Nissan po vyhazovu šéfa padá ke dnu, je nucen rozprodávat i rodinné stříbro

Automobilka zjevně podcenila význam svého dlouholetého šéfa a po jeho odejití míří ke dnu tak rychle, že už nyní vidí spásu v prodeji části cenných aktiv.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nissan po vyhazovu šéfa padá ke dnu, je nucen rozprodávat i rodinné stříbro

22.9.2019 | Petr Prokopec

Nissan po vyhazovu šéfa padá ke dnu, je nucen rozprodávat i rodinné stříbro

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilka zjevně podcenila význam svého dlouholetého šéfa a po jeho odejití míří ke dnu tak rychle, že už nyní vidí spásu v prodeji části cenných aktiv.

Nissan na tom v současné době není vůbec dobře. Japonská automobilka si sice utahuje z frankfurtského autosalonu, tím však víceméně vyčerpala veškerý optimismus, který měla k dispozici. Nyní se tak může zahalit už jen do černého hávu, který naprosto věrně vystihuje problémy, jakým značka čelí. Za první letošní půlrok prodala 2 627 672 vozů, což nezní jako málo, jenže je to o 7,9 procenta méně než za stejné období loňského roku.

Tento pokles je docela dramatický, navíc nastává za rozšafné slevové politiky. Právě ta byla mimo jiné trnem v oku bývalému šéfovi aliance Renault-Nissan Carlosi Ghosnovi, japonský management byl ale opačného názoru. Postavil se tedy za svého ředitele Hiroto Saikawu a sehrál také nemalou roli v Ghosnově pádu a zadržení policií. Nyní se však ukazuje, že tím si Japonci jen uškodili, Ghosnův talent držet firmu nad vodou i v těžkých časech evidentně nikdo z vedení nemá.

Automobilka už v červenci oznámila pád prodejů, obratu, a co je nejhorší, o neskutečných 99,9 procenta byl zredukován také zisk. Nissan tak klesá zpátky ke dnu, tentokrát se však již nebude moci obrátit na Ghosna, aby mu napomohl v obratu. A mimo je nakonec i Saikawa, který naopak firmu ke dnu dovedl. V jeho případě se naplnilo přísloví „Kdo jinému jámu kopá, sám do ni padá“. Šéf značky totiž musel rezignovat, neboť podezřelé výplaty byly zjištěny i v jeho případě.

O nástupci zatím nebylo rozhodnuto, Japonci však musí jednat rychle, neboť jejich loď se potápí opravdu razantním tempem. Třeba květnové, červnové a červencové prodeje v Evropě byly na pouhých dvou třetinách loňských čísel. Značka proto chystá razantní škrty, propouštět se budou tisíce zaměstnanců a dokonce došlo již i na uzavírání některých továren. Tyto kroky ale nejsou dostačující, navíc Nissanu dochází hotovost.

Do hry proto přichází odnož Nissan Trading, která se zabývá druhouvýrobou v oblasti náhradních dílů a surovin. Ohodnocena byla na jednu miliardu dolarů (cca 23,43 mld. Kč), přičemž Japonci ji nyní hodlají prodat. Automobilka přitom již obdržela několik nabídek, jak od firem, tak od soukromníků. Rozhodnout by se přitom měla do října, víceméně má tedy čas už jen pár dnů. To jen dokládá, jak moc jí aktuálně teče do bot a jak je jakýkoliv přísun peněz vítaný.

Je přitom třeba dodat, že Japonci do značné míry prodávají rodinné stříbro. Pobočka Nissan Trading byla totiž založena v roce 1978 a loni dosáhla obratu ve výši 6 miliard dolarů (140,58 mld. Kč). Operuje přitom v Jižní Koreji, Mexiku, Indii, Velké Británii, Číně a Spojených státech, přičemž 37 procent jejího obratu pochází z prodeje náhradních dílů a 47 procent ze surovin. Je tedy zjevné, že na problémech Japonců někdo slušně vydělá.


Nissan po vyhazovu šéfa padá ke dnu, je nucen rozprodávat i rodinné stříbro - 1 - Nissan Trading 2019 oznameni o prodeji 01Nissan po vyhazovu šéfa padá ke dnu, je nucen rozprodávat i rodinné stříbro - 2 - Nissan Trading 2019 oznameni o prodeji 02Nissan po vyhazovu šéfa padá ke dnu, je nucen rozprodávat i rodinné stříbro - 3 - Nissan Trading 2019 oznameni o prodeji 03
Nissan odstartoval rozprodej svých aktiv, nic jiného automobilce ani nezbývá

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.