Nová firma Renaultu na spalovací motory má prvního cizího zákazníka, s agregátem „od Koně” se ale Evropě vyhne

Je to auto pro nás neznámé a zřejmě i nepodstatné značky, ale o to tu nejde. Spíš člověka zarazí, kolika různých forem může nabírat přístup Renaultu ke spalovacím motorům. Firma Horse Powertrain je totiž hlavně jeho dílo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nová firma Renaultu na spalovací motory má prvního cizího zákazníka, s agregátem „od Koně” se ale Evropě vyhne

před 2 hodinami | Petr Prokopec

Nová firma Renaultu na spalovací motory má prvního cizího zákazníka, s agregátem „od Koně” se ale Evropě vyhne

/

Foto: Lecar/Horse Powertrain

Je to auto pro nás neznámé a zřejmě i nepodstatné značky, ale o to tu nejde. Spíš člověka zarazí, kolika různých forem může nabírat přístup Renaultu ke spalovacím motorům. Firma Horse Powertrain je totiž hlavně jeho dílo.

Brazilský automobilový trh rozhodně není malý, jen loni tam bylo prodáno 1,7 milionu nových vozů. Pokud k tomu přihodíme ještě náklaďáky či autobusy, jsme o dalších 500 tisíc kusů výš. Zisk z toho ovšem nemají až tak moc národní automobilky, v tomto ohledu prakticky není o čem mluvit. Místo toho si totiž publikum rozebraly hlavně General Motors, Hyundai, Mitsubishi, Renault či Volkswagen. Každá z těchto výrobců má v zemi svou továrnu, často pak produkující auta odpovídající místnímu vkusu, která jinde na světě nenajdete.

Na počátku letošního roku nicméně došlo na „velký třesk“. Podnikatel Flávio Figueiredo Assis se totiž již v roce 2022 rozhodl prodat svou společnost Lecard zabývající se administrativou stravenek a dalších zaměstnaneckých benefitů. A protože šlo o firmu s ročním obratem ve výši zhruba 23 miliard korun, nejspíš se jeho bankovní účet řádně rozrostl. Assis mu ale následně řádně pustil žilou, neboť přišel s automobilovým start-upem Lecar. Inspirací mu přitom měl být Elon Musk a jeho Tesla.

Není tak vlastně překvapivé, že při pohledu na firemní prvotinu zvanou 459 Híbrido se budete ptát, zda náhodou nejznámější výrobce elektrických aut nepřisel potichu s novinkou, kterou jte nezaznamenali. Ve srovnání s takovým Modelem Y je ale brazilský vůz relativní prcek, neboť na délku měří 4 350 milimetrů. Rozvor 2 700 mm je ale již úctyhodný a slibuje dostatek prostoru uvnitř. Nadmíru zajímavá je ovšem hmotnost, neboť vůz i přes použití hybridního pohonu váží jen 1 396 kg.

Důvod, proč se o tomto voze zmiňujeme, se skrývá právě pod kapotou. Lecar je totiž vůbec první cizí automobilkou, která se stala odběratelem pohonných jednotek společnosti Horse Powertrain. Za tou stojí Renault, Geely a Saudi Aramco, přičemž o samotné motory se postarali hlavně Francouzi. I ti svých plánech mluví o prodeji zhruba 15 milionů agregátů ročně, což zní skoro děsivě, je alt třeba dodat, že hlavními zákazníky jsou ti „vnitropodnikoví” - Dacia, Nissan, Mitsubishi, Volvo a další -, takže na dodávky firmám stojícím mimo toho až tak moc nezbude.

„Kůň“ bude Brazilcům dodávat přeplňovaný litrový tříválec HR10, jenž by měl zvládnout spalovat jak benzin, tak etanol. O roztáčení kol se ovšem starat nebude, místo toho má sloužit jako mobilní elektrárna. Zajímavé pak je, že zatímco Horse zmiňuje výkon 116 koní a točivý moment 200 Nm, Lecar uvádí, že jednotka by měla nabídnout 122 koní a 220 Nm. Ať tak či onak, elektřinou bude zásobovat baterie o kapacitě 18,4 kWh a elektromotor naladěný na 165 koní.

Spíše než na dynamiku se brazilská novinka má zaměřit na spotřebu a dojezd, který činí 1 000 km. Pouhou desetinu z toho ovšem Lecar zvládne čistě na elektřinu. Jak moc lze ale daná data brát vážně, hned tak nezjistíme - výroba má totiž odstartovat až v srpnu 2026, neboť letos se teprve má začít stavět továrna. Ta by měla mít roční kapacitu 120 tisíc aut, smlouva s dodavatelem motorů je ale zatím zjevně jen oťukávací - Horse má Brazilcům prodat zatím jen 12 tisíc jednotek.

„Pro nás jde o významný mezník, neboť pro každý trh chceme vyvinout specifické jednotky, což je ostatně naše strategie,“ uvedl k dohodě Patrice Haettel, šéf společnosti Horse. Jeho kolega Matias Giannini pak dodal, že kategorie dobíjecích hybridů se momentálně stává jednou z nejrychleji rostoucích na světě. Stejně jako je z Brazílie stále lukrativnější trh. Jak moc se na něm ale Lecar prosadí, je zatím ve hvězdách.


Nová firma Renaultu na spalovací motory má prvního cizího zákazníka, s agregátem „od Koně” se ale Evropě vyhne - 1 - Lecar 459 Hibrido 2024 prvni sada 01Nová firma Renaultu na spalovací motory má prvního cizího zákazníka, s agregátem „od Koně” se ale Evropě vyhne - 2 - Lecar 459 Hibrido 2024 prvni sada 02Nová firma Renaultu na spalovací motory má prvního cizího zákazníka, s agregátem „od Koně” se ale Evropě vyhne - 3 - Lecar 459 Hibrido 2024 prvni sada 03Nová firma Renaultu na spalovací motory má prvního cizího zákazníka, s agregátem „od Koně” se ale Evropě vyhne - 4 - Lecar 459 Hibrido 2024 prvni sada 04
Nová firma Renaultu na spalovací motory má prvního cizího zákazníka, s agregátem „od Koně” se ale Evropě vyhne - 5 - Lecar 459 Hibrido 2024 prvni sada 05Nová firma Renaultu na spalovací motory má prvního cizího zákazníka, s agregátem „od Koně” se ale Evropě vyhne - 6 - Lecar 459 Hibrido 2024 prvni sada 06Nová firma Renaultu na spalovací motory má prvního cizího zákazníka, s agregátem „od Koně” se ale Evropě vyhne - 7 - Lecar 459 Hibrido 2024 prvni sada 07Nová firma Renaultu na spalovací motory má prvního cizího zákazníka, s agregátem „od Koně” se ale Evropě vyhne - 8 - Lecar 459 Hibrido 2024 prvni sada 08
Lecar 459 Híbrido vypadá jako Tesla, je nicméně o poznání menší a není jen elektrický. Stát by měl od zhruba 610 tisíc korun. Foto: Lecar

Zdroj: Lecar, Horse Powertrain

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše