Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nizozemské firmy se začínají odklánět od elektromobilů. Zjistily, že se jim přes všechny umělé výhody nevyplatí
5.3.2024 | Petr Prokopec
Stále více firem na konci dlouhodobých pronájmů elektrických aut nahrazuje tyto vozy alternativami s benzinovými motory. To je zpráva od nizozemské asociace leasingovek. S ohledem na míru zvýhodnění elektromobilů a znevýhodnění čehokoli jiného je to zarážející.
Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají, říká se. Platí to i v případě elektromobilů, které se politici rozhodli uměle zvýhodnit na všech možných frontách a současně nezřídka i znevýhodnit jejich spalovací alternativy. Nejviditelnější byly a jsou přímé dotace na koupi, ještě mocnějším, i když ne až tak viditelným nástrojem jsou ale machinace s daňovým systémem. Stačí hodit firmám vějičku v podobě rychlých či jinak nadstandardních odpisů elektromobilů a už se pro takové vozy ženou, i když je vlastně nechtějí - peníze zaplacené na daních jsou peníze nevratně hozené do kanálu a možnost se takovému výdaji vyhnout je pro firmy velmi lákavé.
Pokud se navíc v nějaké zemi platí i další daně spojené s emisemi CO2, ať už registrační či provozní, mohou být taková lákadla jen větší. Tento stav panuje v Nizozemsku, tedy v jednom z elektrických rájů, kde za relativně vysokými prodeji (okolo 1/3 trhu) elektrických aut stojí mimo jiné oproštění elektromobilů od části registrační daně z osobních automobilů (BPM), tak celé silniční daně (MRB). V součtu jde o tak obrovské peníze, že se vůbec divíme, že někdo ještě spalovací auta kupuje, natož že jde o víc jak dvě třetiny lidí. Tyto daně se totiž týkají i soukromých osob a ve výsledku znamenají, že takovou Škodu Enyaq koupíte téměř za stejnou cenu základní Superb 1,5 TSI.
Jak jsme ale uvedli, ptáčkovi se zpívá jen při jeho lapání, a tak i Nizozemsku na rozličné velkorysosti dochází peníze. V případě silniční daně je ostatně dost nenažrané, u běžného benzinového Volkswagenu Golf majitelé platí na MRB zhruba 100 Eur (cca 2 550 Kč), tedy přes 30 tisíc za rok, to je dost peněz. U elektromobilů to byla a je stále nula. Politici ale rozhodli, že s rokem 2026 toto zvýhodnění skončí a poté vládní kosa dopadne na majitele elektromobilů s pořádnou razancí, neboť výše poplatku se vypočítává mimo jiné na základě hmotnosti. S bateriovým pohonem je přitom vždy spojeno nemalé množství kil, většinou se jedná o víc než 2 tuny.
I tato vidina jistě hraje svou roli v tom, že firmy o elektrické vozy přestávají stát. Díly viny ale dlí také ve zklamání z dosavadních nákupů, kdy provozovatelé sice ušetřili na daních všeho druhu, ale pokles hodnoty elektromobilů je tak ohromný, že se jim jejich pořízení stejně nemuselo vyplatit. Přidejte si k tomu chystané zavedení MRB, které se dotkne i nových tříletých kontraktů, a touha po elektromobilitě je ta tam.
Informuje o tom nizozemská asociace leasingových společností (VNA), podle níž ještě v první polovině loňského roku mělo elektrický pohon hned 32 procent všech aut, které byly pořizovány formou dlouhodobého pronájmu (u nás operativní leasing). V té druhé se nicméně jednalo už jen o 24 procent, existující elektrická auta jsou tak stále častěji nahrazována auty se spalovacími motory. Další vývoj má přinést jen zhoršení, a to nejen kvůli správců vozových parků - jak jsme již uvedli, (staro)nové zdanění se týká i soukromých osob.
Nic jiného ale opravdu nešlo čekat, neboť přirozený zájem o elektromobilitu je kvůli vysokým cenám, mizerné použitelnosti a krátké životnosti takových aut dlouhodobě omezený. Většina růstu prodejů posledních let byla zajištěna politickými deformacemi trhu. Jenže ta z podstaty není dlouhodobě ekonomicky neudržitelná a realita dříve nebo později vyjde najevo. V Nizozemsku očividně pomalu vychází najevo už teď.



Enyaq je v Nizozemsku pátým nejprodávanějším elektromobilem, jen za loňský rok má české SUV na kontě 4 715 registrací. Z velké části za nimi ovšem stojí výhody, které nebudou trvat věčně. A prodejích přes operativní leasing je to znát už teď. Foto: Škoda Auto
Zdroj: VNA
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 10 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
včeraTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
včeraČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva