Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová firma Renaultu na spalovací motory má prvního cizího zákazníka, s agregátem „od Koně” se ale Evropě vyhne
20.9.2024 | Petr Prokopec
Je to auto pro nás neznámé a zřejmě i nepodstatné značky, ale o to tu nejde. Spíš člověka zarazí, kolika různých forem může nabírat přístup Renaultu ke spalovacím motorům. Firma Horse Powertrain je totiž hlavně jeho dílo.
Brazilský automobilový trh rozhodně není malý, jen loni tam bylo prodáno 1,7 milionu nových vozů. Pokud k tomu přihodíme ještě náklaďáky či autobusy, jsme o dalších 500 tisíc kusů výš. Zisk z toho ovšem nemají až tak moc národní automobilky, v tomto ohledu prakticky není o čem mluvit. Místo toho si totiž publikum rozebraly hlavně General Motors, Hyundai, Mitsubishi, Renault či Volkswagen. Každá z těchto výrobců má v zemi svou továrnu, často pak produkující auta odpovídající místnímu vkusu, která jinde na světě nenajdete.
Na počátku letošního roku nicméně došlo na „velký třesk“. Podnikatel Flávio Figueiredo Assis se totiž již v roce 2022 rozhodl prodat svou společnost Lecard zabývající se administrativou stravenek a dalších zaměstnaneckých benefitů. A protože šlo o firmu s ročním obratem ve výši zhruba 23 miliard korun, nejspíš se jeho bankovní účet řádně rozrostl. Assis mu ale následně řádně pustil žilou, neboť přišel s automobilovým start-upem Lecar. Inspirací mu přitom měl být Elon Musk a jeho Tesla.
Není tak vlastně překvapivé, že při pohledu na firemní prvotinu zvanou 459 Híbrido se budete ptát, zda náhodou nejznámější výrobce elektrických aut nepřisel potichu s novinkou, kterou jte nezaznamenali. Ve srovnání s takovým Modelem Y je ale brazilský vůz relativní prcek, neboť na délku měří 4 350 milimetrů. Rozvor 2 700 mm je ale již úctyhodný a slibuje dostatek prostoru uvnitř. Nadmíru zajímavá je ovšem hmotnost, neboť vůz i přes použití hybridního pohonu váží jen 1 396 kg.
Důvod, proč se o tomto voze zmiňujeme, se skrývá právě pod kapotou. Lecar je totiž vůbec první cizí automobilkou, která se stala odběratelem pohonných jednotek společnosti Horse Powertrain. Za tou stojí Renault, Geely a Saudi Aramco, přičemž o samotné motory se postarali hlavně Francouzi. I ti svých plánech mluví o prodeji zhruba 15 milionů agregátů ročně, což zní skoro děsivě, je alt třeba dodat, že hlavními zákazníky jsou ti „vnitropodnikoví” - Dacia, Nissan, Mitsubishi, Volvo a další -, takže na dodávky firmám stojícím mimo toho až tak moc nezbude.
„Kůň“ bude Brazilcům dodávat přeplňovaný litrový tříválec HR10, jenž by měl zvládnout spalovat jak benzin, tak etanol. O roztáčení kol se ovšem starat nebude, místo toho má sloužit jako mobilní elektrárna. Zajímavé pak je, že zatímco Horse zmiňuje výkon 116 koní a točivý moment 200 Nm, Lecar uvádí, že jednotka by měla nabídnout 122 koní a 220 Nm. Ať tak či onak, elektřinou bude zásobovat baterie o kapacitě 18,4 kWh a elektromotor naladěný na 165 koní.
Spíše než na dynamiku se brazilská novinka má zaměřit na spotřebu a dojezd, který činí 1 000 km. Pouhou desetinu z toho ovšem Lecar zvládne čistě na elektřinu. Jak moc lze ale daná data brát vážně, hned tak nezjistíme - výroba má totiž odstartovat až v srpnu 2026, neboť letos se teprve má začít stavět továrna. Ta by měla mít roční kapacitu 120 tisíc aut, smlouva s dodavatelem motorů je ale zatím zjevně jen oťukávací - Horse má Brazilcům prodat zatím jen 12 tisíc jednotek.
„Pro nás jde o významný mezník, neboť pro každý trh chceme vyvinout specifické jednotky, což je ostatně naše strategie,“ uvedl k dohodě Patrice Haettel, šéf společnosti Horse. Jeho kolega Matias Giannini pak dodal, že kategorie dobíjecích hybridů se momentálně stává jednou z nejrychleji rostoucích na světě. Stejně jako je z Brazílie stále lukrativnější trh. Jak moc se na něm ale Lecar prosadí, je zatím ve hvězdách.
Lecar 459 Híbrido vypadá jako Tesla, je nicméně o poznání menší a není jen elektrický. Stát by měl od zhruba 610 tisíc korun. Foto: Lecar
Zdroj: Lecar, Horse Powertrain
Bleskovky
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
před 4 hodinami - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha 10:00
- MS-Supersport 2025: 7 značek - jedna žena, 1 Čech včera 15:00
- MS-SSP 300: 32 jezdců, 4 značky, 2 Češi včera 10:00
- BMW R 12 S: pocta ikoně včera 09:40
- MS Women - WorldWCR 2025 - 25 startujících žen 19.12.2024
Nejnovější články
- Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
před 2 hodinami - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
před 3 hodinami - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
před 5 hodinami - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
před 6 hodinami - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Škoda Auto obecně 12.21. 14:05 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.21. 10:39 - Truck Daškam
- Chlubítko univerzální 12.21. 09:54 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 12.20. 18:03 - Zajda
- BMW Divize 12.20. 16:39 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.20. 14:33 - Stepan
- Volkswagen obecne 12.20. 12:39 - řidičBOB
- Politický koutek 12.19. 15:07 - řidičBOB