Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km
21.11.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Modernizace elektromobilu napomohla také zvětšení zavazadelníku, s novou základní verzí přichází i nižší cena. Ani to ale zřejmě úspěch modelu nezaručí.
Ještě včera to vypadalo, že Nissan by konečně mohl uznat, že elektrický Leaf je při dnešních možnostech akumulátorů prostě ránou vedle a ušetřit jej dalšího trápení. Ve svém druhém prodejním roce totiž oslovil méně zákazníků než v tom premiérovém, prognózy značky nenaplnilo ani jedno období a i absolutní čísla jsou navzdory ohromným dotacím z peněz nás všech mizerná. Pokud k tomu přičteme celosvětový nezájem o elektromobily, který se i přes intervence francouzské vlády projevil odstávkou výroby Peugeotu iOn a Citroënu C-Zero, pak by se vyřazení modelu z nabídky zdálo být logické. Přičemž by samozřejmě nemuselo jít o naprostý konec Nissanu Leaf. Značka by prostě jen v tichosti pracovala na jeho evoluci a veřejnosti by představila až finální výsledek, který by byl za babku, nabídnul by smysluplnou praktičnost i jízdní vlastnosti a na jeden zátah by pokořil polovinu Evropy. S ohledem na dostupné technologie bychom se ale podobného avíza dočkali někdy v roce 2050. Pokud vůbec.
Tak dlouho ale Nissan očividně čekat nechce. Proto již příští rok v březnu dorazí do showroomů značky faceliftovaná verze Leafu, která byla přepracována ve všech ohledech. Zvenčí se tyto změny omezují jen na jinak stylizovaná šestnácti či sedmnáctipalcová litá kola, nové diodové světlomety a mlhovky či přidání tří nových barev. Daleko více se toho ovšem dělo pod povrchem.
Leaf nově používá elektromotor propojený s převodníkem napětí a konvertorem elektrické energie, díky čemuž mohla být o 30 % snížena jeho velikost a o 10 % jeho hmotnost. Navíc obsahuje o 40 % méně dysprosia, čímž je šetrnější vůči životnímu prostředí již v zárodku výroby. Společně s inovovaným paketem baterií tak hmotnost vozu hnacího ústrojí poklesla o 80 kg.
Kromě toho se dobíjecí modul přestěhoval ze zádě na příď, což napomohlo zvětšení zavazadlového prostoru na 370 litrů. Vylepšeno bylo rovněž regenerativní brzdění, zatímco klimatizace při ohřevu kabiny, sedadel a volantu odebírá méně energie. Teoretický dojezd tak narostl na 228 km, při nezměněné kapacitě akumulátorů 24 kWh je to ale docela troufalé číslo. Však se jedná o ekvivalent cca 9,3 litrů benzinu a to bude na 228 km jízdy stačit jen s extrémně lehkou nohou. Ostatně, jak „daleko” dojede v čistě elektrickém režimu Opel Ampera se 16 kWh opačném extrému se můžete podívat sami. Běžná realita bude někde uprostřed. Udávaná doba nabíjení z běžné zásuvky zůstává na 8 hodinách.
I přes veškeré modernizace se Nissanu povedlo snížit výchozí cenu. Důvodem je ale představení základní výbavy S, která dělá společnost modelů G a X. V jejím rámci totiž Leaf přišel o luxusní vymoženosti typu navigace, stát tak bude 3 349 500 JPY (cca 800 000 Kč). Na v podstatě obyčejný kompakt s mizerným dojezdem a osmihodinovým tankováním pořád dost vysoká částka.
Japonská značka ovšem počítá s tím, že v březnu, kdy má být zahájen prodej, bude částka vyžadovaná dealery ještě nižší. Do toho samozřejmě promluví různé vládní garnitury, které ve Francii dotují nákup elektromobilů částkou 7 000 EUR (175 000 Kč), ve Velké Británii je to pak 5 000 GBP (145 000 Kč). Jenže Nissan by rád snížil i skutečné výrobní náklady, čehož by mě dosáhnout rozšířením výroby. Pro Evropu se tak Leaf bude vyrábět v továrně značky v britském Sunderlandu, zatímco Spojené státy mají těžit z továrny Smyrna v Tennessee. Jak jsme ovšem včera zmiňovali, oficiální prezentace v této lokaci byla zrušena.
Je tedy možné, že Američané nakonec budou muset Leaf nadále dovážet. Tedy, pokud jej budou chtít. Což je stav závislý na mnoha faktorech. Pokud však za elektromobil budou muset zaplatit více než za Ford F-150, pak má Nissan smůlu.
Navzdory, či dost možná právě kvůli nevýrazným prodejům byl Nissan Leaf podroben výrazné modernizaci. Ta navýšila dojezd na 228 km a objem zavazadlového prostoru na 370 litrů, zatímco hmotnost poklesla o 80 kg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před hodinou - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 3 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 5 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva