Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová generace americké klasiky měla být jen elektromobil. Automobilka už teď ví, že to nepůjde, nabídne i šestiválec
30.8.2023 | Petr Prokopec
Přišlo nám neuvěřitelně naivní předurčit zrovna tohle auto k úplné elektrifikaci, neboť by šlo o extrémní mezigenerační posun. Výrobce tak později připustil, že nový Charger bude připraven vyfasovat i spalovací pohon, teď už má být ruka v rukávě.
Řada výrobců aut nám pomalu dennodenně překládá své vize skvělé elektrické budoucnosti. Ještě před dvěma třemi lety jim to spousta lidí baštila už proto, že věřila, že automobilky vědí, co dělají. Zkušenosti širší veřejnosti s elektromobily se navíc blížily nule a když už někdo nějaké získal, předpokládal, že sliby o poklesu cen a zlepšení použitelnosti takových aut budou naplněny. Jenže bateriový pohon i patnáct let po příchodu první Tesly zůstává pro většinu lidí ve stejné pozici - je příliš drahý, příliš nepoužitelný, má příliš nejasnou životnost. A stále více lidí jasně vidí, že posuny dosahované dalším vývojem jsou pouze dílčí, nikoli principiální.
Letošní rok tak můžeme považovat za stěžejní, neboť ve společnosti je jasně patrná zásadní změna nálady podpořená i současnými ekonomickými těžkostmi a jistou saturací trhu. První vlna nadšenců si svůj elektromobil již koupila, u lidí ochotných nechat se strhnout masivními dotacemi platí něco podobného. Před automobilkami tak již zůstává především zbytek klientely, který bude těžké opít rohlíkem. Nutný tak bude zásadní technický průlom. A pokud nenastane, nevyhnutelnou se stane zásadní změna v jejich směřování.
Po technické stránce se v nejbližších letech ničeho přelomového nedočkáme, a tak automobilky pozvolna začínají měnit své plány. Již u toho však nejsou superlativy vykřikované do všech médií, vše se děje v naprosté tichosti. Spoléhat se tak zatím musíme hlavně na zdroje ze zákulisí, které se aktuálně hojně věnují budoucnosti značky Dodge. Ta původně předpokládala, že spalovací motory pošle do důchodu na konci letošního roku, což od počátku nutilo soudné lidi ťukat si na čelo, neboť tu máme výrobce, který je proslulý svými osmiválcovými muscle cars. Elektromobil přitom v nabídce nemá jediný.
To vše se mělo změnit s příchodem nástupce klasického Chargeru, který byl předznamenán konceptem Charger Daytona SRT EV. Jenže ten zklamal už při představování. Dodge doufal, že názor zákazníků dokáže zvrátit a ještě v červenci loňského roku mluvčí značky trval na tom, že „Hemi usazený v této platformě, stejně jako platforma samotná, zmizí. Příští generace bude elektrická“. Před pár dny však Ford odhalil nový Mustang GTD, který disponuje osmiválcem naladěným na 800 koní. A to je jen začátek.
Pro Dodge nejspíše šlo o poslední kapku, automobilka tak podle všeho kromě elektrické verze onoho konceptu pracuje také na spalovací. Osazena by nicméně měla být třílitrovým šestiválcem twin-turbo, zmínky o odchodu osmiválce Hemi tak nakonec budou pravdivé. I když vše asi bude záviset na úspěchu vozu. Benzinový agregát by totiž měl produkovat „jen“ 510 koní, tedy méně než polovinu toho, co je vám dnes schopen dodat pod pravou nohu SRT Demon 170. Ten přitom stovku zvládá za 1,66 sekundy.
Vyšší výkon si značka chce schovat pro elektrické verze, nicméně pokud jich nebude prodávat dost, nejspíše můžeme očekávat další trhlinu v jejích dosavadních plánech. Nic jiného se ovšem nedalo očekávat. Ve chvíli, kdy totiž výrobci jdou na ruku spíše politikům a úřadům než zákazníkům, musí zkrátka počítat s tím, že lidé se k nim obrátí zády. A co vám pak zbude, než změnit směr? Jen politici a úředníci vaše prodejní čísla nikdy nespasí.
Koncept Charger Daytona SRT EV měl disponovat pouze bateriovým pohonem, ten však nakonec mají dostat jen některé varianty. Ostatní budou disponovat šestiválcem. Foto: Dodge
Zdroj: Mopar Insiders
Bleskovky
- Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
včera - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie včera 10:00
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
- MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha 21.12.2024
- MS-Supersport 2025: 7 značek - jedna žena, 1 Čech 20.12.2024
Nejčtenější články
- Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
24.11.2024 - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
24.11.2024 - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
24.11.2024 - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
24.11.2024 - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 12.22. 22:38 - Zajda
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.22. 19:31 - řidičBOB
- Onboard videa 12.22. 15:05 - brnenska.odchytova
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.22. 14:49 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.22. 14:47 - pavproch
- Chlubítko univerzální 12.22. 14:38 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.22. 13:40 - řidičBOB