Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko

Je to asi to poslední, co bychom čekali, tuplem pak v momentě, kdy se sériová Iskra pořád ani nezačala prodávat. Přesto Rusové ukázali ostrou okruhovou verzi s objemnějším motorem či přepracovaným podvozkem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko

před 5 hodinami | Petr Prokopec

Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko

/

Foto: AvtoVAZ

Je to asi to poslední, co bychom čekali, tuplem pak v momentě, kdy se sériová Iskra pořád ani nezačala prodávat. Přesto Rusové ukázali ostrou okruhovou verzi s objemnějším motorem či přepracovaným podvozkem.

V loňském roce se ruský AvtoVAZ po dlouhé době pochlubil zcela novým modelem, který navíc nevznikl výměnou log u některého z čínských aut. Místo toho je Lada Iskra hlavně lokálním produktem, který stojí na upravené verzi platformy CMF-B LS někdejšího partnerského Renaultu. Blízko tak má třeba k Dacím Logan a Sandero, ostatně ještě před začátkem války na Ukrajině byla Francouzi plánována mnohem užší provázanost mezi Ladou a právě rumunskou automobilkou.

Iskra se přitom již před koncem loňského roku začala vyrábět, do showroomů se ovšem začne navážet až v nadcházejících týdnech. Než se tak stane, hodlají Rusové s velkou pompou představit závodní verzi. Její veřejný jízdní debut je naplánován na 25. ledna, tedy na tento víkend, první fotky a informace však již máme k dispozici. A není to pochmurné čtení, neboť 4,3metrový sedan se nedočkal pouze žluto-černého zbarvení odpovídajícího sponzorské firmě Rosněft.

Za největší novinkou musíme pod kapotu, kde již netrůní 1,6litrový atmosférický čtyřválec, nýbrž jedna-osma produkující 173 koní výkonu a 200 Nm točivého momentu, z čehož 150 Nm je k dispozici již od 2 500 otáček. To je poněkud neobvyklé, nicméně Iskra by měla závodit především na sněhu a ledu, proto je posunutí výkonové křivky směrem dolů logické. Rusové navíc u motoru nezvýšili pouze objem, ale zároveň zesílili hřídele a upravili i sací a výfukový trakt.

Pohonná jednotka spolupracuje se samosvorným diferenciálem a sekvenční převodovkou, která tak jako u výchozího provedení posílá veškerý výkon pouze na přední kola. Za těmi se i kvůli zamýšlenému využití skrývají vpředu standardní brzdy, vzadu ovšem došlo na příchod větších kotoučů z Lady Vesta. Mimo to dorazila hydraulická ruční brzda a pneumatiky Pirelli Sottozero s hřeby. Překalibrovány byly i tlumiče spárované s tužšími pružinami.

Sedan se dále dočkal odlehčené karoserie, její tvary se však vůči běžné Ladě Iskra až tak moc neliší - i proto, že při závodech ve spíše pomalejším tempu není zapotřebí výrazněji pracovat s aerodynamikou. Do vykuchaného interiéru se pak nastěhovala ochranná klec, stejně jako odlišný volant, displej nebo veškeré přepínače a ovládání. Zadní sedadla pak kvůli redukci hmotnosti dostala padáka, zatímco standardní přední nahradily závodní skořepiny.

Další data nejspíše AvtoVAZ vypustí během víkendu, pročež aktuálně jen dodáme, že Rusové zopakovali svou jedenáct let starou strategii. Když se totiž v roce 2014 poprvé objevila tehdy nová Vesta, také nejdříve zamířila na závody odehrávající se na sněhu, než byla nabídnuta zákazníkům v showroomech. Novinka je však menší a lehčí, zároveň však i výkonnější, očekávat u ní tak lze daleko působivější dynamiku.


Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko - 1 - Lada Iskra 2025 zavodni verze prvni foto 01Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko - 2 - Lada Iskra 2025 zavodni verze prvni foto 02Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko - 3 - Lada Iskra 2025 zavodni verze prvni foto 03
Nová Iskra se ukázala i v závodním provedení. To se po stránce vizuální od standardu liší hlavně barevnými polepy odkazujícími na sponzorskou firmu Rosněft, v rámci techniky tu ovšem máme především 1,8litrový motor produkující 173 koní. Foto: AvtoVAZ

Zdroj: AvtoVAZ

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše