Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí
8.7.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Mazda připravuje novou MX-5 a má přes sebou velké úkoly. Jedním z nich je rapidní snižování hmotnosti až pod úroveň první generace tohoto roadsteru.
Mazda MX-5 je již mnoho let etalonem v oblasti lehkých roadsterů, které si může koupit i obyčejný člověk bez konta se sedmimístnými zůstatky. Mazda připravuje novou MX-5, která by podle slov automobilky měla být lehčí než předchozí model a v tomto směru dokonce překonat i úplně první generaci tohoto modelu. Vydat se cestou snižování hmotnosti je v případě menších zábavných automobilů skutečnou nezbytností a Mazda si sama nastavila velmi ambiciózní cíl v podobě 800 kg bez provozních kapalin a řidiče. To je vskutku heroický úkol, neboť současná generace je na hmotnosti 1 075 kg, tedy o téměř 300 kg výše.
Nová MX-5 bude kompaktnější než současný model, což v tomto případě znamená, že bude užší a zmenšení dozná také část vozidla. Z hlediska designu bude odpovídat spíše dalšímu evolučnímu kroku, jako tomu ostatně bylo i v případě posledních třech generací. Celkově bude vyznění podobné designu představeného konceptu Shinari minulý rok na pařížském autosalonu.
Loňský koncept Shinari by měl být pro novou MX-5 velkou inspirací
Šasí nové Mazdy MX-5 bude kvůli nákladům velmi pravděpodobně vyrobeno z vysoko pevnostní ocele, ale využity budou některé speciality ve struktuře jako je dvojitá páteř rámu. Ta by měla zabránit většímu kroucení šasi, které je pro otevřené vozy kvůli absenci střechy typické. Některé z inovací budou natolik významné, že si je Mazda nechává patentovat.
Nový dvoumístný roadster Mazdy bude využívat pravděpodobně přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru, který nahradí současné atmosférické motory s objemem 1,8 a 2,0 litru. Zde spatřuji jediný omyl Mazdy, která chce turbodmychadlem zbytečně zabíjet odezvu na plyn, ale přeregulovaný trh si žádá své. Nový agregát by měl být velmi nejen úsporný, ale také výkonnější. Disponovat má novými technologiemi jako je variabilní fázování vačky nebo novým zpracováním mechanických dílů (písty apod.), které povede ke snížení tření. Uvedené technologie jsou zatím jen marketingovými proklamacemi, takže si zatím nelze dost dobře představit, jak celý tento kolotoč vylepšení bude ve výsledku fungovat, ale časem se jistě dozvíme více.
Také interiér Shinari má o nové MX-5 leccos napovídat
Velkým problémem k řešení je u tohoto malého vozidla nejen ochrana posádky v případě bočních a čelních nárazů, ale také ochrana chodců. Zde by měla pomoci pyrotechnická kapota, které se v případě čelního střetu okamžitě vystřelí svou horní část o několik centimetrů výše, aby zabránila kontaktu chodcovy hlavy s tvrdými součástmi automobilu. Tento princip není žádnou novinkou, ale u tak malého automobilu bude mít zřejmě premiéru.
Nová Mazda MX-5 bude souhrnem malých i velkých vylepšení, což dokladují také změny kosmetického charakteru, jako odstranění přihrádky před spolujezdcem ve prospěch jiných odkládacích prostor nebo uživatelský manuál na USB. Mazda šetří hmotnost také na magentech reproduktorů audio soustavy, kde hodlá nahradit těžké neodymiové magnety lehčími keramicko-feritovými jednotkami.
Jestli se Mazda u nové MX-5 zabývá takovými detaily, tak bere svůj úkol ohledně snižování hmotnosti opravdu vážně a my se můžeme dočkat opravdu zajímavého automobilu. Kdy? Prý na přelomu let 2012 a 2013.
Současná generace Mazdy MX-5 v části z mnoha svých speciálních edicí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Na které elektromobily je v zimě nejmenší spoleh? Některým klesá dojezd o polovinu, dobíjí se až o hodinu déle
18.12.2024 - Bugatti začalo nabízet speciální luxusní garáže pro svá auta, stylizace připomíná Batmanovu jeskyni
18.12.2024 - Stále aktuální vlajková loď VW v bazarech padla s cenami až na úroveň Octavie, přitom jde pořád o velký luxus s pořádnými motory
18.12.2024 - „Žebráme o vlastní smrt.” Automobilky v EU zdražují spalovací auta, aby prodaly víc elektromobilů. Vrátí se jim to úplně jinak, než doufají
19.12.2024 - Levná značka VW začala prodávat další nový model, za míň než za základní Fabii nabízí auto větší než Octavii
19.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva