Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km

Modernizace elektromobilu napomohla také zvětšení zavazadelníku, s novou základní verzí přichází i nižší cena. Ani to ale zřejmě úspěch modelu nezaručí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km

21.11.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Modernizace elektromobilu napomohla také zvětšení zavazadelníku, s novou základní verzí přichází i nižší cena. Ani to ale zřejmě úspěch modelu nezaručí.

Ještě včera to vypadalo, že Nissan by konečně mohl uznat, že elektrický Leaf je při dnešních možnostech akumulátorů prostě ránou vedle a ušetřit jej dalšího trápení. Ve svém druhém prodejním roce totiž oslovil méně zákazníků než v tom premiérovém, prognózy značky nenaplnilo ani jedno období a i absolutní čísla jsou navzdory ohromným dotacím z peněz nás všech mizerná. Pokud k tomu přičteme celosvětový nezájem o elektromobily, který se i přes intervence francouzské vlády projevil odstávkou výroby Peugeotu iOn a Citroënu C-Zero, pak by se vyřazení modelu z nabídky zdálo být logické. Přičemž by samozřejmě nemuselo jít o naprostý konec Nissanu Leaf. Značka by prostě jen v tichosti pracovala na jeho evoluci a veřejnosti by představila až finální výsledek, který by byl za babku, nabídnul by smysluplnou praktičnost i jízdní vlastnosti a na jeden zátah by pokořil polovinu Evropy. S ohledem na dostupné technologie bychom se ale podobného avíza dočkali někdy v roce 2050. Pokud vůbec.

Tak dlouho ale Nissan očividně čekat nechce. Proto již příští rok v březnu dorazí do showroomů značky faceliftovaná verze Leafu, která byla přepracována ve všech ohledech. Zvenčí se tyto změny omezují jen na jinak stylizovaná šestnácti či sedmnáctipalcová litá kola, nové diodové světlomety a mlhovky či přidání tří nových barev. Daleko více se toho ovšem dělo pod povrchem.

Leaf nově používá elektromotor propojený s převodníkem napětí a konvertorem elektrické energie, díky čemuž mohla být o 30 % snížena jeho velikost a o 10 % jeho hmotnost. Navíc obsahuje o 40 % méně dysprosia, čímž je šetrnější vůči životnímu prostředí již v zárodku výroby. Společně s inovovaným paketem baterií tak hmotnost vozu hnacího ústrojí poklesla o 80 kg.

Kromě toho se dobíjecí modul přestěhoval ze zádě na příď, což napomohlo zvětšení zavazadlového prostoru na 370 litrů. Vylepšeno bylo rovněž regenerativní brzdění, zatímco klimatizace při ohřevu kabiny, sedadel a volantu odebírá méně energie. Teoretický dojezd tak narostl na 228 km, při nezměněné kapacitě akumulátorů 24 kWh je to ale docela troufalé číslo. Však se jedná o ekvivalent cca 9,3 litrů benzinu a to bude na 228 km jízdy stačit jen s extrémně lehkou nohou. Ostatně, jak „daleko” dojede v čistě elektrickém režimu Opel Ampera se 16 kWh opačném extrému se můžete podívat sami. Běžná realita bude někde uprostřed. Udávaná doba nabíjení z běžné zásuvky zůstává na 8 hodinách.

I přes veškeré modernizace se Nissanu povedlo snížit výchozí cenu. Důvodem je ale představení základní výbavy S, která dělá společnost modelů G a X. V jejím rámci totiž Leaf přišel o luxusní vymoženosti typu navigace, stát tak bude 3 349 500 JPY (cca 800 000 Kč). Na v podstatě obyčejný kompakt s mizerným dojezdem a osmihodinovým tankováním pořád dost vysoká částka.

Japonská značka ovšem počítá s tím, že v březnu, kdy má být zahájen prodej, bude částka vyžadovaná dealery ještě nižší. Do toho samozřejmě promluví různé vládní garnitury, které ve Francii dotují nákup elektromobilů částkou 7 000 EUR (175 000 Kč), ve Velké Británii je to pak 5 000 GBP (145 000 Kč). Jenže Nissan by rád snížil i skutečné výrobní náklady, čehož by mě dosáhnout rozšířením výroby. Pro Evropu se tak Leaf bude vyrábět v továrně značky v britském Sunderlandu, zatímco Spojené státy mají těžit z továrny Smyrna v Tennessee. Jak jsme ovšem včera zmiňovali, oficiální prezentace v této lokaci byla zrušena.

Je tedy možné, že Američané nakonec budou muset Leaf nadále dovážet. Tedy, pokud jej budou chtít. Což je stav závislý na mnoha faktorech. Pokud však za elektromobil budou muset zaplatit více než za Ford F-150, pak má Nissan smůlu.


Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 1 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 01Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 2 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 02Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 3 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 03Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 4 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 04Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 5 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 05Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 6 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 06Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 7 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 07Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 8 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 08Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 9 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 09Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 10 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 10Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 11 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 11Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 12 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 12Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 13 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 13Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 14 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 14Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 15 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 15Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 16 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 16Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 17 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 17Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 18 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 18Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 19 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 19Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 20 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 20Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 21 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 21Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 22 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 22Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 23 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 23Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 24 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 24Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 25 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 25Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 26 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 26Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 27 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 27Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 28 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 28Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 29 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 29Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 30 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 30Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 31 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 31Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 32 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 32Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 33 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 33Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 34 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 34Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 35 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 35Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 36 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 36Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 37 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 37Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 38 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 38Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 39 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 39Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 40 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 40Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 41 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 41Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 42 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 42Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 43 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 43Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 44 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 44Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 45 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 45Nissan Leaf 2013: facelift shodil 80 kg, papírový dojezd navýšil na 228 km - 46 - Nissan Leaf 2013 facelift Japonsko 46
Navzdory, či dost možná právě kvůli nevýrazným prodejům byl Nissan Leaf podroben výrazné modernizaci. Ta navýšila dojezd na 228 km a objem zavazadlového prostoru na 370 litrů, zatímco hmotnost poklesla o 80 kg

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.