Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan spadl do miliardové ztráty a přepíná se do „nouzového” režimu. Ruší pětinu výroby, propustí 9 tisíc lidí, šéf si sebral polovinu platu
9.11.2024 | Petr Prokopec
Tohle není dobré, je to ale nakonec jen nevyhnutelný cíl cesty, na kterou se automobilka před pár roky dobrovolně vydala. Ignorace technické reality i preferencí zákazníků se nemůže dlouhodobě vyplatit nikdy nikomu. A Nissan nemůže být výjimkou.
Automobilová branže se začíná otřásat pod tíhou své léta trvající zabedněnosti a ignorací mnohokrát skloňovaných hrozeb. Stačí se ostatně podívat jen na zprávy z posledních dnů a člověk nemůže nabýt pocitu, že se věci vyvíjí správným směrem. Takovému Audi klesl zisk o 91 procent, BMW pak o osmdesát a neochvějnou baštou pohody už není ani Ferrari. Děje se tak hlavně kvůli špatným strategickým rozhodnutím automobilek, které si vybírají svou daň různými způsoby, aktuálně je to nejpatrnější v Číně. Ani zdejší situace ale není dobrá a také vyhlídky jsou chmurné.
A pohoda nepanuje ani v zemi vycházejícího slunce, odkud těžkosti hlásí Nissan. Japonská automobilka slovy svého šéfa Makoto Uchidy přechází do „nouzového režimu”, což jsou poměrně silná slova. Ale odpovídají nutnosti propustit 9 tisíc lidí, zrušit podstatnou část výroby a prodat kus podílu v Mitsubishi. Kromě toho si Uchida a s ním další vedoucí manažeři odhlasovali snížení svých platů. Situace je tedy skutečně vážná, ostatně oněch 9 000 pracovních míst představuje 6,7 procenta všech pracovních pozic ve společnosti.
Nissan doufá, že řada lidí odejde dobrovolně výměnou za odstupné, nicméně i tak jsou hromadné výpovědi, ke kterým dojde na všech možných pozicích, nevyhnutelné. V případě výroby dojde na snížení kapacity o 20 procent, jakkoli automobilka i nadále setrvá u plánu představit v nejbližších letech 30 zcela nových nebo modernizovaných modelů. Nicméně zatímco původně je Nissan měl sekat jako Baťa cvičky, mnohé z nich nyní budou odloženy a dorazí se zpožděním.
Toto rozhodnutí přichází jako reakce na ekonomické výsledky za třetí letošní kvartál. Zatímco loni ve stejném období Nissan vykázal zisk 191 miliard yenů (cca 29,34 mld. Kč), letos šlo pro změnu o ztrátu ve výši 9,3 mld. JPY (asi 1,43 mld. Kč). Automobilka navíc uvedla, že do konce roku by měla mít na kontě jen 3,4 milionu registrací, tedy o 300 tisíc a 8 procent míň, než původně počítala. „Nemáme jinou možnost než naše plány pozměnit,“ uvedl k tomu Uchida s tím, že stále počítá s budoucím růstem.
Klíčové v tomto ohledu mají být Spojené státy, kde roste hlad po hybridních vozech. Zrovna v této části trhu ovšem Nissan selhává, proto se na ni s oněmi novinkami zaměří. Mimo to má dojít ke zkrácení času na vývoj aut na pouhých 30 měsíců, což má navýšit flexibilitu. Japonci tak v podstatě najedou na taktiku Číňanů, kteří své vozy inovují pomalu každý rok. Dochází k tomu však jen v případě karoserie a vnitřní výbavy, po technické stránce se nemění pomalu nic.
Uchidovi lze přičíst k dobru, že již od tohoto měsíce bude brát jen polovinu svého někdejšího platu, což je krok, k jakému se šéfové ostatních churavějících automobilek obvykle nesnižují, po finanční stránce je to ale samozřejmě nic neřešící gesto. I tak je sympatické: „Životy 130 tisíc zaměstnanců Nissanu a jejich rodin leží na mých ramenou. Cítím proto velkou odpovědnost,“ dodal k tomu Uchida. Sympatické, ale... možná by bylo lepší firmu lépe řídit za domluvenou odměnu.
Makoto Uchida oznámil řadu kroků, které mají zlepšit situaci japonské automobilky. Ta totiž letos ve třetím kvartálu vykázala ztrátu 1,43 miliardy korun, zatímco loni ve stejné době měla na kontě nemalý zisk. Foto: Nissan
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
včera - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
20.1.2025 - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nejrychlejším dnes v Jerezu Öttl, 3. Ondřej Vostatek včera 19:23
- Vostatek testuje Ducati v Jerezu včera 11:37
- Vespa 946 Snake: edice oslavující rok Hada 20.1.2025
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje 19.1.2025
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
Nejčtenější články
- Spalovací a elektrická auta budou brzy stát stejně, říká Bloomberg. Pokud se to ale skutečně stane, pak jen jednou cestou
22.12.2024 - Někdo hned po koupi schoval jeden z posledních skutečných nových Trabantů, dnes je k mání za obrovské peníze
22.12.2024 - Automobilový průmysl zažívá „éru arogance”, je to další smutný dopad plíživého návratu centrálního plánování
23.12.2024 - Poslední budíček pro Evropu? Čínský gigant odmítá skončit se spalovacími auty, bez jejich prodeje by nic nevydělal
23.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva