Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan zastavil prodej svého klíčového elektromobilu, důvod ukazuje smutnou realitu dnešního světa aut
3.9.2022 | Petr Prokopec
Japonská automobilka nemá problém s výrobou ani s dodávkami dílů, netrápí ji sankce ani cokoli podobného. Jen po všech manipulacích s trhem, které elektromobily provází, se už vůbec není schopna dopočítat toho, za kolik auto rozumně prodávat.
Na počátku letošního roku prošel Nissan Leaf lehčím faceliftem. Po technické stránce se ovšem nic nezměnilo, japonská automobilka pouze omladila vzhled. Dopředu i dozadu se tak nastěhovalo nové firemní logo, stejně jako dorazila 16- a 17palcová kola v odlišném designu. Kromě toho lze zmínit ještě příchod nových barev, přičemž zákazníci si mohou vybrat mezi monotónním či dvoubarevným provedením. To je vše.
Nissan jistě doufal, že tyto změny udrží Leaf v hledáčku potenciální klientely až do roku 2025, kdy má dorazit nástupce. Zákazníci nicméně momentálně mají smůlu, neboť automobilka oznámila, že počínaje 1. zářím přestala přijímat jakékoli objednávky na tento vůz. Důvodem ovšem není fakt, že by tovární kapacity byly nedostačující. Místo toho za vším stojí globální vývoj z posledních měsíců, zejména pak zdražování prakticky veškerých vstupů.
S něčím takovým se musí potýkat všichni výrobci všech aut, Nissan nevyjímaje. Přesto jsme dosud neslyšeli o tom, že by nějaká firma místo úpravy ceníku prostě zastavila prodej netušíc, za kolik ten či onen vůz prodávat. Účetní japonské automobilky musí už delší čas marně žhavit kalkulačky, neboť evidentně nikdo v Nissanu neví, na jaké peníze vlastně výroba jednoho exempláře vychází. U konvenčních aut nemyslitelné, u elektromobilů, jejichž vývoj, výroba i prodej ovlivňuje nekonečné množství dotací a dalších forem přerozdělování, zjevně realita.
Problémem je, že elektromobily jsou pro výrobce obvykle přímo ztrátové, jejich prodejní ceny tedy zdaleka nepokrývají náklady a vyplatí se je vyrábět jen jako náhradu placení emisních odpustků EU a dalším podobným institucím, mohlo by se stát, že značka bude na voze prodělávat více, než s čím původně počítala. Proto je potřeba upravit cenovou hladinu, která bude zohledňovat současné ceny vzácných kovů apod.
Takový úkol je zjevně tak náročný, že nikdo ani není schopen v rozumném časovém horizontu říci, za kolik má smysl auto prodávat. A tak Nissan neumí ani odpovědět na to, jak dlouhou budou objednávky pozastaveny. Jisté je jen to, co zmiňujeme už roky - z cen elektromobilů se přes jejich výši totálně vytratila vazba na jakoukoli ekonomickou realitu jejich výroby. Chování japonské automobilky to jen smutně potvrzuje.
Nissan Leaf momentálně nelze objednat, protože automobilka vůbec netuší, za kolik ho prodávat. Je to smutný obraz reality současného automobilového světa. Foto: Nissan
Zdroj: Nissan
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
před 10 hodinami - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
včera - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
včera - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva