Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Mazda MX-5 odhalena, je lehčí, kratší, nižší a širší
4.9.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa, živé foto) Čtvrtá generace kultovního roadsteru má na délku méně než 4 metry, hmotnost jen lehce přes tunu a 140 či 180 koní.
Dámy a pánové, konečně po dlouhých peripetiích můžeme přivítat novou Mazdu MX-5. Odhalena byla simultánně ve Španělsku, Japonsku a Severní Americe před výstavním debutem na pařížském autosalonu. Ve městě nad Seinou lze přitom očekávat pořádný příděl informací, hlavně technického rázu, neboť prozatím máme k dispozici ne zrovna košatý výčet. To samé ostatně platí o fotografiích, v tomto směru si ale můžeme pomoci těmi živými, které dopodrobna mapují jak exteriér, tak kabinu.
Naše představení můžeme začít rozměry, které počítají s délkou 3 915 mm, šířkou 1 730 mm, výškou 1 235 mm a rozvorem 2 315 mm. Ve srovnání s předchozí třetí generací je tak novinka o 105 mm kratší, o 10 mm širší, o 20 mm nižší a mezi nápravami nabízí o 15 mm méně prostoru. Souběžně s tím ovšem došlo také ke snížení hmotnosti o 100 kilogramů, základní verze osazené plátěnou střechou by tedy měly vážit lehce přes tunu.
Těchto úspor Mazda dosáhla především technologiemi zvanými SkyActiv, pod čímž si můžeme představit kupříkladu kapotu, víko zavazadelníku a přední blatníky vyrobené z hliníku. Mimo to ovšem do toho samého ranku spadá plátěná střecha z mnohem lehčího vodě odolného materiálu, zmínit pak můžeme taktéž pohonné jednotky. O těch se mnoho neví, dosahovat by ovšem měly 1,5litrového a dvoulitrového objemu.
V rámci výkonu se počítá s nějakými 140 a 180 koňmi, což oproti odcházejícímu modelu představuje nepatrnou výhodu. Je však otázkou, zda zrovna tato spekulace se v Paříži potvrdí. Pro ovladatelnost je ovšem mnohem podstatnější, že pohonné jednotky byly usazeny až za přední nápravu směrem blíže ke středu dvoumístného roadsteru. Počítat tedy máme s ideálním rozložením hmotnosti v poměru 50:50.
S pohonnými jednotkami bude standardně spřažen šestistupňový manuál, posléze ovšem máme očekávat také příchod automatu, stejně jako se časem objeví také verze osazená pevnými střešními panely. Mimo to navíc Mazda mluví o dalších derivátech, kdy jedním z nich by mohla být ostrá verze poháněná turbomotorem. Kromě toho zazněly rovněž řeči o dieselu, ty ale, jak doufáme, naplnění nedojdou.
Ze spekulativní roviny se můžeme vrátit zpět do reality a nahlédnout na podvozek, který používá dvojitých lichoběžníků vpředu a víceprvkové nápravy vzadu. Ve všech čtyřech rozích lze pak počítat s kotoučovými brzdami, zatímco hřebenové řízení doplňuje elektrický posilovač. Zmínit můžeme ještě standardně dodávaná 16palcová kola s pneumatikami o rozměru 195/50, tím však zmínky o exteriéru končí.
Přesunout se můžeme do kabiny, která dává v mnohém vzpomenout na Mazdu 3. Ani zde totiž nechybí „plovoucí“ displej ve středu palubní desky, kruhové ovladače na středové konzoli či kolébkové přepínače na multifunkčním volantu. Vylepšena přitom byla i samotná kvalita plastů, zatímco konzervativním příznivcům dozajista udělá radost přítomnost klasické ruční brzdy.
Pamětníci první generace Mazdy MX-5 pro změnu uvítají reproduktory integrované do hlavových opěrek, které vylepšují poslech hudby při jízdě se staženou střechou. Tu lze přitom „odháknout“ manuálně jednou rukou, v případě pevných střešních panelů lze pak opětovně počítat s automatikou. Té by přitom složení mohlo zabrat nějakých deset dvanáct sekund.
Tím ale máme zásobu informací vyčerpanou, přičemž na další si budeme muset počkat do zmiňované Paříže. Ještě větší trpělivostí se pak musí obrnit zájemci o koupi, neboť do prodeje novinka dorazí až někdy v prvním čtvrtletí příštího roku. Ceny základního modelu by se přitom měly pohybovat okolo 600 000 Kč.
Živé fotografie Mazdy MX-5 2015
Oficiální fotografie Mazdy MX-5 2015
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před hodinou - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 2 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 5 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1