Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Mazda 3 je venku. Je šik, to nejzajímavější ale prozatím postrádá
28.11.2018 | Petr Prokopec
Ano, tento vůz dokáže zaujmout už tím, jak vypadá, největší očekávání ale v jeho případě budí nový motor spalující benzin tak trochu jako naftu. O něm ale Mazda říká zatím jen velmi málo.
Losangeleský autosalon je v plném proudu, proto dnes přijde na přetřes hned několik zásadních automobilových premiér. Po návštěvě stánku Porsche, kde jsme se mohli seznámit s výsledkem práce nejlínějších automobilových designérů světa, nyní zamíříme k Mazdě. Ta se prezentuje čtvrtou generací modelu 3, která bude stejně jako dosluhující provedení k dispozici ve dvou karosářských variantách - jako sedan a hatchback. Obě verze jsou vyvedeny v nové interpretaci designového jazyka Kodo a jako takové jsou v naprostém kontrastu s novou 911, s předchůdci si je zkrátka nespletete.
Samotnému designu bychom za normálních okolností nevěnovali velký prostor, přeci jen názor na něj je ryze subjektivní. Nicméně Mazda nám nedává mnoho příležitostí k technickým odbočkám, neboť detaily své novinky zatím drží pod pokličkou. Víme pouze tolik, že pod kapotu stoprocentně zamíří revoluční motor SkyActiv-X, ten ale ve vozech vystavovaných v L.A. chybí.
S jakými parametry tedy přijde, můžeme prozatím pouze spekulovat. Z předchozích náznaků víme, že „diesel na benzin“ bude mít dvoulitrový objem a má produkovat 190 koní a 230 Nm točivého momentu, což rozhodně nejsou nezajímavá čísla. Mimo jiné za nimi stojí implementace kompresoru, kromě toho však jednotka SkyActiv-X počítá také s novým systémem M Hybrid. Ten je složen z elektromotoru a 24voltového elektrického okruhu, přičemž by měl „podpořit další úsporu paliva a zároveň umocnit řidičské potěšení i ohled vůči životnímu prostředí“.
Co přesně to znamená v praxi, bohužel nevíme. Nicméně v době, kdy elektromotor ještě nebyl na palubě, Mazda hovořila o 30procentní redukci spotřeby ve chvílích, kdy budete plynový pedál jen lechtat, a o 20procentní při aktivnější jízdě. Dá se tedy předpokládat, že nově budou pohonnou jednotku doprovázet ještě působivější data. Na jejich zveřejnění je ale třeba vyčkat, stejně jako na potvrzení výkonu či informace o jízdní dynamice.
Tajemno obestírá i zbytek palety pohonných jednotek, již budou tvořit benzínové čtyřválce o objemu 1,5, 2 a 2,5 l doplněné turbodieselem o objemu 1,8 l. Zatímco poslední agregát je zaměřen hlavně na Evropu, nejobjemnější motor zůstane pro změnu vyhrazen Americe. Otázkou je pohon všech kol, který Mazda rovněž bude nabízet pouze na některých trzích. Do Velké Británie například systém nezamíří, v Česku jej ale nejspíše uvítáme.
Zpod kapoty se přesuneme k podvozku, jenž užívá vzpěry MacPherson vpředu a torzní příčku vzadu. Podle Mazdy bylo zavěšení přepracováno tak, abyste se při zatáčení, akceleraci či brzdění cítili naprosto přirozeně a intuitivně, jako kdybyste měli v rukou hračku, kterou znáte již po léta. K tomu přispívá i překalibrované řízení, kde teleskopická tyč umožňuje dodatečných 10 milimetrů pohybu.
V rámci bezpečnostních systémů lze počítat s dnes již obvyklými asistenčními službami, jež může za příplatek doplnit technologie zvaná Cruising & Traffic Support. Jak asi očekáváte, nejde o nic jiného než o semi-autonomní řízení zaměřené na dopravní zácpy. Kromě toho pak dorazila infračervená kamera, která monitoruje únavu a pozornost řidiče a v případě potřeby jej vokálně varuje před nebezpečím.
To je ale po technologické stránce opravdu vše, vrátit se tak můžeme k designu, jenž vychází z loňského konceptu Vision Coupe. Povšimnout si tedy můžeme prominentní čelní masky či úzkých světlometů. Opravdovou pozornost si však zaslouží zadní sloupek hatchbacku, jenž bude rozhodně vyčnívat v davu. Mazda navíc umocnila sportovní vzezření střešním spoilerem, úzkými lampami či dvěma koncovkami výfuku.
Přesunout se můžeme do kabiny, která působí mnohem hodnotnějším dojmem než u předchůdce. Dáno je to tím, že Mazda chce být nově alternativou spíše pro prémiový segment. S vyšší kvalitou jsou tedy spojeny veškeré plasty, stejně jako dekory či čalounění, u kterého si budete moci samozřejmě připlatit i za pravou kůži. Volně stojící 8,8palcový centrální displej ale bude standardem.
Zmínit lze ještě vylepšení odhlučnění či přemístění reproduktorů audio systému, jež má řidiči zaručit excelentní poslech hudby. Zapracováno bylo rovněž na ergonomii sedadel, nahoru tedy měl zamířit i jízdní komfort, stejně jako opora těla. Tím nám ale informační pramen definitivně vysychá, pročež naše představení můžeme uzavřít zmínkou o jarním zahájení prodeje. Zda to bude s motorem SkyActiv-X nebo bez něj, ukáže teprve čas.
Galerie oficiálních fotografií a videí s novou Mazdou 3
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
před 11 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis