné peníze
před 2 hodinamiMohutný úpadek nizozemského automobilového parku předem ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
včeraČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva