Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Corvette ZR1 šokuje jako hypersport pro chudé. Přepisuje pravidla výkonem 1 079 koní v pořád „normálním” autě
26.7.2024 | Petr Prokopec
Ptáte se, jak by vypadal automobilový svět, kdyby výrobci dál pracovali na cizelování spalovacích aut? Tohle je jedna z odpovědí. Dnes není problém stvořit extrémně výkonné, normálně využitelné a lehké auto s cenou pár milionů korun.
Z odhalení nového Chevroletu Corvette ZR1 je v úžasu je celý automobilový svět. Vědělo se, že tohle auto přijde a bylo jasné, že toho nenabídne málo. Američané se ale doslova utrhli ze řetězu a rozhodli se všem ukázat, že když chcete, můžete pořád posouvat svět aut o parník vpřed za pomocí odepisované spalovací techniky. Americká novinka totiž neslyšela nic o elektrifikaci, dokonce nemá k dispozici ani 48voltový okruh, nejsou tu žádné baterie umožňující bezemisní dojezd či superkondenzátory, prostě nic. Jen starý dobrý osmiválec, v jehož případě se značka rozhodla, že musí odpravit pomalu vše, nač narazí.
Spojení „starý dobrý“ berte jen jako obrazné, ve skutečnosti je agregát s označením LT7 zcela nový, byť má mnoho společného s jednotkou LT6, která pohání Corvette Z06. I nadále zde tedy máme 5,5litrový osmiválec s plochou hřídelí, novinkou jsou však u něj dvě turbodmychadla. Mimo to dorazila i nová hlava válců, optimalizováno bylo časování a zdvih válců a zvětšena byla palivová komora. Nechybí ani unikátní písty, ojnice či sekundární vstřikování paliva. Přepracována pak musela být i osmistupňová automatická převodovka, aby zvládla vysoký točivý moment.
Jak jsem totiž naznačil na úvod, nová ZR1 se chlubí čísly, která vážně berou dech. Výkonem 1 079 koní totiž překonává vše kromě vrcholné světové ligy čítající hrstku hypersportů. Veškerý zbytek se ale musí krčit v koutě, ať již jde o Ferrari 12cilindri, Lamborghini Revuelto, Pagani Huayra, McLaren 750S, Mercedes-AMG One či Bugatti Veyron. Točivým momentem 1 121 Nm pak Corvette dokonce i válcuje obrovité americké pick-upy osazené ještě obrovitějšími diesely jako je třeba Ram 2500. Oproti nim se ovšem Chevroletu povedlo udržet hmotnost na uzdě.
Automobilka uvedla, že kupé váží 1 665 kg a roadster 1 705 kg. Jde sice o „suchá čísla“, a tak s veškerými náplněmi budou obě ještě o pár desítek kilo těžší, ovšem v dnešní době i něčemu takovému je třeba aplaudovat. O to zvědavější ostatně jsem na data týkající se dynamiky, neboť Chevrolet prozatím pouze zmínil, že maximálka přesáhne 350 km/h. V rámci čtvrtmíle bychom pak měli očekávat čas pod 9,7 sekundy.
Automobilka se nicméně teprve chystá k finálním testům. Protože ale při nich velmi záleží na tom, aby vzduch obtékal okolo karoserie i skrze ni tak, jak má, bylo třeba sundat veškeré maskování. Proto se premiéra odehrála již nyní, jakkoli výroba a prodej odstartují až v příštím roce. Cena zatím zveřejněna nebyla, velmi pravděpodobně však odstartuje pod 200 tisíci dolary (cca 4,69 milionu korun). To je v kombinaci s daným výkonem neskutečná láce, která povede k velkému zájmu - i proto Chevrolet oznámil, že výrobu nebude nijak omezovat.
Američané ostatně nejsou jen toho názoru, že chtějí prodat „tolik kusů ZR1, kolik si jich trh bude přát“. Stávající novinku totiž berou jako odrazový můstek k ještě vyšším metám. Značka totiž již nějaký ten pátek pracuje na variantě Zora, která by měla využit dvakrát přeplňovaný osmiválec novinky. Ten nicméně spojí s elektromotorem a bateriemi z verze E-Ray. Čekat tak sice můžeme navýšení hmotnosti, ovšem zároveň by se Corvette měla dočkat zhruba 1 250 koní, z nichž část zamíří na přední kola a u nichž nebude tak výrazná turbo-prodleva.
Zora by se tak mohla zařadit mezi tu vůbec nejvyšší světovou ligu, na její odhalení si ale ještě budeme muset počkat. Nyní se tak vrátíme k ZR1, jenž se dále dočkala karbonových brzd s kotouči o průměru 400 milimetrů vpředu a 390 mm vzadu. Klientela přitom kromě standardního provedení bude moci sáhnout po paketu ZTK, který má z novinky udělat nikoli hvězdu STK, ale závodních okruhů. Podvozek Magnetic Ride je totiž v tomto případě tužší, obutí Michelin Pilot Sport 4S se mění na semi-slicky Pilot Sport Cup 2R a vzadu lze počítat s masivním zadním křídlem.
Chevrolet nicméně bude nabízet také paket Carbon Aero, který počítá s veškerými aerodynamickými změnami z ZTK, nicméně je páruje se standardním podvozkem a obutím. Agresivnější bodykit má přitom navýšit přítlak v nejvyšší rychlosti na více než 544 kg. U kupé je pak navíc možné počítat s děleným zadním oknem, byť centrální karbonová lišta vylepšující odvětrávání motorového prostoru je již součástí standardního balení. To se týká i průduchu v čelní kapotě, skrze který odtéká vzduch směřující zepředu k mezichladiči.
K interiéru pak už jen dodáme pár slov, ostatně oproti výchozím verzím se příliš nezměnil. Novinkou jsou jen loga ZR1 či ukazatel plnícího tlaku turbodmychadel. Sportovní sedadla pak nejspíše budou specifická pro tento model, který se zároveň dočká i většího množství karbonových dekorů. Tím ale jeho výjimečnost uvnitř skončí, v případě přístrojového štítu lze totiž počítat s 12palcovým digitálním displejem, zatímco multimédia doplní 8palcová obrazovka jako u výchozí třikrát levnější Corvette C8.
Corvette ZR1 lze vyšňořit paketem ZTK, který přihazuje lepivější pneumatiky či monstrózní zadní křídlo. Ovšem již ve standardu novinka bere dech, a to zejména svým výkonem, který poprvé v historii překonává metu tisíce koní. Zapotřebí k tomu přitom nebyla žádná forma elektrifikace, vše obstarává starý dobrý spalovací osmiválec. Foto: Chevrolet
Zdroj: Chevrolet
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před hodinou - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Průběžně na čele stále Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Po 2 hodinách vede Alex Marquez 19.11.2024
- První testy MotoGP 2025 19.11.2024
- MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice 18.11.2024
Nejnovější články
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před hodinou - Potvrzeno: Nejnovější Mercedes skutečně dostal motory z Číny, žádné jiné. A další novinky na tom budou stejně
před 3 hodinami - Ford v Evropě propustí 14 procent všech zaměstnanců, sázka na mrtvého koně se mu vrací i s úroky
před 4 hodinami - VW se rozhodl nasadit elektrický pohon skutečně pro všechno a všude, jeho poslední novinka zvedá obočí
včera - Už z továrny drsné BMW M2 dostalo vzhled ministra války. Jenže nepřehání, se 728 koňmi si dá supersporty k svačině
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 09:31 - řidičBOB
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Politický koutek 11.21. 07:31 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 11.19. 13:32 - Stepan